BramvT

Go 1005 weg -> nu Go5200

13 posts in this topic

Heb vandaag de Go5200 gekocht van iemand die hem dubbel had gekregen en kon hem zodoende splinternieuw voor 100 euro onder de nieuwprijs overnemen.

In Almere de 1005 EN de 5200 op het raam gezet en samen laten navigeren naar Haarlem om eens te kijken hoe beiden werken....op de 5200 zat af fabriek de 9.75 kaart, dus die ging sputteren op nieuwe A1....thuis gekomen meteen de nieuwste kaart (+ nieuwe navcore) erop gezet en kon toen ook nog de Beneluxkaart erbij zetten...waar ik in 80 % van de ritten genoeg aan heb...nu ik 2 kaarten heb, kan ik die grote Europakaart eraf halen en daar West EU bijzetten...kom nooit in Rusland e.d.

Als er tips zijn voor mij nu met de 5200, dan van harte welkom uiteraard !

Gefeliciteerd :). Je kunt bij Menu > Instellingen > Kaarten allerlei kaarten verwijderen en nieuwe installeren. Zo ook 'Europa West'.

Edited by Loek

6 uur geleden zei Loek:

Gefeliciteerd :). Je kunt bij Menu > Instellingen > Kaarten allerlei kaarten verwijderen en nieuwe installeren. Zo ook 'Europa West'.

Dank je, Loek !

Nou, toen alleen de fabriekskaart erop stond bij de doos openen (was echt ingeseald, dus nieuw)...wilde ik dat meteen doen, maar hij laat alleen een kaart eraf halen als er meer als eentje op staat....ga het straks nog eens proberen, selecteer ik eerst de Benelux...dan die grote EU kaart eraf halen en dan de West EU kaart erop.

Dan nog een paar andere vragen : Hoe moet je WIS Route klikken....komt nogal eens voor dat ik dit doe omdat ik de laatste km's niet meer dat ge-OH wil horen maar het nieuws....en de stem op stil zetten doe ik niet meer omdat ik hem weleens vergat aan te zetten en dan gaat het niet goed met navigeren.:wink:

De 2e vraag : als ik hem helemaal uit zet, start ie opnieuw op met de trommels e.d......hoe lang blijft de accu werken als ik hem op slaapstand zet...vrijdag leg ik hem op tafel en maandagmorgen gaat ie pas weer aan, redt ie dat qua stroom in slaapstand??

En laatste : Kun je bij deze 5200 geen icoontjes plaatsen op het hoofdscherm met bijvoorbeeld : schakel over naar dagscherm zoals je op de 1005 wel kon ?

Overigens erg makkelijk zeg dat WIFI erop, legde hem op lader aangesloten gewoon op tafel en ging toen downloaden en zo...en de kaartafbeelding is ook razendsnel.....wat een verschil met de oude generatie !

1. In de 2D kaartweergave kun je op de blauwe route klikken > drie puntjes > Wis route. Of je kunt naar Menu > Huidige route > Wis route gaan. Via stembesturing gaat eventueel ook nog, maar dat gebruik ik zelf eigenlijk nooit.

2. Dat heb ik zelf nog nooit getest. Ik zal het eens proberen. 

3. Je kunt de knoppen in het menu van plaats verwisselen, maar enkel binnen dezelfde menu-laag. Dus om een route te wissen kun je bijvoorbeeld in het hoofdmenu de knop 'Huidige route' helemaal vooraan zetten, en binnen het 'Huidige route' menu de knop 'Wis route' helemaal vooraan zetten. Je kunt dus niet knoppen die wat dieper in het menu zitten, helemaal naar het hoofdscherm/menu halen.

Met de kaarten is dat inderdaad de methode hoe je dat het beste kunt doen. En ja, het werken met het kaartscherm werkt een stuk soepeler met de nieuwste GO modellen :).

Veel plezier ermee Bram!

