BramvT

Mijn ervaringen met de Go 5200

124 posts in this topic

Ik heb nu een paar weken de Go 5200 in bezit, nadat ik 2 jaar geleden de 5100 korte tijd in bezit heb gehad maar had die al na 2 weken weer verkocht....aangezien hij veel optie's miste die de Go 1005 wel nog allemaal heeft...zoals Vermijd deel route (dus een straat of snelweg naar keuze eruit halen)...of de optie Obstakel 100 - 500 meter.

Er zouden inmiddels in die 2 jaar een aantal opties erbij zijn gekomen....maar misschien heb ik nog niet goed door waar die dan zitten (of hoe dat werkt).....+ dat ik het nog steeds erg lastig vind om tijdens het rijden even op dat piepkleine rondje linksonder te drukken (Menu)...terwijl dat op de oudere Go's prima ging aangezien je maar ergens op het scherm hoefde te drukken en het menu tevoorschijn kwam en je daarna vrij grote icoontjes kreeg waar je door het menu kan bladeren om de knop te vinden die je zoekt.

Ook moet ik soms wel 3x drukken op dat kleine menu rondje, voordat hij het menu opent...waar dan gelukkig wel grotere knoppen tevoorschijn komen....had dat Menu rondje nu niet iets groter gekund vraag je je af.

Ook even een paar positieve opmerkingen : hij is inderdaad supersnel met het navigeren...zodra je een hoek omgaat, zit je pijltje inderdaad ook in die nieuwe straat terwijl de Go 1005 dan langzaam zat te draaien en ik gewoon het gas eraf moest houden omdat ik anders bijvoorbeeld een straat voorbij zou rijden waar ik moest afslaan, maar de Go 1005 dus nog niet zover was....dit gaat met de 5200 inderdaad veel sneller (vloeiender).

Dus puur voor navigeren van A naar B is hij prima.....maar voor beroepschauffeurs die continue onderweg verschillende opties moet gebruiken (zoals Vermijd deel route en dan vooral 1 specifieke straat of weg, of Obstakel 100 m) is het nog lang niet de oude.

Ook de optie : Reis Via...is nog niet zoals met het oude menu....als ik bijvoorbeeld rond 16 uur in Heerenveen sta en op Thuis klik (Haarlem)...wil hij altijd via Lelystad-Almere en dan de A9 mij naar huis laten rijden (ook de oude Tomtom's doen dat)....maar ik kies rond dat tijdstip dan liever via de Afsluitdijk en dan afslag Middenmeer-Alkmaar en dan via HH Waard naar de A9 in de goede (file) richting via de Velsertunnel naar Haarlem...heb nog niet kunnen vinden hoe ik dat moet instellen...als er meer ervaringsdeskundigen zijn met een 5200 of 6200 zijn die dit kunnen uitleggen, heel graag !!

Maar nu weer terug gaan naar een Go 1005 doe ik niet meer, aangezien ik nu verder geen kosten meer heb met Livetime kaarten EN Live.

Ook een voordeel is de slaapstand waar ik hem doordeweeks op heb staan, ik doe hem s'morgens in de houder en staat meteen klaar voor je, vind ook supersnel een GPS fix en de Live is ook snel aanwezig.

MAAR TOMTOM : doe eens wat aan die vertrouwde (navigeer) opties die jullie toestellen ooit hadden.

(voor de nieuwe leden die het nog niet weten...ik koerier al 27 jaar, ben reeds met pensioen maar rijd nog steeds zo'n 40 tot 60.000 km p/jr...dus mag mij wel met recht een ervarings-deskundige noemen)

Voor de 'Reis via' kun je gewoon het punt op de kaart indrukken. Bv je sleept naar de afsluitdijk, houd daar je vinger op en dan krijg je diverse optie (onder de drie puntjes). 1 daarvan is iets als 'gebruik in route' en voila, hij zit erin. Je kunt er ook voor kiezen om een route te plannen, vervolgens te kiezen voor: menu -> huidige route -> zoek alternatief. Nu rekent het toestel nog 2 routes uit als alternatief, mogelijk zit daar je gewenste route al bij. Onderin kun je aan de kleur zien wat de 2 alternatieve routes doen tov de originele route. Zowel de tijd als de km's.

