Sign in to follow this  
Followers 0
CitroenXM

Start een TT niet op met alleen de voeding van de sigarettenaansteker?

12 posts in this topic

Hallo allen,

Ik heb sinds 2 weken een TT start 20 en heb deze waarschijnlijk een keertje per ongeluk 's nachts aan laten staan waardoor de accu uiteraard 's morgens leeg was.

Nu had ik hem hard nodig en had gehoopt dat hij het zou doen op de stroom door de accu van de auto door de sigarettenaansteker geleverd.

Maar hij start niet op, ik moest hem dus eerst op de lader zetten en daarna kon hij pas worden gebruikt.

Is dit normaal gedrag?

Ik had namelijk wel eens van anderen met een nav gehoord dat ze deze er met een lege accu aanhangen en dan gewoon de boel aan konden zetten.

Kan wel om een ander merk gaan, dat weet ik niet.

Hallo CitroenXM

Ikzelf heb ook al enkele keren een volledig lege batterij gehad op mijn TT , maar na aansluiten op de sigarettenaansluiting werkte die na enkele ogenblikken weer normaal

Grts    André

Hallo.

Ik had met mijn TomTom 1005 het zelfde probleem. Tot mijn zwager vroeg welke adapter ik gebruikte.
Dat was die van mijn telefoon. Het wattage daarvan is lager als wat de TomTom nodig had. Dus als er stroom in zat hield de oplader het nog wel bij, maar als TomTom leeg was kreeg hij hem niet vol. Toen de originele oplader gepakt en nu geen problemen meer.

Om zulke problemen te voorkomen is het aangeraden de originele lader te gebruiken

Toen ik jaren geleden een 1005 aanschafte merkte ik in de auto dat de originele lader die erbij zat net voldoende stroom leverde om hem aan de praat te houden, soms viel hij zelfs uit vanwege lege accu en gelijk weer aan. Meerdere personen hadden dit.

Dit hebben we aan TT gemeld en kwam er een actie dat iedereen een nieuwe powerlader kreeg toegestuurd.
Toen was dat probleem gelijk opgelost ook, die gebruik ik nu voor mij 6000.
Ook een dikkere USB kabel kan hierbij helpen.

Om zulke problemen te voorkomen is het aangeraden de originele lader te gebruiken

Ik heb bij mijn 2e hands aangeschafte Go 1005 Live (8gb versie), behalve een los USB snoer, ook een originele autolader erbij gekregen + een autolader met TMC ontvanger in de kabel verwerkt.

Kan even moeilijk zien nu wat die gewone autolader aan Amperage afgeeft, omdat hij een beetje zit weggewerkt in mijn auto...maar die TMC lader heb ik hier in de la liggen en kon dus even zien hoeveel Ampere die is.

Die TMC-lader geeft een output van 1.2 Ampere en dat moet ruim voldoende zijn lijkt mij.....heb nog niet meegemaakt dat mijn 1005 compleet leeg was, maar vermoed dat die hem wel aankan vanuit een lege accu.

Zit alleen nog met de vraag of je die TMC lader gewoon kunt gebruiken, terwijl je nog een aantal maanden echte Live (HDTraffic dus) hebt...dat die elkaar niet kunnen storen.....of als je ergens aan het rijden bent en je geen Live verbinding hebt...die TMC het automatisch overneemt met file info ?

Ik heb bij mijn 2e hands aangeschafte Go 1005 Live (8gb versie), behalve een los USB snoer, ook een originele autolader erbij gekregen + een autolader met TMC ontvanger in de kabel verwerkt.

Kan even moeilijk zien nu wat die gewone autolader aan Amperage afgeeft, omdat hij een beetje zit weggewerkt in mijn auto...maar die TMC lader heb ik hier in de la liggen en kon dus even zien hoeveel Ampere die is.

Die TMC-lader geeft een output van 1.2 Ampere en dat moet ruim voldoende zijn lijkt mij.....heb nog niet meegemaakt dat mijn 1005 compleet leeg was, maar vermoed dat die hem wel aankan vanuit een lege accu.

Zit alleen nog met de vraag of je die TMC lader gewoon kunt gebruiken, terwijl je nog een aantal maanden echte Live (HDTraffic dus) hebt...dat die elkaar niet kunnen storen.....of als je ergens aan het rijden bent en je geen Live verbinding hebt...die TMC het automatisch overneemt met file info ?

Dat laatste klopt.

Hallo CitroenXM

Ikzelf heb ook al enkele keren een volledig lege batterij gehad op mijn TT , maar na aansluiten op de sigarettenaansluiting werkte die na enkele ogenblikken weer normaal

Grts    André

Hier had ik dus ook op gehoopt, maar na een ritje van 10 minuten met de kabel er in uiteraard, deed hij nog niks.

Alvast bedankt voor jullie andere antwoorden, ik lees het nu pas want ik dacht dat ik er een bericht van in mijn mailbox zou krijgen wanneer er gereageerd was...

Maar, wat is een originele lader? Eentje die ik er nog bij zou moeten kopen?

Er zit alleen maar een usb-kabel en een adapter voor de sigaretten aansteker bij.

Als de TT opgeladen is, dan houdt hij de boel dmv de usb kabel wel op kracht, dat is het probleem niet.

Er zit alleen maar een usb-kabel en een adapter voor de sigaretten aansteker bij.

Dat is dus de originele lader, die adapter voor de sigaretten-aansteker.

Maar je zou eens kunnen kijken of er op staat hoeveel ampere hij afgeeft....moet toch wel 1 Ampere zijn wil hij hem EN kunnen opladen EN aan de praat houden.

Dit zou je ook eens kunnen vergelijken qua amperage met de lader die je thuis hebt en waar hij dus wel goed mee kan opladen, zoals je zelf schreef.

Deze lader geeft 1 Ampere af.....kan ook zijn dat jouw autolader een probleem heeft.

http://www.notebooktoebehoren.com/a-29505325/tomtom/autolader-12v-24v-voor-tomtom-start-20-europe-8003513/

Ik heb even gekeken en op de plug staat dat hij een laadstroom geeft van 1,2A.

Op de 220 volt lader, die eigenlijk bij mijn fotocamera hoort staat slechts 550mA, maar daar kon hij hem wel mee opladen, duurde wel een paar uur.

Wat ik ook nog opmerkelijk vond, ik wilde zien hoe lang de accu het uit zou houden met een volle lading en heb hem in de kamer op tafel gezet en aangezet.

Na een half uur ging hij uit, waarna ik hem weer aan moest zetten met het knopje, de accu bleef vol.

Na 2½ uur was hij half leeg.

Edited by CitroenXM

Wat ik ook nog opmerkelijk vond, ik wilde zien hoe lang de accu het uit zou houden met een volle lading en heb hem in de kamer op tafel gezet en aangezet.

Na een half uur ging hij uit, waarna ik hem weer aan moest zetten met het knopje, de accu bleef vol.

Na 2½ uur was hij half leeg.

Dat hij na een half uur opeens uitging, hoort natuurlijk niet.....nu zit er in de meeste Tomtom's een instelling wat de TT moet doen bij geen externe stroombron (uitgaan of aan blijven staan)....daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken.

2,5 uur zonder lader is prima zelfs....de meeste (nieuwe) TT's doen het na 2 uur al niet meer.

(overigens Offtopic.....ik ben zo'n 25 jaar een oud GSA, BX en Xantia rijder geweest (dus Hydropneumatisch rijden)....een XM was mij te groot, maar zijn wel fantastische auto's...ik rij de laatste 5 jaar weer Renault) wink.png

Ik had wel 2 instellingen aangepast, scherm iets gedimd, dat scheelt ook al veel waarschijnlijk.

En de optie "Dim scherm tussen instructies" aangevinkt.

En "nav blijft aan als de stroom uitvalt" staat niet aangevinkt.

Misschien is het de bedoeling dat hij na een half uur uit gaat bij inactiviteit, die tijdspanne was vrij constant, zou ook een goede optie zijn.

Hij stond onaangeroerd op tafel namelijk.

(Ik ben begonnen met de CX van mijn pa te gebruiken rond 1985, daarna een BX, 2 keer een Xm en een C5 Break, HP dus, nu helaas maar een C3.. wink.png  )

Edited by CitroenXM