Sign in to follow this  
Followers 0
punne

Langdurige blootstelling aan grote (zon)hitte op dashboard.

21 posts in this topic

Ik zou graag willen weten hoe jullie daar mee omgaan.

Ik heb gelezen dat het langdurig blootstellen aan hitte, en dat komt niet alleen op de reis naar het zuiden voor, niet goed is voor het TT apparaat.

Want de temperaturen kunnen ontzettend oplopen als de zon vol op de voorruit staat.

Ik zie toch echt veel TT's op voorruiten en op het dashboard in de felle zon.

Hebben die dan daar geen last van?

Onze eerste Go had daardoor uitval en ging terug in de menustand, onze XL 2 Live europa heeft dat ook al een paar keer gehad. En dat is heel erg vervelend tijdens bijvoorbeeld een rit over zeer drukke wegen met veel afslagen en rijbaanwisselingen.

Een zonnekap hielp, maar matig..

Strakjes hebben de TT 5100 die op het dashboard zal worden geplaatst.

En ik ben bang dat het euvel ook op dat toestel zal terugkeren.

We hebben een gewone voorruit, niet hittewerend.

Is er dan helemaal geen oplossing voor dit probleem?

Ik heb dat probleem ook met mijn go6100 niet tijdens het rijden maar als ik mijn auto parkeer en ik laat de go6100 in mijn houder zitten dan wil hij niet meer opstarten.

Na een tijdje doet hij het wel weer dus ik stop hem nu in mijn dashboardkastje.

En dat gebeurt alleen maar bij een hele warme auto en ik heb wel zonwerend glas.

Vind dit wel heel vreemd omdat een TomTom toch gewoon in de auto gebruikt moet kunnen worden.

En dan moet het niet uitmaken wat voor weer het is.

Heb een 5100 die meestal 5 uur op een dag op een niet warmtewerend voorraam zit en dat al meer dan een jaar. Tot nu toe geen problemen gehad, ook niet vandaag in de brandende zon.

In de gebruikershandleiding van de 5100 staat dat de temperatuur waaraan het apparaat wordt blootgesteld niet boven de 50 gr. C. mag komen.

In een test op youtube kwamen er contacttemperaturen (na 5 uur in een buitentemp van 27 gr. C.) van het stuur van tegen de 90gr. C. te voorschijn!

Het dashboard zal daar dan niet ver achterblijven.

De test werd wel gedaan met stilstaande auto's.

Ik neem aan dat het dan met een rijdende auto iets koeler kan zijn door airco oid. maar toch wel dik boven de 50gr. C.

Misschien een raar idee, kan je er niet een soort zilverfolie scherm achter hangen? Je kan van die zuignappen met een haakje in de handel krijgen of je plak de folie op een karton of zo. Dan heb je niet meer die directe warmte op je toestel.

Je kan hem ook aan het dashboard maken (alhoewel ik hem aan het raam laag op het dashboard direct naast het stuur de beste plek vind)   zodat hij niet in het directe zonlicht zit. Zo maar wat bedenksels, misschien kan je er wat mee.

Ja Midway.....dat is een goede tip van je, aluminiumfolie er achterop plakken.

Mijn Go 1005 gaf vandaag op een rit naar Zeeland (daar was het 31 graden zag ik) een paar keer de melding : Opladen gestopt omdat het apparaat te warm is.

Waardoor, toen ik het contact uit had gezet .....er meteen een batterij verscheen op mijn scherm die leeg was.

Nu zal de accu van mijn Go 1005 ook niet al te fris meer zijn (mijn 1005 zal nu 3 a 4 jaar oud zijn schat ik), maar het zijn ook wel extreme temperaturen (ook al had ik de airco continue aan vandaag)

Ik ben dat nu even aan het testen, de Tomtom hangt nu aan een originele thuislader, als hij vol is zal ik eens zien hoe lang hij aan blijft staan.

Gelukkig bleef hij het wel op de terugweg gewoon doen.

Mijn Tomtom hangt pal onder de spiegel, waar bovenin het raam een onderbreking zit van het WW raam.

In het verleden was er ook al dat hitteprobleem met bv de 300 en meer.

Er zijn zonnekappen te krijgen maar die zijn er eigenlijk meer voor om de zon niet op

het scherm te laten schijnen.
Zelf heb ik mijn TT (nu de 6000) altijd zo geplaatst dat de koeling van de auto eroverheen

blaast. Met airco aan is dat zelfs koud en werk goed.

Allu folie vind ik echter ook een heel goed alternatief en ga ik eens wat voor in elkaar
knutselen.

Ik zou zeker geen aluminium folie op het apparaat zelf gaan plakken. Deze folie houdt de signalen voor de Live services en GPS weg van het apparaat. 

Nee maar een soort van parasol zou  misschien wel gaan

Ik zou de folie ook niet op het apparaat plakken maar op een karton die je dan in snij zodat je hem op de steel van de houder kan schuiven. Ik ben bang dat als je de folie direct op het apparaat plak dat de hitte nog te groot is en als je de hitte op afstand hou zou het effectiever moeten zijn denk ik?! 

Gelukkig ben ik dus niet de enige met dat probleem!

Ik begon me al een roepende in de woestijn te voelen..