Antwoord op je vraag 2: Ik leg hem geregeld in de auto weg en pak hem dan een aantal dagen later weer. En dan hoeft hij niet 'helemaal' wakker te worden.

Als je de MyDrive app download in de appstore, dan kun je via je smartphone commando's sturen naar je TomTom. Bijvoorbeeld: 's avonds heb je het adres gezocht waar je heen wilt, dan stuur je dat naar je TomTom. 's Morgens zet je hem aan en na een minuutje of 2 ontvangt hij vanzelf de locatie en maakt de route.

Vergeet niet op de TomTom ook aan te melden voor MyDrive. Als deze is geactiveerd, zie je naast het accu tekentje een wolkje staan.

Ook dan dat via een website https://mydrive.tomtom.com/nl_nl/

Probeer het maar eens. Je kunt daarmee ook poi's laden, of routes inladen. Ook gereden routes die je hebt 'gerecord', kun je daar ophalen.

B+hRET0k9csRAAAAAElFTkSuQmCCAA==

B45da1ij1IGGAAAAAElFTkSuQmCCAA==

MjIyDh16TSQS4iHf4EBnTs6p9SDmjHmQAk+4sUVY

H8LRsdmHPDSiAAAAABJRU5ErkJgggA=

D42aeGVmK7L7AAAAAElFTkSuQmCCAA==

Oke Loek en Herzon....dank voor de tips.:good:

Heb inmiddels de West EU kaart erop zitten (gaat trouwens met Wifi sneller dan de 1005 via de USB kabel met de PC)...moest vanmiddag even iets ophalen in Nieuwkoop (bij Alphen a/d Rijn), dus kon het mooi met daglicht even testen...Wis Route heb ik nu gevonden....ook Vermijd deel route (moet nog wel even kijken of dat hetzelfde werkt als met de 1005).

Nu moet ik alleen nog zien hoe ik vanaf het rij-scherm met 1 of 2 klikken de routekaart kan zien....die gebruik ik nogal eens onderweg als Live mij vanwege files een andere route laat nemen en hoop dat ik het in het menu goed heb ingesteld (altijd snelste route)...en dus geen melding dat er file is en of ik een andere route wil nemen (dus automatisch om de file heen rijden), zo stond mijn 1005 ook afgesteld en dat werkt het fijnste (was ooit een tip van Holyhead).

En ik zal de stekker van mijn extra GPS (buiten) antenne er maar eens uittrekken...want ik vind hem wat draaierig.:crazy: (alsof hij teveel GPS signalen binnenkrijgt dus)...mocht blijken dat hij in grote steden met hoge gebouwen toch van streek raakt....plug ik die stekker tussen mijn stoel er gewoon weer in.

Tenslotte nog dit : deze Navcore (gisteren gedownload) werkt een stuk logischer dan die van de 1005...dat merkte ik al dichtbij huis, dus de eerste indrukken zijn goed.

Klein minpuntje (had ik ook al met de 5100): de routelijn en wegen zijn een stuk smaller dan de 1005, waardoor je beter kon zien waar je links of rechtsaf moet slaan....dan zoomt ie wel automatisch in om daarna weer de dunne lijn te laten zien....dat zal wel niet veranderd kunnen worden neem ik aan.

Hoi Bram, sinds kort heb ik ook een GO 5200 als opvolger voor mijn GO 750 Live, en dat bevalt mij prima. Hij werkt inderdaad lekker snel (hij heeft ook veel sneller de verkeersinformatie beschikbaar; je hoeft niet eerst 5 minuten te wachten tot de file-informatie verschijnt en je misschien al de verkeerde richting uit rijdt).

Wat je vragen betreft: omschakelen van je "rij-scherm" (TomTom noemt dat Reisbegeleidingsweergave) naar de routekaart gaat met één klik op het driehoekige pijltje links boven de zoomknoppen op je scherm. Voordeel van de 5200 boven de oudere modellen vind ik daarbij dat je kunt inzoomen op de route. Ik wil soms ook wel eens spieken welke alternatieve route hij voorstelt, maar vooral bij een langere route waren de details daarvan niet goed te zien. Nu kun je dat dus dichterbij halen.

