Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

De Go 5100 is binnen (mijn ervaringen)

147 posts in this topic

Een ding is zeker voor HD traffic heeft Bram de 5100 niet weg gedaan.

Klopt....dus nog maar eens doorworstelen, Nimitz.

De HDTraffic van de 5100 werkte juist prima (qua verbinding)...heb al wat kleine problemen gehad met de HDT van de 1005 (in Belgie).....maar in NL doet hij zijn werk prima.

Hier is nog iemand die zijn 5100 weggeven heeft aan iemand die alleen naar Tante Truus gaat. Ook ik heb daarvoor in plaats een mooie 1005 op de kop getikt.

Bram, je hebt groot gelijk !!!

In mijn beleving heeft TomTom 2 hele grote fouten gemaakt, namelijk:

• een apparaat maken waar je eerst op je gemak stap voor stap de gebruiksaanwijzing voor door moet lezen, nu kunnen een aantal mensen wel heeeelll hard roepen dat dit logisch is, maar dat is het in de praktijk dus niet. Ik heb van mijn Go750, Go1000 en nu de 1005 nooit de gebruiksaanwijzing hoeven te lezen om te begrijpen hoe het werkt. Ik begrijp heel goed dat mensen die zo'n apparaat voor de hobby naar Tante Truss rijden, hier op hun gemak voor gaan zitten, maar voor mij is het geen hobby, maar werk en dat willen we zo makkelijk mogelijk kunnen doen.
  • TomTom heeft opnieuw een apparaat op de markt gezet wat niet af is en wat gewoonweg functies mist. Voorbeeldje is de stembegeleiding welke af en toe woorden in slikt, POI welke ook na de laatste update niet goed werkt. (Probeer maar ééns naar een POI te rijden met de optie "POI op de route")

Wel mooi aan de 5100 is de snelheid en kwaliteit van de routeberekening en ook de stand-by modus zodat je lekker snel weg kunt na de start.

Wel mooi aan de 5100 is de snelheid en kwaliteit van de routeberekening en ook de stand-by modus zodat je lekker snel weg kunt na de start.

Dat erken ik ook...alhoewel je die standby mode niet te lang aan moet laten staan (denk ik), want als je hem een dag of 3 niet gebruikt, denk ik dat de accu leeg is en dan moet ie alsnog (met trommels en al) opnieuw opstarten. wink.png

De kwaliteit van de route berekening heb ik zo mijn twijfels over, gelet op het feit dat je niet 1 straat eruit kunt halen (zoals ik al eerder schreef) met de optie Vermijd deel route....of obstructie 100-500 meter (enz)

Heb afgelopen week alweer een paar keer deze optie van de 1005 moeten gebruiken onderweg.

Overigens heb ik de stembegeleiding van de 5100 niet gebruikt...ik navigeer nog ouderwets.

Iets wat goed werkt, moet je vooral in stand houden is mijn mening. (1000/5 en vorige modellen)

• mensen wel heeeelll hard roepen dat dit logisch is, maar dat is het in de praktijk dus niet. Ik heb van mijn Go750, Go1000 en nu de 1005 nooit de gebruiksaanwijzing hoeven te lezen om te begrijpen hoe het werkt. Ik begrijp heel goed dat mensen die zo'n apparaat voor de hobby naar Tante Truss rijden, hier op hun gemak voor gaan zitten, maar voor mij is het geen hobby, maar werk en dat willen we zo makkelijk mogelijk kunnen doen.
  • TomTom heeft opnieuw een apparaat op de markt gezet wat niet af is en wat gewoonweg functies mist. Voorbeeldje is de stembegeleiding welke af en toe woorden in slikt, POI welke ook na de laatste update niet goed werkt. (Probeer maar ééns naar een POI te rijden met de optie "POI op de route")

Natuurlijk heb je nooit de handleiding hoeven te lezen bij de 1000 en 1005 want die zijn wat menu betreft nagenoeg hetzelfde als de 750. En het lezen van de handleiding heeft weinig met een hobby te maken ook de 5000 kan je zonder de gebruiksaanwijzing te lezen gebruiken. Voor de alle mogelijkheden moet je echter wel eens wat lezen en dat was bij je eerste

oude TomTom ook. Menu van de oude apparaten is wel gebruiksvriendelijker denk ik.

