BramvT

Mijn ervaringen met de Go 5200

124 posts in this topic

Zoals belooft ook van mijn kant nu een eerste review. Wellicht hoop bekend materiaal. Maar wie weet. Heb tweemaal een langere rit gemaakt (> 250 km) en voor de rest meerdere kortere ritten.

Algemeen

• ·         De houder is een verademing ten opzichte van de vorige (GO730). Had ik bij de GO730 een eigen brodit gekocht, deze hangt nu trillingvrij en goed vast aan mijn voorruit. Ook het feit dat de houder actief is geworden is een vooruitgang. Over de magnetisch sluiter is al vaker wat geroepen. Ik vind hem perfect.

• ·         Vwb model is hij mooi plat en het scherm werkt prima op aanraking. Ook daar een wereld van verschil met de GO730

Algemeen gebruik / bediening

• ·         Het bijwerken. Ingelogd op de wifi en de updates komen binnen. Soms wat langer dan de andere keer. Maar het gaat prima en ik kijk op van de hoeveelheid updates. Wordt ook netjes in scherm aangegeven.Dus ook een plus. Wat mij wel opvalt is dat na een update het beeld geruime tijd donkerder is minder goed te gebruiken. Worden de updates dan verwerkt?

• ·         Het menu. Tja…. Da’s even wennen. Horizontaal scrollen ipv per scherm 6 keuze. Maar het swipen gaat snel. En… volgorde aan te passen. Dat kon de GO7030 niet. Heb nu zelf mijn eigen favoriete volgorde bepaald. Zodat nu de meest gebruikte menuopties op scherm 1 staan. Maar het waren er 6 nu 4. Dus minder opties per scherm.

• ·         Ook de opbouw van het menu oogt niet altijd even helder. Opties “Zoek” en “Recente bestemmingen” lijken overlap te hebben, maar ook niet helemaal.  Wat dan wel handig is, is dat je bij zoeken kunt zeggen hele kaart of bijvoorbeeld alleen adressen dichtbij, in de plaats waar je bent en nog paar opties.

• ·         Ook handig is de koppeling met telefoon om whatsapp, sms berichten en meer te laten weergeven (en op verzoek voorlezen). Alleen jammer dat het dan weer in het menu hard zoeken is naar de optie om dat aan te passen

• ·         Updates van flits camera’s en mapshare. Gaat bijna automatisch. Even op ja drukken en updates worden geïnstalleerd

• ·         Maar zelf updates aanmelden…. Dit is een achteruitgang. Je kunt fouten melden maar worden alleen naar TT verstuurd. Niet direct op je eigen device aangepast. Jammer. Gemiste kans

N    Navigeren

• ·         Gaat soepel en snel. Niks over te klagen. Hier zie je pas de echte vooruitgang over de jaren

• ·         Info over file’s etc. worden overzichtelijk in beeld gebracht en zijn accuraat

• ·         Rij je iets anders wordt razend snel een alternatieve route berekend.

• ·         Alternatieve route. Tja je kunt deels blokkeren, maar ik is toch wel het vertrouwde wijze van het blokkeren van een deel van de route.

• ·         Ook mooi. Indien ingesteld vraagt hij ’s morgens of je na je werk gaat en wanneer je ergns bent en weer aanzet vraagt TT of je naar huis wil.

• ·         Bediening met stem. Ook dat is een grote stap voorwaarts. Roep hallo Tomtom en je kunt een selectie aan commano’s geven. Nu hangt mijn TT nog wat verder weg aan het raam dus soms begrijpt hij het niet. Maar ik gebruik het vaak genoeg.

• ·         Nu is er een opmerking gemaakt over het oproepen van menu via de kleine knop linksonder. Ik moet zeggen. Ik heb er geen problemen mee. Kan er nauwkeurig genoeg op kliken. Maar is inderdaad wel wennen nadat jet hele4 scherm kon gebruiken om menu op te roepen.

