Sign in to follow this  
Followers 0
medio

Tom Tom Rider van 2006

12 posts in this topic

Hallo ,hier juist op dit forum beland in de hoop een kennis van mij te kunnen helpen die niet zo vertrouwd is met allerlei pc gerelateerde zaken zoals gps aansluiten aan pc etc.
Zijn gps van 2006 is uit de houder gesprongen tijden het rijden(moto) en blijkbaar was het sd kaartje eruit gesprongen en is het kaartje beschadigd
Blijkbaar werkt de tom tom rider enkel via dit kaartje 
Ik heb nu tomtom home2 op mijn pc geinstalleerd in de hoop van wat gegevens te weten te komen van de gps maar het programma zegt dat er geen gps is aangesloten, waarschijnlijk door de onleesbare sd kaart.

Ik veronderstel dat bij tom tom er niets op het toestel zelf intern iets staat , dus wordt er enkel gewerkt via de sd kaart ??

Gps is nooit aangesloten geweest aan een pc dus nooit geupdate of een back-up genomen van de sd-kaart dus....?
Zijn er programma's te vinden waar je zelf een nieuwe sd kaart kan maken met de kaarten etc erop , of hoe zou dit op te lossen zijn ??

Al overal een beetje zitten lezen maar vind weinig info over dit toestel, waar vind je gegevens van het toestel zelf er wordt gesproken over nav-core versie 9.. maar waar vind je die terug in het toestel..heb enkel gevonden dat de bootloader versie 4.29 of zoiets is

alvast bedankt voor eventuele reply's

Sluit de sd kaart via kaartlezer op je pc.

Kijk op de pc in de verkenner als je de inhoud van de kaart kan zien,zoja probeer het te kopieren op een nieuwe sd kaart.

Stop het in de TomTom rider en kijk of het de kaart kan lezen.

Bedankt voor de tip die eventueel zou kunnen werken ,maar jammer genoeg niets te zien gekregen.

De windows verkenner bleef zelfs constant "hangen"

Vraag me ook af of dit de reden is dat tomtom home  de gps niet ziet ,geeft de gps zonder kaartje niets van gegevens aan tomtom home ?

grts & thx

Edited by medio

Je zou op zijn minst, de harde schijf (met of zonder gegevens) moeten zien als je deze aansluit in de verkenner op je computer.

Zie je die al niet, dan frees ik het ergste......

Zie je die wel, dan kun je in ieder geval verder met onderzoek. Ik zou beginnen met langzaam formatteren.......

Dan de tomtom aansluiten op tomtom Home. Als het goed is, dan zet hij het meest recente stuur programma er direct op voor je. 

Als dat gedaan is, kun je de kaart terug zetten, en zou het weer moeten werken......

Je zou op zijn minst, de harde schijf (met of zonder gegevens) moeten zien als je deze aansluit in de verkenner op je computer.

Heeft een Rider van de eerste generatie (2006) wel intern geheugen ?

Ik heb geen ervaring met de Rider, (heb geen A rijbewijs)...maar omdat hij met SD kaarten werkt, vermoed ik dat hij geen intern geheugen heeft.

Is dat het geval, dan kan ik alleen aanraden om een nieuwe SD kaart (oude type) op de kop te tikken...aan te sluiten op TTHome, waarbij hij als het goed is de juiste Navcore van TT erop krijgt....en zal hij een nieuwe kaart moeten kopen via TTHome.

Heb het even opgezocht op de site van TT...de West EU kaart kost dan 55 euro.

Inderdaad , normaal heeft de rider(2006) geen intern geheugen dus enkele via d kaart.

Wat zou de juiste navcore moeten zijn , en hoe krijg je die erop ?

grtn

Inderdaad , normaal heeft de rider(2006) geen intern geheugen dus enkele via d kaart.

Wat zou de juiste navcore moeten zijn , en hoe krijg je die erop ?

grtn

Dat merk je vanzelf als je je Rider hebt aangesloten op de PC en TTHome zich vanzelf opent.

Je zult dan de melding krijgen dat er een Navcore (applicatie) klaar staat om erop te zetten.

En daarna kun je een nieuwe kaart aanschaffen...ik weet niet of de Rider al 2gb SD kaarten kan lezen (of nog groter?).

2gb zou het maximum zijn dat de rider aankan.

tomtom home opent wel las ik de gps aanzet maar rechtsonder staat er dat er geen gps is aangesloten ??

Zou eens een SD kaartje van 1GB proberen. Home opstarten en dan moet er een navcore worden aangeboden.

Zo niet download dan de navolgende navcore. Uitpakken op SD kaartje van 1GB zetten. Kaartje in Rider een reset en daarna

de Rider aanzetten. Als alles goed gaat dan start de Rider op tot de mededeling Geen kaart gevonden.

http://download.tomtom.com/sweet/navcore/navcore_7.901.9181.rider7.cab

Momenteel geen 1gb voorhanden(nog moeilijk te vinden vrees ik)

Het bestand die je voorsteld zit er al een ttgo.bif in van een tomtotm go,alsook een "system"file dit is voor de bootloader te vernieuwen vermoed ik ??

Als je interesse hebt in een 1GB sd kaart kan ik je 1 zenden voor een kleine vergoeding inclusief verzenden.

Reageer maar via pb.

Inderdaad hebben een Rider 1 en 2 geen intern geheugen.

Hij start op vanaf de geheugenkaart.

Even wachten met je geheugenkaart formatteren !

Probeer eerst m.b.v. een recovery tool de geheugenkaart uit te lezen. De data kun je dan wegschrijven naar je harde schijf en later gewoon op een andere 2GB SD copieren.

Evt probeer je je eigen geheugenkaart te formatteren.

2GB is max SD kaart die hij standaard aankan. (Geen SD-HC dus). Formatteren in FAT indeling.

Evt kun je na updaten van de bootloader wel een grotere SD kaart gebruiken maar er zijn nog steeds standaard aangepaste kaartsets Europa die onder de 2GB blijven, speciaal vanwege deze beperkte geheugenruimte.

Voor wat persoonlijke tips of overleg, stuur evt even een PB.

Edited by Hervelt