En inderdaad poi,s op de route die functie heb je niet maar je kan gewoon poi,s zoeken.

Voor wat betreft de stembegeleiding, die is bij de 5000 niet beter en ook niet slechter dan de oude generatie.

De kwaliteit van de route berekening heb ik zo mijn twijfels over, gelet op het feit dat je niet 1 straat eruit kunt halen (zoals ik al eerder schreef) met de optie Vermijd deel route....of obstructie 100-500 meter (enz)

Zeer bruikbaar voor in de stad echter op de meeste snelwegen heb je er weinig aan meestal is de eerstvolgende afrit meer dan 5 kilometer ver. En bij de diverse voorbeelden die je gaf blijkt dat je met een van de alternatieve routes kiezen je hetzelfde effect had.

Ik gebruik op mijn Oude XL, de "Reisplanner" de gehele dag.

Zo krijg ik op het laatste moment diverse adressen binnen (Deel Taxi), en voer deze snel in, zo kan ik heel snel bepalen wat de beste route is.

Met de GO5000, die ik zo'n jaar terug heb gekocht was dat zo omslachtig dat ik deze GO (voorlopig) niet gebruik. Hopelijk komt er hiervoor nog een software update.

Ook met het koeriers werk, werkt deze "Reisplanner" heel erg makkelijk, doordat ik bij het begin van de route alle adressen er al in heb staan.

Het valt mij op dat ik niemand hoor over deze "Reisplanner", gebruikten jullie deze niet, dus missen jullie deze nu niet ?

Ik gebruik de reisplanner in mijn GO 5000 regelmatig. Persoonlijk vind ik het wel een achteruitgang t.o.v. de eerder devices, maar kan er redelijk mee uit de voeten. Door het verschuiven van enkele menu items kan je zonder te 'swipen' een route maken. Het meest vervelende is dat na het invoeren van elke tussenstop de route opnieuw wordt gepland. Dat kost redelijk veel tijd, vooral als je veel tussenpunten hebt. Over het resultaat van de routeberekening ben ik niet altijd even tevreden. Laatst een route gepland in 1 plaats met 26 tussenpunten, waarbij ik na een uur opeens vlak bij een tussenpunt kwam dat 100 m lag van het eerder bezochte punt. Er is wel een mogelijkheid om de punten te herschikken na het plannen,maar mijn ervaring is dat wanneer de punten op een vrij korte afstand van elkaar liggen er geen verschuiving plaatsvindt. Het mooiste zou zijn dat er weer een mogelijkheid komt om bv itn bestanden te importeren, bij TomTom dient men dan wel het herplannen van een eigen gemaakte route uit te schakelen.

Ik wil altijd zelf de route kunnen bepalen, om een optimale route te krijgen schuif ik nu met de tussen punten.

TomTom kan voor mij nooit de juiste route bepalen, omdat ik altijd eerst een klant moet ophalen voor dat ik deze weg kan brengen, en dat is dus niet altijd de kortste route.

Telkens de route berekenen is erg lastig, dat kost gewoon weg te veel onnodige tijd zolang je nog adressen aan het invoeren bent.

De Oude opzet werkt perfect, hopelijk wordt deze op de GO ook nog eens aangepast, dan kan ik deze GO ook eens gaan gebruiken... 

De volgorde van tussenpunten wijzigen kan ook in de nieuwe GO. Je tikt ze dan op de gewenste volgorde op de kaart aan. Het nadeel is dan dat je alle tussenpunten opnieuw moet aantikken en niet alleen die je wilt aanpassen. Je kunt de route nog als lijst bekijken voordat je hem gaat rijden of opslaat.  

De oude opzet is voor mij ook een betere, maar werk nu toch met deze variant en gebruik daar mijn XXL niet vaak meer voor.

Waarom of hoe kan ik mijn TOMTOM GO 5100 niet instellen op de snelste of kortste route? Vroeger wanneer ik een route ingaf vroeg hij het mij, nu staat ook aangeduid "vraag het mij" maar dit schijnt niet werken. Iemand een oplossing of is er geen?