Zelf ben ik ook aan het brainstormen gegaan om wat in elkaar te knutselen.

Iets wat eigenlijk niet zou moeten volgens mij.

Ook heb ik geprobeerd contact te krijgen met TT hulpdienst maar wat ik ook aantik, hoe ik ook zoek, een emaiadres kan ik niet vinden. Iemand een tip?

Ik ben elke dag op pad met de tomtom en deze werd enorm warm en viel dan regelmatig uit

mijn oplossing was de tomtom op een proclip monteren voor het koele lucht rooster die tegen de tomtom blaast

de oplossing en werkt de hele dag tijdens die warme zonnige dagen

Ik ben vanaf 2006 al een TT gebruiker en zomers gelijk de problemen met warmte.

Ook dat de TT steeds naar beneden ging hangen.

Ik vond het lastig om elke keer de houder aan het raam te bevestigen en dan ook gelijk een brodit houder

aangeschaft. Voordeel van een andere houder is dus dat je die voor je luchtrooster kan plaatsen

wat dan ook handig is om er wat koude lucht overheen te laten gaan.

"Ik ben elke dag op pad met de tomtom en deze werd enorm warm en viel dan regelmatig uit
mijn oplossing was de tomtom op een proclip monteren voor het koele lucht rooster die tegen de tomtom blaast
de oplossing en werkt de hele dag tijdens die warme zonnige dagen"

Dat heb ik ook en dat werkt ook heel goed alleen moet je tijdens het parkeren hem wel opbergen (handschoenkastje)  want laat je hem op de proclip zitten in een hete auto dat start hij niet op.
Na een tijdje "ik denk dan dat de koude lucht er over heen is gegaan"doet hij het weer.

Maar het is toch vreemd dat wij nu praten over een duur apperaat die gemaakt is om in een auto te werken niet goed werkt als de auto te warm wordt van binnen??

•  

Kijk, en dat is nou de kern van mijn verhaal.

Er wordt een plakker/houder bijgeleverd die op de heetste plek gemonteerd moet worden en dan beginnen de problemen.

Ook heb ik zo'n houder aangschaft om te monteren op het luchtrooster in het dashboard.

Maar in onze auto was ook dat weer een moeizame actie, de klemmetjes pasten niet, eentje viel in het rooster een ander brak af.

Daarna een nieuw setje gehaald en met meerdere tie-raps vastgezet.

Maar ook dit was ondanks de plek niet altijd voldoende.

Ik heb de vraag per mail voorgelegd aan TT en verwacht binnenkort een antwoord.

Ik houd jullie op de hoogte.

Ik heb een Go50 en zit de hele dag op de weg. Mijn TomTom hangt achter het stuur onder aan het raam, omdat ik hier het beste rijervaring heb. Toevallig dat ik me van de week afvroeg of het wel goed is voor het apparaat, want hij wordt bloedheet maar werkt wel naar behoren. Ben wel benieuwd wat de reactie van TomTom is.

Edited by wissertje

Goedemiddag!

Hier een update.

Eindelijk een reactie gekregen van een medewerkster van TT.

Zij was van mening dat het niet zou kunnen omdat volgens haar het apparaat wel tegen hitte bestand zou moeten zijn.

Uiteraard schoof zij de vraag weer terug en vroeg zich af of er dan toch niet iets anders aan de hand zou zijn.

Omdat we er toch last van hadden kwam ze met een aanbieding zoals in een ander topic ook was gedaan.

Namelijk via hun een nieuwe TT met korting aanschaffen.

In mijn antwoord heb ik aangegeven dat ik niet de enige bleek te zijn met dit probleem.

En nogmaals heb ik de storingen c.q. uitval uitvoerig beschreven.

Daarbij gewezen op het feit dat het om verschillende apparaten en verschillende auto's ging.

Wat betreft haar aanbieding, helaas hebben we al een 5100 besteld, dus kunnen we daar geen gebruik van maken.

Maar dat we wel open staan voor een alternatief...

Tot zover deze update.

To be continued..

Complete onzin van die dame bij TT (!)....dan zou zij DIT forum eens moeten lezen (en niet hun eigen forum, in het Engels notabene rolleyes.gif )....diverse modellen van TT sluiten bij hoge temperaturen het opladen af !

Je hebt duidelijk niet de goede (deskundige) medewerker getroffen, ik had de laatste paar keren dat ik ze belde....wel deskundige medewerkers aan de lijn (ging over iets heel anders), hij hielp mij waar ik bij zat (met de TT aangesloten op Mydrive) en zag dat het probleem verholpen was (hulde dus).

Ik heb aan uw verzoek voldaan en haar de link naar dit topic doorgestuurd.

Met daarbij weer een uitleg over het probleem.

Nu maar weer afwachten wat het antwoord zal zijn.

Ik heb niet op een ruit maar met brodit houder op een luchttooster blijft hij heel koud met airco aan draadje netjes door het luchtrooster op de plus van de radio. Dat raam plak werk is zo amateuristisch anno 2000 van het biegin der navigatie tijdperk. Is door alle accosoires helemaal niet meer nodig anno nu en het belemmert uitzicht.

Overigens zijn er hele mooie kuda bevestigingen zelfs met leer bekleed.

Edited by caddu3