Het gedrag bij het inzoomen bij kruisingen kun je wel instellen: Instellingen -> Uiterlijk -> Automatisch zoomen. Daar kun je kiezen tussen "Zoom in op volgende afslag", "Op basis van wegtype (heb ik voor gekozen) en "Geen". Hij stond eerst op de eerste optie, maar ik vond het onhandig dat bij kruisingen de schaal van de kaart steeds veranderde door het inzoomen. Je kunt trouwens ook zelf tijdens het rijden het zoomniveau van de kaart instellen met de + en - (kon trouwens met de GO 750 en waarschijnlijk de 1005 ook al).

Bram kan me niet herinneren van die Tip. Ik heb al een aantal jaren de volgende instelling

Als er op de route een snellere route beschikbaar is
Vraag het me zodat ik kan kiezen (dus niet automatich). Ik wil namenlijk zelf beslissen of ik die snellere route wil.

19 minuten geleden zei holyhead:

Bram kan me niet herinneren van die Tip. Ik heb al een aantal jaren de volgende instelling

Als er op de route een snellere route beschikbaar is
Vraag het me zodat ik kan kiezen (dus niet automatich). Ik wil namenlijk zelf beslissen of ik die snellere route wil.

Ik meen dat dit een keer ter sprake kwam via emailwisselingen tussen ons (kan mij vergissen hoor)....punt was voor mij dat je niet continue op je scherm zit te kijken (en ook geen geluidssignaal krijgt bij een route om een file heen), op mijn Go 950 en eerste 1005 had ik dan soms niet in de gaten dat er een melding op het scherm stond, snellere route gevonden....maar na een aantal seconden verdween die melding weer en nam hij de oorspronkelijke route....en dus regelrecht de file in. :crazy:

Sinds ik op mijn laatste 1005 die optie op automatisch had gezet, dus dat hij zonder waarschuwing om een file heen gaat rijden...vond ik dat wel prima en zo heb ik (hopelijk) nu ook mijn 5200 staan....anders merk ik het vanzelf.

En Ajee : dank voor de uitleg...ga het straks eens goed lezen !

(heb het knopje voor de kaartafbeelding gevonden, ben ik heel blij mee)

@Bram, ik heb mijn TomTom ook net zo ingesteld als jij dat hij automatisch een alternatieve route kiest als die sneller is, want het is mij ook al eens overkomen dat ik op een druk punt meer op de weg moest letten dan op mijn schermpje, en ik zo net een afslag miste die hij wilde voorstellen om de file te vermijden. Mijn ervaring is dat de alternatieve route in 99% van de gevallen inderdaad sneller is, dus daar vertrouw ik gewoon maar op.

Bram ik krijg de mededeling er is een snellere route beschikbaar wilt U deze nemen en ook nog de tijdwinst.

Ik luister dus alleen en kijk niet op het scherm en mijn antwoord is dan Ja of nee. 

3 uur geleden zei holyhead:

Bram ik krijg de mededeling er is een snellere route beschikbaar wilt U deze nemen en ook nog de tijdwinst.

Ik luister dus alleen en kijk niet op het scherm en mijn antwoord is dan Ja of nee. 

Ahh, dan heb jij de stembesturing zeker aan staan....zover ben ik nog niet, maar wil dat wel een keer gaan uittesten als ik wat meer aan de 5200 gewend ben.:wink:

Ik ben nu al zo lang dat oude menu gewend van Tomtom (eigenlijk al vanaf 2004, dus 13 jaar geleden)...met die 5100 ging ik na 2 weken alweer terug naar de 1005...maar nu moet ik maar eens doorbijten.:smile: