Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

Kaartversie v9.70 is er.

55 posts in this topic

Gisteren moest ik over de A9 van R'polderplein naar BH dorp...richting Utrecht moet je rechtdoor maar voor A'dam en BH dorp moet je de afslag nemen zoals voor de A5...want de nieuwe Ring om BH dorp richting A'dam is al klaar...direct daarna krijg je een nieuwe afslag voor BH dorp....maar die wegen staan niet op kaart v9.70 en voor degenen die niet de gele borden lezen (waar je dan 120 mag) en door blijven rijden op de A9...komen dan voor 2 verrassingen te staan (of liever : al rijdend), namelijk EN de afgesloten oude afslag BH dorp en 2 km verderop de afslag A'dam...zelfs een paar collega-koeriers misten die afslagen.

En lees net in de Haarlems Dagblad  dat er nog meer problemen zijn : BH dorpers in de file om in hun dorp te komen.

Lijkt wel of ze liggen te slapen bij Teleatlas (Tomtom), want bij de Velsertunnel is het ook een ramp, niks bekend op de kaart, terwijl het toch minstens 9 maanden gaat duren die afsluiting.tongue.png

Heb direct na het uitkomen van kaart 9.65 bij TomTom gevraagd om een extra kaartversie uit te brengen om de al aangepaste uitritten vanuit de Velsertunnel naar Beverwijk op te nemen en de calamiteitenbogen ook al vrij te geven en via de live services/mapshare deze weer te blokkeren zodat er bij het sluiten van de tunnel goede wegen op de kaarten staan. Helaas is dan het antwoord, jammer dat u niet helemaal tevreden met de kaart bent, maar we gaan het doorgeven. Ook na het uitkomen van 9.70 dezelfde meldingen nog een keer gedaan ook via MapShare, ook nu wordt er niet geluisterd.

Bij een zo omvangrijke sluiting laat TomTom het lelijk liggen via de Here kaarten en Google Maps kan je alle omleidingen feilloos rijden.

Edited by Tulpie

Van de nieuwe situatie rond Badhoevedorp is niets te bespeuren. Volgens de TomTom is de A9 nu geblokkeerd bij de afslag naar de A4, Amsterdam. Daardoor ontstaan er verkeerde rijadviezen

Gisteren moest ik over de A9 van R'polderplein naar BH dorp...richting Utrecht moet je rechtdoor maar voor A'dam en BH dorp moet je de afslag nemen zoals voor de A5...want de nieuwe Ring om BH dorp richting A'dam is al klaar...direct daarna krijg je een nieuwe afslag voor BH dorp....maar die wegen staan niet op kaart v9.70 en voor degenen die niet de gele borden lezen (waar je dan 120 mag) en door blijven rijden op de A9...komen dan voor 2 verrassingen te staan (of liever : al rijdend), namelijk EN de afgesloten oude afslag BH dorp en 2 km verderop de afslag A'dam...zelfs een paar collega-koeriers misten die afslagen.

En lees net in de Haarlems Dagblad  dat er nog meer problemen zijn : BH dorpers in de file om in hun dorp te komen.

Lijkt wel of ze liggen te slapen bij Teleatlas (Tomtom), want bij de Velsertunnel is het ook een ramp, niks bekend op de kaart, terwijl het toch minstens 9 maanden gaat duren die afsluiting.tongue.png

Daarom plaatst Rijkswaterstaat altijd de borden met "Navigatie uit" 

Van de nieuwe situatie rond Badhoevedorp is niets te bespeuren. Volgens de TomTom is de A9 nu geblokkeerd bij de afslag naar de A4, Amsterdam. Daardoor ontstaan er verkeerde rijadviezen

Probleem hier is een beetje de ontbrekende wegen. Als de twee afgesloten afritten nu vrijgegeven worden (en een paar afritten juist wel afgesloten worden), dan zal de routeplanning helemáál niet meer kloppen. Dus op dit moment is de huidige situatie denk ik de beste. Hopelijk heeft de volgende kaart wel de nieuwe situatie (in ieder geval het gedeelte van de A9 dat al af en open is), en kunnen de afgesloten/open afritten wel effectief worden doorgegeven.