•  

Eigenlijk heb ik geen echt nieuw dingen kunnen ontdekken dan die hier al een keer zijn gemeld.  Behalve dan de uitgebreide spraak aansturing. Ik heb hier lang geroepen dat ik het bij mijn GO730 hield. Maar nu ik deze heb……

Is het perfect? Nope. Maar de zaken die ik niet meer kan, wegen niet op  tegen de voordelen. Die stappen heeft TT inmiddels wel met zijn Navcore gemaakt.

Nog toevoegen van wat is opgevallen. Ik meende dat het kompas ook was verdwenen, maar aan de linker kant bij de + / - knoppen zie ik een kompas naaldje meedraaien. Dus meende dat het alsnog zichtbaar was, Maar,.... ik weet niet hoe mijn TT eea. berekent want het wijzen naar het noorden slaat echt nergens op. Dan is het meer zuiden dan noord, dan zit de naald er 90 graden naast. Bij de G0730 nooit last van gehad. Vreemd.

7 uur geleden zei Hensepens:

Nog toevoegen van wat is opgevallen. Ik meende dat het kompas ook was verdwenen, maar aan de linker kant bij de + / - knoppen zie ik een kompas naaldje meedraaien. Dus meende dat het alsnog zichtbaar was, Maar,.... ik weet niet hoe mijn TT eea. berekent want het wijzen naar het noorden slaat echt nergens op. Dan is het meer zuiden dan noord, dan zit de naald er 90 graden naast. Bij de G0730 nooit last van gehad. Vreemd.

Uit de handleiding:

Citaat

Wanneer tijdens het rijden de reisbegeleidingsweergave actief is, draait de kleine pijl om je reisrichting ten aanzien van het noorden aan te geven, met het noorden boven

Ik heb nooit begrepen hoe dit werkt, maar het pijltje wijst dus niet naar het noorden.

Het pijltje wijst in de richting waar je rijdt. Dus als je naar het westen rijdt, dan wijst het pijltje naar links ;-).

nav4_compass_in_3d_view.png.6a34290d964d5b3db15720814e9c3de2.png

Edited by Loek

54 minuten geleden zei Loek:

Het pijltje wijst in de richting waar je rijdt. Dus als je naar het westen rijdt, dan wijst het pijltje naar links ;-).

nav4_compass_in_3d_view.png.6a34290d964d5b3db15720814e9c3de2.png

Dat is de theorie. In werkelijkheid oogt het pijltje eerder random gedrag. Mijn eigenwaarneming en compas in de auto geven toch echt andere windrichtingen aan. Wanneer ik zuidwaarts rijd zou het pijltje nar beneden moeten wijzen. In werkelijkheid wijkt het soms 90 graden af of meer...   Maar zal.er nog eens verder op letten. 

Op ‎23‎-‎4‎-‎2017 om 18:23 zei Hensepens:

Zoals belooft ook van mijn kant nu een eerste review. Wellicht hoop bekend materiaal. Maar wie weet. Heb tweemaal een langere rit gemaakt (> 250 km) en voor de rest meerdere kortere ritten.

Algemeen

• ·         De houder is een verademing ten opzichte van de vorige (GO730). Had ik bij de GO730 een eigen brodit gekocht, deze hangt nu trillingvrij en goed vast aan mijn voorruit. Ook het feit dat de houder actief is geworden is een vooruitgang. Over de magnetisch sluiter is al vaker wat geroepen. Ik vind hem perfect.

• ·         Vwb model is hij mooi plat en het scherm werkt prima op aanraking. Ook daar een wereld van verschil met de GO730

Algemeen gebruik / bediening

• ·         Het bijwerken. Ingelogd op de wifi en de updates komen binnen. Soms wat langer dan de andere keer. Maar het gaat prima en ik kijk op van de hoeveelheid updates. Wordt ook netjes in scherm aangegeven.Dus ook een plus. Wat mij wel opvalt is dat na een update het beeld geruime tijd donkerder is minder goed te gebruiken. Worden de updates dan verwerkt?

• ·         Het menu. Tja…. Da’s even wennen. Horizontaal scrollen ipv per scherm 6 keuze. Maar het swipen gaat snel. En… volgorde aan te passen. Dat kon de GO7030 niet. Heb nu zelf mijn eigen favoriete volgorde bepaald. Zodat nu de meest gebruikte menuopties op scherm 1 staan. Maar het waren er 6 nu 4. Dus minder opties per scherm.

• ·         Ook de opbouw van het menu oogt niet altijd even helder. Opties “Zoek” en “Recente bestemmingen” lijken overlap te hebben, maar ook niet helemaal.  Wat dan wel handig is, is dat je bij zoeken kunt zeggen hele kaart of bijvoorbeeld alleen adressen dichtbij, in de plaats waar je bent en nog paar opties.

• ·         Ook handig is de koppeling met telefoon om whatsapp, sms berichten en meer te laten weergeven (en op verzoek voorlezen). Alleen jammer dat het dan weer in het menu hard zoeken is naar de optie om dat aan te passen

• ·         Updates van flits camera’s en mapshare. Gaat bijna automatisch. Even op ja drukken en updates worden geïnstalleerd

• ·         Maar zelf updates aanmelden…. Dit is een achteruitgang. Je kunt fouten melden maar worden alleen naar TT verstuurd. Niet direct op je eigen device aangepast. Jammer. Gemiste kans

N    Navigeren

• ·         Gaat soepel en snel. Niks over te klagen. Hier zie je pas de echte vooruitgang over de jaren

• ·         Info over file’s etc. worden overzichtelijk in beeld gebracht en zijn accuraat

• ·         Rij je iets anders wordt razend snel een alternatieve route berekend.

• ·         Alternatieve route. Tja je kunt deels blokkeren, maar ik is toch wel het vertrouwde wijze van het blokkeren van een deel van de route.

• ·         Ook mooi. Indien ingesteld vraagt hij ’s morgens of je na je werk gaat en wanneer je ergns bent en weer aanzet vraagt TT of je naar huis wil.

• ·         Bediening met stem. Ook dat is een grote stap voorwaarts. Roep hallo Tomtom en je kunt een selectie aan commano’s geven. Nu hangt mijn TT nog wat verder weg aan het raam dus soms begrijpt hij het niet. Maar ik gebruik het vaak genoeg.

• ·         Nu is er een opmerking gemaakt over het oproepen van menu via de kleine knop linksonder. Ik moet zeggen. Ik heb er geen problemen mee. Kan er nauwkeurig genoeg op kliken. Maar is inderdaad wel wennen nadat jet hele4 scherm kon gebruiken om menu op te roepen.

•  

Eigenlijk heb ik geen echt nieuw dingen kunnen ontdekken dan die hier al een keer zijn gemeld.  Behalve dan de uitgebreide spraak aansturing. Ik heb hier lang geroepen dat ik het bij mijn GO730 hield. Maar nu ik deze heb……

Is het perfect? Nope. Maar de zaken die ik niet meer kan, wegen niet op  tegen de voordelen. Die stappen heeft TT inmiddels wel met zijn Navcore gemaakt.

Dank voor je uitgebreide verslag....het forum was bij mij 1 dag vrijwel onbereikbaar (zat vast en kreeg foutmeldingen)....en ik kan nu niet een gedeelte weghalen uit je quote hierboven (zal wel met mijn instellingen te maken hebben?)...maar met alles eens vooral je ene zin over het nog steeds niet beschikbaar zijn van Obstakel 100-500 meter, enz.

Nu moet ik maar gokken als ik opeens een afgesloten weg tegenkom (vanwege wegreparaties o.i.d.), welke kant ik uit moet....heb dan geen tijd als er auto's achter mij staan, even uitgebreid op mijn Tomtom te gaan tikken/vegen/swipen...dat moet, zoals bij de Go 1005 nog wel het geval was, snel met een paar tikken op het scherm gedaan worden....en dat ging ook altijd goed.

En nu weet ik ook waarom dat pijltje de ene keer naar boven en andere keer in een andere richting stond....ik geef toe : ik heb de gebruiksaanwijzing nooit gelezen van de 5200.:crazy:

Overigens kreeg ik gisteravond ook een andere Navcore (die stond niet in het lijstje ergens op dit forum)...moet nog zien wat er allemaal anders (beter) is geworden.