Was vroeger toch eenvoudiger. Voor de rest vind ik het een goed toestel en hoop op een oplossing voor dit probleem.  

Waarom of hoe kan ik mijn TOMTOM GO 5100 niet instellen op de snelste of kortste route? Vroeger wanneer ik een route ingaf vroeg hij het mij, nu staat ook aangeduid "vraag het mij" maar dit schijnt niet werken. Iemand een oplossing of is er geen?

Ja, er is een heel simpele oplossing en die heet "De gebruiksaanwijzing lezen".

Doet niemand dat meer tegenwoordig????

Hier staat het duidelijk beschreven: http://download.tomtom.com/open/manuals/new_GO/html/nl-nl/index.htm#RoutePlanning.htm

Ik heb wel degelijk deze gebruiksaanwijzing gelezen en de instelling staat op "vraag het mij", maar vroeger kon je wel degelijk kiezen wanneer je een route ingaf en nu niet OF ik moet altijd in die instelling gaan om te wijzigen. Misschien kan het niet anders maar zoniet had ik toch een oplossing voor dit probleem.

Alvast bedankt voor een eventuele oplossing;  

Deze optie 'Vraag het me zodat ik kan kiezen' is bedoeld voor het plannen van een nieuwe route als er tijdens het rijden een snellere route wordt gevonden, bv als er een vertraging op je geplande route is.

Als je een route wilt gaan rijden en een andere manier van berekenen wilt (snelste, kortste, enz) zal je eerst in het menu moeten aanpassen hoe je wilt laten plannen.

Als ik het goed begrijp bedoel je dit (werkt op mijn Go 6100):

- stel bestemming in

- er wordt een route berekend en getoond

- klik/druk ergens op de lijn van de route

- er verschijnt een popup 'Route naar' met daaronder je bestemming, klik op het menu icoontje aan de rechterkant in de popup

- er verschijnt een nieuw menu, klik op 'Alternatieve route'

- er verschijnt een nieuw menu, klik op 'Wijzig routetype'

- kies hier wat je wilt

Lijken aardig wat stappen, maar gaat vrij vlot in de praktijk.

Edited by mio_hakkie

mijn ervaring na 2 weken

+ snel, makkelijker adres/POI te zoeken dan in mijn 1005

-  Niet mogelijk snel ff een flitser te melden  (niet als je 120 rijdt en op het verkeer moet letten)

-  Aanduiding te nemen afslag is onduidelijk.  In drukke verkeer situaties waardoor meer aandacht aan verkeer noodzakelijk

is een fout (verkeerde afslag) snel gemaakt.  Het oude grote verkeers bord in de 1005 was duidelijk en in 1 blik te

begrijpen

Hoewel de TOMTOM nog steeds rules... toch niet de 10 van vroeger.

grz en drive safe

Gebruik nu een maand TomTom go mobie op mijn smartphone en hoef geen tomtom device meer, des te meer omdat ik de telefoon altijd bij me heb.

Mijn 950 gebruik ik niet meer, ik mistte eerst de vermijd deel van de route, maar in de praktijk werkt het nieuwe systeem meestal net zo goed.

Voor €20,= per jaar heb je live trafic (in heel Europa!), kaartupdates en zeer goede flitsmeldingen, veel beter dan op de 950.

Tomtom gooit een beetje zijn eigen 'hardware' ruiten in met Tomtom mobile go heb ik het idee.

Edited by qwerty123

Rolls Royce van de navigatiewereld.?????

Ik vraag mij af hoeveel TomTom voor deze zin heeft betaald, ik hou het op een Puch Maxi. wacko.png

Ik ben inmiddels naar Snooper overgestapt omdat TT mij er iets te avontuurlijke routes op na hield.

Dat heb ik afgelopen vakantie weer mogen ervaren. De snelste route is bij TT niet altijd de meest logische heb ik gemerkt.

De snelste route is bij TT niet altijd de meest logische heb ik gemerkt.

Dat kan natuurlijk wel kloppen. De meest voor de hand liggende (logische) route kan inderdaad niet de snelste route zijn. Er is in de TomTom ook geen optie voor de 'Logische route' berekening.