Vermijd deel route doe je als volgt: Plan een route. Kies menu -> huidige route -> vermijd deel route. Hier kun je eruit halen wat je wilt.

De optie vermijd obstakel zit er niet meer in.

Als het toestel een alternatieve route vind die sneller is ivm het verkeer, dan komt er in de verkeersbalk een ballontje met de tijd die het scheelt (bijvoorbeeld -4), wat betekend dat de alternatieve route 4 minuten sneller is. Laten we er vanuit gaan dat de file blijft. Op het moment dat je bij het keuzepunt voor de alternatieve route is, dan roept de navi. Op dat moment kun je beslissen of je de alternatieve route neemt. Dat kun je gewoon doen door deze route op te rijden, het apparaat neemt hem vanzelf over.

Op ‎10‎-‎3‎-‎2017 om 20:15 zei HerZon:

Voor de 'Reis via' kun je gewoon het punt op de kaart indrukken. Bv je sleept naar de afsluitdijk, houd daar je vinger op en dan krijg je diverse optie (onder de drie puntjes). 1 daarvan is iets als 'gebruik in route' en voila, hij zit erin. Je kunt er ook voor kiezen om een route te plannen, vervolgens te kiezen voor: menu -> huidige route -> zoek alternatief. Nu rekent het toestel nog 2 routes uit als alternatief, mogelijk zit daar je gewenste route al bij. Onderin kun je aan de kleur zien wat de 2 alternatieve routes doen tov de originele route. Zowel de tijd als de km's.

Vermijd deel route doe je als volgt: Plan een route. Kies menu -> huidige route -> vermijd deel route. Hier kun je eruit halen wat je wilt.

De optie vermijd obstakel zit er niet meer in.

Als het toestel een alternatieve route vind die sneller is ivm het verkeer, dan komt er in de verkeersbalk een ballontje met de tijd die het scheelt (bijvoorbeeld -4), wat betekend dat de alternatieve route 4 minuten sneller is. Laten we er vanuit gaan dat de file blijft. Op het moment dat je bij het keuzepunt voor de alternatieve route is, dan roept de navi. Op dat moment kun je beslissen of je de alternatieve route neemt. Dat kun je gewoon doen door deze route op te rijden, het apparaat neemt hem vanzelf over.

Ah, dank Herzon....op e.o.a. manier had ik bij dit nieuwe forum geen melding gekregen dat er iemand op mijn reactie had gereageerd (dus vandaar mijn late reactie)....het eerste deel (reis via) heb ik nu begrepen....maar als ik bijvoorbeeld de Overtoom in A'dam er in zijn geheel wil uithalen (wat je dus op de 1005 serie wel kan, je krijgt dan een heel lijstje met alle straten op je route), hoe doe ik dat dan ?

Dit is voor mij nogal belangrijk namelijk, komt vaak voor.

Overigens ben ik wel zeer tevreden over de (verbeterde?) GPS....als ik nu op een ventweg zit, naast een hoofdweg...dan heeft de 5200 dat al snel in de gaten, de GPS functie is dus veel secuurder.

Klein minpuntje vind ik nog steeds het dunne blauwe routelijntje...en bij files alleen een andere kleur (rood of oranje), ik vond de witte Chevrons (logo Citroen) achter elkaar voor de file aanduiding veel duidelijker...maar misschien komt dat nog een keer terug.

Eigenlijk doe je dat op de manier van 'vermijd deel route', daarin heb je een hele lijst met instructies. Met een beetje geluk ga je er dan omheen, maar zoals in het oude systeem dat er een blok over de hele straat wordt gelegd, dat werkt nog niet.

Een kleine update qua ervaringen met de Go 5200 :

waar ik nog steeds last van heb als er een route in de 5200 staat, is dat kleine rondje links onderaan om in het menu te komen.....moet er wel erg vaak op drukken (hetgeen de nodige vloeken teweeg brengt) om hem te openen !!