Op 4/27/2017 om 10:49 zei Hensepens:

Dat is de theorie. In werkelijkheid oogt het pijltje eerder random gedrag. Mijn eigenwaarneming en compas in de auto geven toch echt andere windrichtingen aan. Wanneer ik zuidwaarts rijd zou het pijltje nar beneden moeten wijzen. In werkelijkheid wijkt het soms 90 graden af of meer...   Maar zal.er nog eens verder op letten. 

Nee, niet alleen maar theorie. Dat plaatje heb ik zelf gemaakt, gebaseerd op mijn eigen ervaringen :). Maar het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik dat plaatje maakte, ik zal binnenkort nog 'ns kijken of hij nog steeds betrouwbaar werkt. Misschien is er wel iets veranderd in de nieuwe softwareversies, dat zou kunnen.

Edited by Loek

Oordeel zelf:

De eerste wijst tt noord naar het oosten. Bij de 2e foto naar het westen. :unsure:rps20170504_155217.thumb.jpg.67c85d6db6bbc90b4d57d856dbbb0e7a.jpgrps20170504_155304.thumb.jpg.bc4f951e18e2c976d3a1536fca1502a3.jpg

Edited by Hensepens

Vandaag een aantal zaken ontdekt......mijn 5200 (met de laatste kaart) zag opeens bij 3 verschillende adressen in 3 verschillende steden, geen huisnummers :

Moest bijvoorbeeld bij de Geestbrugkade 33 zijn in Rijswijk (een bedrijf)....kan iemand met een oudere kaart eens opzoeken of die wel de huisnummers ziet...ook nummer 1, 3 enz pikte hij ook niet.

Ook bij 2 andere adressen had ik dit aan de hand.....heb dit alleen een jaar of 6 geleden een keer meegemaakt, de Rechtbank Den Haag heeft 2 nummers en tot op heden staat er maar 1 nummer in (60 en 20 meen ik)

EN....ik heb opeens geen vaste flitsers meer..allerlei bekende en aanwezige flitskasten gaven geen signaal of een icoontje...is voor het eerst sinds ik hem heb, dat dit het geval is,.

Geestbrugkade te Rijswijk geen huisnummers ter beschikking (Bnl 895)

Bij de concurrent Garmin wel.

1 uur geleden zei holyhead:

Geestbrugkade te Rijswijk geen huisnummers ter beschikking (Bnl 895)

Bij de concurrent Garmin wel.

Dank je, Holyhead....dan weet ik dat.:good:

Die Geestbrugkade zijn al oude panden, zelfs voor-oorlogs schat ik....was voor het eerst dat ik hier kwam.

Maar zou weleens willen weten of iemand met een oudere kaart van Tomtom (8.20 of zo) wel die huisnummers heeft....zitten zowel oude bedrijfspanden maar ook een paar woningen tussen.

UPDATE : Heb nog een oude MIO met Teleatlas-kaart versie 8.90 BNL (bedacht ik mij opeens)...en die pakt huisnummer 33 wel op de Geestbrugkade, waarmee ik dus aantoon dat ze bij Teleatlas opeens die huisnummers eraf hebben gegooid ! :wacko:

Bram klopt op de BNL 920 en 940 kaart staat nummer 33 ook gewoon. Op de 955 kaart kan ik hem niet meer vinden. Dus ergens tussen de 945 en 955 is het fout gegaan.

Al eerder al gemeld. Ik moet wel wennen dat aanpassingen op mijn device niet direct worden verwerkt. De nieuwe A9 bij Badhoevedorp is al weken open en ik heb dat al meerdere keren aangegeven. Mmaar het is nog steeds wachten op de verwerking door Tomtom. Als er iets is wat dringends  aan verbetering toe is, is het dit wel. Op deze manier geeft het mij weinig animo om uberhaubt iets door te geven. Wat dat betreft was de oude situatie prettiger. Doorgegeven wijzigingen werden direct actief op je eigen device.

Edited by Hensepens

7 uur geleden zei Hensepens:

Al eerder al gemeld. Ik moet wel wennen dat aanpassingen op mijn device niet direct worden verwerkt. De nieuwe A9 bij Badhoevedorp is al weken open en ik heb dat al meerdere keren aangegeven. Mmaar het is nog steeds wachten op de verwerking door Tomtom. Als er iets is wat dringends  aan verbetering toe is, is het dit wel. Op deze manier geeft het mij weinig animo om uberhaubt iets door te geven. Wat dat betreft was de oude situatie prettiger. Doorgegeven wijzigingen werden direct actief op je eigen device.

Ja, ik rijd op de A9 (waar ik elke dag wel langs kom) ook al weken over blauwe gestippelde lijntjes en de 5200 maar roepen, keer om, sla rechtsaf enz......maar ik neem aan dat we met de nieuwe kaart wel alles in orde is (wanneer kwam die kaart eigenlijk...in deze maand of juni ?)

Ook bij de nieuwe afslag BH dorp is het nog niet zoals het zijn moet....dus iedereen die daar in de buurt moet zijn van de A9.....volg de BORDEN en niet de Tomtom.:wink:

De kaart is overigens al wel helemaal ingetekend, dus neem aan dat ze hem nu toch wel zullen activeren.

8 uur geleden zei holyhead:

Bram klopt op de BNL 920 en 940 kaart staat nummer 33 ook gewoon. Op de 955 kaart kan ik hem niet meer vinden. Dus ergens tussen de 945 en 955 is het fout gegaan.

Oke, dank voor je onderzoeks werk,,,,dan weet ik dat, denk dat ik maar een Garmin met redelijk recente kaart erbij koop...nu was dit in Rijswijk niet zo moeilijk, hij kende de straat wel en dus klikte ik op willekeurig en kwam keurig bij nummer 1 terecht...kwestie van even doorrijden (die kade lopen de nummers dus : 1, 2, 3 enz) en ik was er.

Maar het komt mij nu iets teveel voor dat ik huisnummers mis en dat kan ik niet hebben met het werk......afgelopen week moest ik in de Anratherstrasse 660 zijn in Krefeld (D)...ging maar tot nummer 8 op mijn 5200...die weg was km's lang (en je bent dan in totaal onbekend gebied)...moest bij Deutsche Post zijn.

Dus als Garmin inderdaad veel beter is qua huisnummers van bedrijven, dan neem ik die er wel bij...uiteraard zal de 5200 mij navigeren (met z'n goede filemeldingen), maar dan voor het laatste stukje de Garmin aanzetten.

Volgens mij heeft elke kaartenboer wel wat. De ene keer heeft TT het niet en de andere keer Garmin. Heb krefeld even ingevoerd in mijn Garmin 2597 LMT en dat werkt als ik echter op de kaart ga kijken dan kom ik maar tot nummer 658. Ik zie dat de straat veel langer is dus zal het adres er wel zijn.

In dit geval zou je hem met Garmin wel hebben gevonden.

23 uur geleden zei Hensepens:

En op de oudere devies kon je zelf door middel van Mapshare een "afgesloten" rijbaan weer "vrij" geven. Iets wat bij de huidige series totaal onmogelijk is, en we dus altijd maar afhankelijk blijven van TomTom.

dit kost hun echt klanten.......

23 uur geleden zei holyhead:

Volgens mij heeft elke kaartenboer wel wat. De ene keer heeft TT het niet en de andere keer Garmin. Heb krefeld even ingevoerd in mijn Garmin 2597 LMT en dat werkt als ik echter op de kaart ga kijken dan kom ik maar tot nummer 658. Ik zie dat de straat veel langer is dus zal het adres er wel zijn.

In dit geval zou je hem met Garmin wel hebben gevonden.

Precies...en 658 is pal naast 660 en de Tomtom neemt dan een hele andere route...met nr-8 ga ik bij Nijmegen de grens over en kom dan aan de andere kant van de Anratherstrasse uit....zou hij nr 658 hebben dan ga ik bij Venlo de grens over, want terug pakt hij die laatste route.