Edited by Loek

Ik zou niet weten wat er niet meer klopt aan de routeplanning als de werkelijke situatie op de kaart is vrijgegeven. Het lijkt me dat iedereen die een TomTom  met de laatste kaart dan juist goed rijdt. Kennelijk ken je de situatie hier niet, want dan zou je weten dat door de veelheid van rijbanen (5) en de snelheid (120) de gele borden zeer slecht worden gezien. Wel is de bebording boven de rijbanen aangepast maar vak zal er uit gewoonte worden doorgereden. Het lijkt me dat TomTom de juiste situatie op de kaart moet tonen. Het is hier net als bij de Velsertunnel, je kan totaal niet vertrouwen op je TomTom en dat is jammer.

Ik bedoel bijvoorbeeld als je van knoop Raasdorp afkomt. Het is niet mogelijk om de oude A9 richting A'dam te volgen (is afgesloten), en men moet de nieuwe A9 volgen. De nieuwe A9 is echter nog niet verwerkt in de TomTom kaarten. Als de oude A9 vervolgens door TomTom wordt afgesloten (wat de werkelijke situatie is), dan zal de TomTom een compleet andere route voorstellen waardoor mensen mogelijk niet eens in de buurt van de nieuwe A9 komen maar via een hele grote omweg rijden. Dat bedoel ik met dat de routeplanning "helemáál niet meer zal kloppen". Ik denk dat het dus beter is om die oude A9 nog niet als afgesloten door te geven, zodat de berekende route hierover een zal gaan en mensen vervolgens automatisch het nieuwe gedeelte van de A9 naar A'dam zullen pakken. Dit lijkt me sneller/beter dan de grote omweg die de TomTom anders had genomen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :-). Uiteraard zou het het beste zijn als die nieuwe A9 gewoon op de kaart stond, dat zonder twijfel. Maar in het geval dat dat niet zo is, lijkt dit me de beste oplossing.

Edited by Loek

...richting Utrecht moet je rechtdoor maar voor A'dam en BH dorp moet je de afslag nemen zoals voor de A5...

Bedoel je dat je hier al de afrit moet nemen: (52.363853, 4.726911)?

De "oude" A9 is nog niet afgesloten. Alleen voor de richting Amsterdam is de afslag op knooppunt Badhoevedorp afgesloten. Voor de richting Amstelveen/A2 wordt nog steeds de A9 gevolgd.Dus wie bv richting de Rai of het Vu moet moet gaat via de nieuwe A9, over enkele maanden gaat ook het verkeer vanuit het noorden naar Schiphol en de A4 via de nieuwe A9 ipv over de A5. In 2017 wordt de 'oude' A9 richting Amstelveen pas afgesloten.

Beste Loek....ik heb geen ervaring met coördinaten, maar wat ik bedoel is, dat als je vanaf Alkmaar op de A9 richting Utrecht net voorbij het Rottepolderplein aan het rijden bent...je na de bocht (nabij de polderbaan), meteen de afslag moet nemen richting de A5 voor Rotterdam of Zaanstad....dan niet de 2 afslagen moet nemen voor de A5 (eerst richting R'dam en de 2e richting Zaandam-Coentunnel)...maar deze rijbanen moet blijven volgen om op de nieuwe A9 te komen.

Ik moet nogal eens naar de Carpool BHD (bij ANWB kantoor) rijden om een pakketje over te nemen van een chauffeur...na ongeveer 2 km krijg je dan een nieuwe afslag (Lijnden en BH dorp)...een hele nieuwe weg is dat die je uiteindelijk weer pal naast de oude A9 laat rijden (afgescheiden door betonblokken) en zo kom je dan weer terecht op de oude afslag BH dorp.

En die nieuwe weg zal beslist niet tijdelijk zijn, want er zitten viaducten bij en zo....maar zag wel op de kaart dat kaartversie v9.70 even de ''weg kwijt was''.....terwijl je vroeger bij nieuwe snelwegen (zoals bij de A5) allang die weg was ingetekend maar nog niet vrij gegeven was.

Nu zijn de omleidingsroutes bij de Velsertunnel inderdaad maar tijdelijk...zodra die klaar is, zal alles weer bij het oude zijn, dus kan mij er nog iets bij voorstellen dat Tomtom die omleidingsroutes NIET heeft ingetekend.....maar bij Raasdorp A9 en de nieuwe snelweg OM BH dorp is dat toch een ander geval.

Of neem het nieuwe stuk A4 bij Steenbergen richting Bergen op Zoom....dat nieuwe stuk snelweg stond een paar jaar geleden allang ingetekend terwijl wij daar nog steeds die oude N-weg moesten volgen, totdat die weg open ging.

Dus bij de (nieuwe) A9 maakt Tomtom er nu een zooitje van.rolleyes.gif

Dankjewel Bram, nu is het helemaal duidelijk voor mij.

Wat betreft de coördinaten, als je naar maps.google.com gaat kun je die in het zoekveld links bovenaan invullen (zie screenshot hieronder). Als je vervolgens op 'Enter' drukt (of op het zoekglas klikt), dan brengt Google Maps je exact naar de locatie van de coördinaten en laat daar een punaise zien. Zelf vind ik dit de handigste manier om met anderen een exacte locatie te delen.

google_maps_coordinates.png

Edited by Loek

Met alle respect, maar die verandering is er pas net gerealiseerd, en nog lang niet compleet.

liggen we de lat niet "iets" te hoog mensen???? Je kan onmogelijk verwachten dat elke verandering er al op staat, voor dat hij er eigenlijk is

Nou dat gebeurde hier al diverse keren dat de verandering al op de kaart stond maar er nog niet was.
Als vreemde sta je dan wel rara te kijken, neem de afslag maar die is er nog niet.

De verandering bij de A9 was al maanden geleden gepland en bekend, die bij de Velsertunnel al meer dan een jaar voordat de tunnel dicht ging. Met alle respect voor de kaartmakers, maar dit had men kunnen weten en ook in de kaart opnemen.

De 'tijdelijke' situatie in Maastricht (A2/N2) staat er ook goed op. 

Met alle respect, maar die verandering is er pas net gerealiseerd, en nog lang niet compleet.

liggen we de lat niet "iets" te hoog mensen???? Je kan onmogelijk verwachten dat elke verandering er al op staat, voor dat hij er eigenlijk is

Ben het eens met Tulpie. TomTom kan de wegen alvast intekenen en vervolgens blokkeren (via TT Traffic of Map Share). Als de wegen opengaan, dan zouden ze ze kunnen deblokkeren zodat de route via deze nieuwe weg berekend kan worden.

Oke, maar nu gaan er bij die A9 steeds een stukje open. Maar de nieuwe situatie had inderdaad wel alvast ingetekend kunnen worden.

De Velsertunnel, is toch ook maar voor maximaal 9 maanden, daarna is alles weer bij het oude. Dus van tijdelijke aard.

Het staat anders prima met borden daar aangegeven.

We mogen toch ook nog wel even zelf mee denken he,

Als er volop gele borden staan langs de weg, dan let ik daar eerder op, dan op mijn tomtom hoor.......

Laten we vooral niet vergeten dat het een hulp middel is he. De auto rijd (nog niet) automatisch via een GPS systeem.....

(gelukkig niet.....)wink.png

Eens met Loek en Tulpie.....en het voorbeeld van de A2 bij Maastricht is er inderdaad eentje zoals het zou moeten bij de A9.

Sterker nog.....kwam net over de A9 richting Haarlem en zag bij kruispunt Nieuwemeer...allemaal filemeldingen aan de andere kant....dat bleken de afritten te zijn die nu zelfs al afgegraven zijn crazy.gif

Echt...Tomtom maakt er nu een zooitje van v.w.b. de A9, wegen die er al niet meer zijn staan files en wegen die er al wel zijn (en in gebruik) staan er niet op.

Heeft lang geduurd dat ik kritiek op ze had.....en voor mijzelf maakt het niet uit (ben bekend daar), maar wat moeten mensen die daar niet bekend zijn met de aanwijzingen ?unsure.png

Bram, bedoel je die twee wegafsluitingen op knooppunt Badhoevedorp? Dat zijn geen files, maar afgesloten wegen (omdat ze er niet meer zijn/afgesloten zijn).

badhoevedorp_afgesloten.png

Edited by Loek

Ja Loek....maar het zag er uit als files....ik zal van de week nog eens opletten daar, hoe het eruit ziet op de kaart.

En natuurlijk wil Tomtom je dan wel die afslag laten pakken.

Overigens....pak de ANWB routeplanner maar eens en kijk op hun kaart (ook van Tomtom)...en zie dat de nieuwe A9 niet eens staat ingetekend.

En kijk dan op Google maps en daar zie je de nieuwe A9 wel op de kaart, overigens missen hun ook de al in gebruik zijnde afslag BH dorp en Lijnden.

Oke. Hopelijk staat de situatie op de v975 kaart.

Das toevallig, gisteren stond die nieuwe A9 nog niet op Google Maps. Voor dit soort nieuwe situaties is https://www.openstreetmap.orgmeestal het meeste bij de tijd is mijn ervaring. Daarin worden veranderingen meestal snel verwerkt.

Ja Loek.....is inderdaad zoals het hoort bij dat Openstreetmap.org.....zoom maar eens in op de A9 bij BH dorp....zie je keurig die afslag staan naar Lijnden (N 106) en ook de andere kant op van de A9 (omleiding) staat al met stippellijntjes ingetekend.good.gif

Vreemd....want wat jaren geleden kon je bij een nieuwe kaart van Tomtom al precies zien waar en hoe een nieuw stuk (snel) weg kwam te liggen....zo ook met de nieuwe A5 van A'dam naar Raasdorp.

Maar nu bakken ze er dus echt helemaal niks van bij Tomtom...en ik durf te wedden dat het op kaart 9.75 er ook nog niet op staat, want gebruikelijk bij ze was, dat het dan bij eerdere kaarten al ingetekend stond (maar nog niet aktief)

Je zult mij niet horen als er ergens een klein straatje verkeerd staat....maar het gaat hier wel om zo'n beetje de drukste snelweg van NL (A9).rolleyes.gif

Ook de nieuwe parallelweg langs (en door) de Leidserijntunnel, de Soestwetering/Stadsbaan in Utrecht, staat nog steeds niet op de kaart, terwijl hij op Google Maps wel al te zien is. Ook deze straat is al maanden open......

Ze zijn inderdaad wel eens sneller geweest

Edited by cortrans14

Het begint met Tomtom nu NOG doller te worden met de A9 vanaf Rottepolderplein richting Utrecht/A'dam.....nu staat de oude afrit om naar de ring A10 te komen op mijn Tomtom als Afgesloten in de Live-balk (die melding was er eerst niet) zodra je dus een adres invoert, ik moest naar IJburg (A'dam oost dus)...nu laten ze je doorrijden naar helemaal het eind van de A9 bij het AMC (de beroemde 360 graden bocht), om dan daarna naar A'dam te kunnen rijden (km's omrijden dus).

Tsja, dat komt omdat die nieuwe weg om BH dorp nog niet eens is ingetekend door Tomtom.rolleyes.gif

Het zal mij benieuwen of het met kaart v9.75 er wel op staat...het lijkt wel weer op de tijd van Tomtom Navigator 3 (2004) toen je vrijwel dagelijks door het groen groen gras aan het rijden wascrazy.gif, omdat een weg nog niet was ingetekend (N11 bijvoorbeeld was er zo eentje in die tijd).

Volgens mij moeten er harde maatregelen komen bij Teleatlas, waar ze volgens mij nog steeds de kaarten bakken.

Maar denk maar niet dat het arrogante stelletje bij Tomtom een excuus-bericht doet uitgaan...let wel, ik weet (als bewoner dichtbij de A9, waar ik elke dag overheen moet) wel hoe je moet rijden (de nieuwe ring pakken), maar alle onwetende bestuurders (die niet op de gele borden letten), gaan zo mooi de mist in...moeten km's omrijden.

Je hebt helemaal gelijk. De afrit staat bij mij op de 5100 al vanaf het begin van de afsluiting gemarkeerd als afgesloten. Gisteren vanaf Beverwijk naar het VU laten ze je via de Zeeburgertunnel gaan, is niet de meest ideale route. Ik ben uiteraard over de nieuwe afslag van de A9 gegaan. Je krijgt dan wel de meest vreemde aanwijzingen als je daar rijdt.

Het zou bij TomTom (TeleAtlas) inderdaad een beetje opgeschud moeten worden. Ze lijken alleen maar te wachten op berichten die vanuit de overheden naar binnen worden geschoten i.p.v. ook eens eigen initiatief te tonen en zelf bij de overheden gaan vragen als berichten in de pers verschijnen over nieuwe wegen en langdurige afsluitingen (Velsertunnel).

Ook op kaart 9.75 zal de boel nog niet staan denk ik. Verwacht het pas op de kaart als de nieuwe A9 in z'n geheel is geopend in 2018.