Waarom kan dat niet groter....het komt juist voor tijdens het rijden dat je in het menu iets wilt wijzigen.....bij de oudere Tomtom's hoefde je maar ergens op het scherm te drukken met je vinger en het menu kwam tevoorschijn....dit kan de aandacht teveel afleiden van een chauffeur (ik wil niet minutenlang met de TT bezig zijn onder het rijden.

Nog steeds niet goed doordacht, heren van Tomtom !!:unsure:

MAAR.....ook een groot pluspunt, tijdens de ellende van de Schipholtunnel gisteren stond ik toevallig net bij het VU A'dam en moest naar Pernis toe....op dat moment (bleek mij later) was de Schipholtunnel dus net afgesloten...toen ik het adres intikte in Pernis (Vondelingenweg Shell)...stuurde de Go mij niet meteen de ring A10 op richting den Haag (ik heb hem op automatisch staan)...maar liet mij via Amstelveen en Aalsmeer naar de A4 rijden...anderen (waarschijnlijk zonder Live) stonden uren op de A4 vast....en de 5200 kreeg (achteraf) een klopje op zijn schouder !:good:

De snelle werking van Live op deze 5200 is beslist om over naar huis te schrijven.

19 uur geleden zei BramvT:

waar ik nog steeds last van heb als er een route in de 5200 staat, is dat kleine rondje links onderaan om in het menu te komen.....moet er wel erg vaak op drukken

Sorry, iets te snel gereageerd. Ik had eigenlijk een vraagje over dat kleine rondje waar je erg vaak op moet drukken. Kwam op het idee om het toch eerst zelf eens goed
uit te proberen alvorens er iets over te zeggen. Kom er zonodig op terug (zou het zeker doorgeven als het bij mij probleemloos zou werken).

21 uur geleden zei BramvT:

Een kleine update qua ervaringen met de Go 5200 :

waar ik nog steeds last van heb als er een route in de 5200 staat, is dat kleine rondje links onderaan om in het menu te komen.....moet er wel erg vaak op drukken (hetgeen de nodige vloeken teweeg brengt) om hem te openen !!

Waarom kan dat niet groter....het komt juist voor tijdens het rijden dat je in het menu iets wilt wijzigen.....bij de oudere Tomtom's hoefde je maar ergens op het scherm te drukken met je vinger en het menu kwam tevoorschijn....dit kan de aandacht teveel afleiden van een chauffeur (ik wil niet minutenlang met de TT bezig zijn onder het rijden.

Nog steeds niet goed doordacht, heren van Tomtom !!:unsure: Helemaal mee eens

MAAR.....ook een groot pluspunt, tijdens de ellende van de Schipholtunnel gisteren stond ik toevallig net bij het VU A'dam en moest naar Pernis toe....op dat moment (bleek mij later) was de Schipholtunnel dus net afgesloten...toen ik het adres intikte in Pernis (Vondelingenweg Shell)...stuurde de Go mij niet meteen de ring A10 op richting den Haag (ik heb hem op automatisch staan)...maar liet mij via Amstelveen en Aalsmeer naar de A4 rijden...anderen (waarschijnlijk zonder Live) stonden uren op de A4 vast....en de 5200 kreeg (achteraf) een klopje op zijn schouder !:good:

De snelle werking van Live op deze 5200 is beslist om over naar huis te schrijven. De "live service" is zeker een grote pluspunt, ook op mijn trucker 6000

Op ‎29‎-‎3‎-‎2017 om 18:48 zei anthonie007:

Sorry, iets te snel gereageerd. Ik had eigenlijk een vraagje over dat kleine rondje waar je erg vaak op moet drukken. Kwam op het idee om het toch eerst zelf eens goed
uit te proberen alvorens er iets over te zeggen. Kom er zonodig op terug (zou het zeker doorgeven als het bij mij probleemloos zou werken).

Ja, dat zie je als er nog geen route ingetypt is (met menu)....maar staat er route erin dan heb je alleen dat kleine rondje...als het menu er eenmaal staat gaat het verder wel, of je nu moet vegen of, zoals in de oudere Go serie...in het menu diverse knoppen moest aantikken, dat maakt mij niet uit (we moeten toch met de tijd mee) :wink:

Maar als dat kleine menu-Rondje 2x zo groot zou zijn en dus onder het rijden makkelijker aangetikt kan worden, is dat probleem weg (eigenlijk het grootste probleem voor degenen die er elke dag mee op de weg zitten).

Soms zit je er net naast....terwijl je 120 of 130 aan het rijden bent is dat eigenlijk niet aan te raden.

Uiteraard voorkom ik dit zoveel mogelijk door bij stilstand al het adres in te typen...maar koeriers krijgen onderweg weleens een adres erbij (gecombineerde ritten noemen we dat).

Ook bij mij inmiddels de kogel door de kerk. Aan mijn vooruit hangt nu een GO5200 ipv een G0730.

Aanleiding was ook een nieuwe auto met ingebouwde navigatie. Ik heb het 3 dagen de tijd gegeven... toen ik er achter kwam dat de kaart nog een situatie hier weergeeft uit 2014 (eenrichtingsverkeer op een weg bij mij in het dorp wat al jaren geleden is gewijzigd) en een flitscamerabestand van september 2013 is was de keus heeel snel gemaakt. Ik heb recht op 1 update per jaar (max. 3 keer). Krijg ik dan volgend jaar de stand van zaken uit 2015? 

Nee bedankt. Dan liever een Tomtom met kaartupdates elke 3 maanden en Live traffic,  En afgelopen wintersport heb ik de GO5200 in gebruik meegemaakt bij iemand anders in de auto. Ja, niet alles wat ik zou willen zit erin. Maar TT heeft afgelopen periode wel de grootste irritaties weggewerkt. En in mijn ogen staat TT nog steeds als beste ten aanzien van de kwaliteit van routeplannen en begeleiden.

Zal hier ook wat ervaringen gaan melden komende periode.

Edited by Hensepens

Fijn dat u de GO 5200 zo goed vindt. Nee het is zeker geen slacht apparaat en zeker zeer snel met berekenen en dergelijke. 

Maar uw mening dat inmiddels de grootste irritaties door Tomtom verholpen zijn delen vel nog niet met u...... 

7 uur geleden zei Hensepens:

Ook bij mij inmiddels de kogel door de kerk. Aan mijn vooruit hangt nu een GO5200 ipv een G0730.

Zal hier ook wat ervaringen gaan melden komende periode.

Zou je dan ook eens willen uittesten onder het rijden, wat ik al een paar keer aanhaalde...namelijk als de route er eenmaal in staat proberen (onder het rijden) linksonder het menu te openen (het kleine rondje) ?

Uiteraard lezen de hoge heren van TT hier ook mee...en het is eigenlijk het enige minpunt van de 5200.....uiteraard zou ik ook nog graag de 2 opties erin willen hebben : Reis Via en Obstructie 100-500 meter...zoals dat voorheen het geval was.

Dan is voor mij de Go 5200 wel af.

Op 1-4-2017 om 20:58 zei cortrans14:

Fijn dat u de GO 5200 zo goed vindt. Nee het is zeker geen slacht apparaat en zeker zeer snel met berekenen en dergelijke. 

Maar uw mening dat inmiddels de grootste irritaties door Tomtom verholpen zijn delen vel nog niet met u...... 

Klopt. Maar inmiddels ook wel de nodige leuke dingen ontdekt op de tomtom. Kom er nog wel op terug. Maar route plannen via mydrive is wel een zegen. Op PC voorberijden en hup synchroniseren. En geen eigen auto symbool meer? Tja.. was leuk geweest al het nog kon. Maar ik vind het belangrijker dat ik een goede route krijg met betrouwbare verkeers informatie. Morgen eerste lange rit... ben benieuwd.

O ja. en dat via spraak instructies geven... wauw.... dat is echt veel beter dan de GO730.

De rest volgt later....

Edited by Hensepens

Op 2-4-2017 om 20:55 zei Hensepens:

Klopt. Maar inmiddels ook wel de nodige leuke dingen ontdekt op de tomtom. Kom er nog wel op terug. Maar route plannen via mydrive is wel een zegen. Op PC voorberijden en hup synchroniseren. En geen eigen auto symbool meer? Tja.. was leuk geweest al het nog kon. Maar ik vind het belangrijker dat ik een goede route krijg met betrouwbare verkeers informatie. Morgen eerste lange rit... ben benieuwd.

O ja. en dat via spraak instructies geven... wauw.... dat is echt veel beter dan de GO730.

De rest volgt later....

Je kunt ook MyDrive op de telefoon gebruiken...

al heeft die app minder mogelijkheden......

Klopt. Inmiddels al wat ritjes gemaakt. Ben moet ik zeggen tevreden over de GO5200 (ahum, jawel ook ik :) ).

Wat wel opvalt tov 730. Wanneer ik een mapwijziging doorvoerde werd deze wijziging meteen actief op mijn apparaat en naderhand aan tt doorgegeven via Home.

wanneer ik nu een aanpassing doorvoer is het... dank u wel, binnenkort ziet u die wijziging terug. Maar op mijn device wordt het niet alvast geactiveerd. Ik vind dat wel jammer ebn wellicht en enhancement request om deze functionaliteit terig te halen. Ik woon ion de buurt van de omgelegde A9. Op mijn 730 is alles al "geactualiseerd".  Bij de G05200 is het afwachten totdat TT he behaagt de wijziging door te voeren,

Ben bezig met uitgebreidere review.

7 uur geleden zei Hensepens:

Klopt. Inmiddels al wat ritjes gemaakt. Ben moet ik zeggen tevreden over de GO5200 (ahum, jawel ook ik :) ).

Wat wel opvalt tov 730. Wanneer ik een mapwijziging doorvoerde werd deze wijziging meteen actief op mijn apparaat en naderhand aan tt doorgegeven via Home.

wanneer ik nu een aanpassing doorvoer is het... dank u wel, binnenkort ziet u die wijziging terug. Maar op mijn device wordt het niet alvast geactiveerd. Ik vind dat wel jammer ebn wellicht en enhancement request om deze functionaliteit terig te halen. Ik woon ion de buurt van de omgelegde A9. Op mijn 730 is alles al "geactualiseerd".  Bij de G05200 is het afwachten totdat TT he behaagt de wijziging door te voeren,

Ben bezig met uitgebreidere review.

Ja...op de A9 (die nu in beide richtingen open is OM BH-dorp heen) heeft ook mijn 5200 met verse updates het wat moeilijk...wil nog steeds rechtdoor BH dorp heen. :laugh:

Alhoewel hij in beide richtingen al wel ingetekend staat....ik hoopte eigenlijk dat TT dit vanaf een update actief zou kunnen maken in deze nieuwe serie....maar voor degenen die over de A9 heen moeten rijden....VOLG de BORDEN en niet je TT, vermoedelijk zal het bij de volgende kaart wel in orde zijn.

Mijn Trucker 6000 stuurde mij afgelopen week over Amsterdam, omdat het "oude" stuk A9 al geblokkeerd is, maar het nieuwe stuk nog "gesloten" is.  Weer een gemiste kans, omdat de nieuwste truck kaart weer een maand later pas uitkomt dan voor de personen auto's 

^^^ Klopt. en helemaal omdat een wijziging niet direct actief wordt op je eigen device

En ook zelf niet meer kan vrijgeven zoals bij de oude device...... In dit soort gevallen, verlang ik weer terug naar mijn oude 750.......:cool:

Juist omdat je hier de omgeving goed kent, maar stel nu dat je in een vreemd land rijd??? Dan wordt je dus onnodig ver om gestuurd.

Maar het kan echt nog gekker hoor..... Ik rij privé, met een Skoda met af-fabriek navigatie er in, meet de laatste kaarten er op.

Nu rij ik elk weekend naar mijn zoon en klein kinderen vanuit Utrecht naar Heemskerk. Uiteraard zijn die kaarten nog slechter bijgewerkt. Deze ziet wel de afsluiting, maar wil mij er bij Breukelen al af sturen om een alternatieve route binnendoor te laten kiezen........:wacko: Dan doet de TT het zo slecht nog niet, en bij die hoop ik dat het na 3 maanden (tot de nieuwe kaart) voorbij is

Edited by cortrans14

het is dan ook een hulp middel.....

Op ‎18‎-‎4‎-‎2017 om 04:43 zei cortrans14:

En ook zelf niet meer kan vrijgeven zoals bij de oude device...... In dit soort gevallen, verlang ik weer terug naar mijn oude 750.......:cool:

Juist omdat je hier de omgeving goed kent, maar stel nu dat je in een vreemd land rijd??? Dan wordt je dus onnodig ver om gestuurd.

Maar het kan echt nog gekker hoor..... Ik rij privé, met een Skoda met af-fabriek navigatie er in, meet de laatste kaarten er op.

Nu rij ik elk weekend naar mijn zoon en klein kinderen vanuit Utrecht naar Heemskerk. Uiteraard zijn die kaarten nog slechter bijgewerkt. Deze ziet wel de afsluiting, maar wil mij er bij Breukelen al af sturen om een alternatieve route binnendoor te laten kiezen........:wacko: Dan doet de TT het zo slecht nog niet, en bij die hoop ik dat het na 3 maanden (tot de nieuwe kaart) voorbij is

Sterker nog...ook de andere kant op de A9 bij BH dorp richting Utrecht, laat hij je bij knooppunt Raasdorp eerst rechts houden (voor de afslag A5)....daarna rechtdoor om uiteindelijk weer op de hoofdrijbaan v/d A9 terecht te komen, terwijl je al bijna 2 maanden gewoon de hoofdrijbaan kan aanhouden en dan vanzelf richting A'veen en Utrecht rijdt.

Toevallig nog niet met deze kaart 9.85 over de A1 geweest tussen Diemen en Muiden (keer om, sla rechtsaf enz:crazy: )...maar daar was het dan ook nog steeds niet klaar...de A9 is nu wel geheel gereed, dus hopelijk is dat bij de volgende kaart wel voorbij en krijg je de juiste commando's...niet voor ons als veel gebruikers maar voor degene die allang niet meer over de A9 is geweest.

En je zou toch denken nu de Go 5200 zelfs Wifi heeft e.d. nieuwe zaken (gaat geweldig overigens die updates d.m.v. WIFI...gewoon op tafel leggen, aan de stroomkabel en hij gaat z'n gang)...dat TT met die Updates OOK meteen de wijzigingen op de reeds ingetekende kaart van de A9 actief kan maken, maar blijkbaar zijn ze nog niet zover.

Op 20-4-2017 om 21:17 zei BramvT:

Sterker nog...ook de andere kant op de A9 bij BH dorp richting Utrecht, laat hij je bij knooppunt Raasdorp eerst rechts houden (voor de afslag A5)....daarna rechtdoor om uiteindelijk weer op de hoofdrijbaan v/d A9 terecht te komen, terwijl je al bijna 2 maanden gewoon de hoofdrijbaan kan aanhouden en dan vanzelf richting A'veen en Utrecht rijdt.

Toevallig nog niet met deze kaart 9.85 over de A1 geweest tussen Diemen en Muiden (keer om, sla rechtsaf enz:crazy: )...maar daar was het dan ook nog steeds niet klaar...de A9 is nu wel geheel gereed, dus hopelijk is dat bij de volgende kaart wel voorbij en krijg je de juiste commando's...niet voor ons als veel gebruikers maar voor degene die allang niet meer over de A9 is geweest.

En je zou toch denken nu de Go 5200 zelfs Wifi heeft e.d. nieuwe zaken (gaat geweldig overigens die updates d.m.v. WIFI...gewoon op tafel leggen, aan de stroomkabel en hij gaat z'n gang)...dat TT met die Updates OOK meteen de wijzigingen op de reeds ingetekende kaart van de A9 actief kan maken, maar blijkbaar zijn ze nog niet zover.

Klopt. Via de rangeerbaan (dus naar 5) kun je WEL de nieuwe A9 op, maar de hoofdrijbaan gaat rechtdoor en heeft geen "aansluiting" naar de nieuwe A9. Is al gemeld op Mapshare reporter en geaccepteerdl Zal (hopelijk_ snel worden verwerkt.