Moet zo weer die rit maken....dus huisnummers kunnen belangrijk zijn, belachelijk gewoon dat ze zoveel huisnummers niet (meer) hebben sinds de kaart die je noemde.

Dus snel een Garmin erbij met recente kaart.

Mijn oude vertrouwde Go 720 is er na jaren van trouwe mee opgehouden. Na lang wikken en wegen besloten deze te vervanger door een Go 5200.

Die werkt niet verkeerd, maar wel anders. Zo krijg ik het niet voor elkaar te navigeren naar eigen POI's. De OV2 file is volgens de instructies via MyDrive geimporteerd. Op het scherm van de TomTom Go 5200 zijn de POI's zichtbaar. Ze zijn dus bekend. Maar hoe navigeer ik nu naar een locatie?

Op te TomTom invoeren van de naam van de OV2 file bij "Zoek" om dan een POI te selecteren werkt niet. ook het bij "Zoek" invoeren van een naam uit de eigen POI lijst werkt niet. Er wordt niets gevonden.

Doe vast iets fout, maar wat???

Edited by N.P.S

21 uur geleden zei cortrans14:

En op de oudere devies kon je zelf door middel van Mapshare een "afgesloten" rijbaan weer "vrij" geven. Iets wat bij de huidige series totaal onmogelijk is, en we dus altijd maar afhankelijk blijven van TomTom.

dit kost hun echt klanten.......

Ze vertrouwen (de) denk ik,  bij TomTom op de techniek van Mapshare zodat je dagelijks de wijzigingen en afsluitingen en openstelling van wegen kan downloaden en zo dus up to date bent. Maar dit werkt zeker nog niet vlekkeloos. Ik ben het met je eens dat het zelf aanbrengen van wijzigingen op je eigen device een groot pluspunt is en zeker meerwaarde heeft. In combinatie met Map-Share een uitstekend systeem. Hopelijk komt dat terug in de nieuwe devices.

1 uur geleden zei N.P.S:

Mijn oude vertrouwde Go 720 is er na jaren van trouwe mee opgehouden. Na lang wikken en wegen besloten deze te vervanger door een Go 5200.

Die werkt niet verkeerd, maar wel anders. Zo krijg ik het niet voor elkaar te navigeren naar eigen POI's. De OV2 file is volgens de instructies via MyDrive geimporteerd. Op het scherm van de TomTom Go 5200 zijn de POI's zichtbaar. Ze zijn dus bekend. Maar hoe navigeer ik nu naar een locatie?

Op te TomTom invoeren van de naam van de OV2 file bij "Zoek" om dan een POI te selecteren werkt niet. ook het bij "Zoek" invoeren van een naam uit de eigen POI lijst werkt niet. Er wordt niets gevonden.

Doe vast iets fout, maar wat???

Weet niet of je dit bedoeld
Op My Drive heb ik een adres in Rotterdam aangemaakt en Test Rotterdam genoemd. 
Verstuur hem en later vind ik hem terug in mijn plaatsen onder de naam Test Rotterdam. Kies deze dus.

Of bij zoek Test Rotterdam en dan vind je hem ook. 

Bedankt voor je reactie, maar dit is niet het probleem. Het er om dat ik  locaties is een eigen eigen POI file niet kan selecteren.

Dezelfde POI file heeft in mij Go720 probleemloos gewerkt.

Bij mijn plaatsen zie je hem wel staan begrijp ik en als je daarop klikt krijg je de poi niet te zien. Ik heb even een poi aangemaakt op een oud toestel

(ov2 file en daarna geimporteerd). Ik zie hem verschijnen  in de lijst mijn plaatsen en als ik daar op klik kan ik naar de plaats toe gaan.

Vanuit zoeken vind ik hem niet.

3 uur geleden zei Leo1:

Ze vertrouwen (de) denk ik,  bij TomTom op de techniek van Mapshare zodat je dagelijks de wijzigingen en afsluitingen en openstelling van wegen kan downloaden en zo dus up to date bent. Maar dit werkt zeker nog niet vlekkeloos. Ik ben het met je eens dat het zelf aanbrengen van wijzigingen op je eigen device een groot pluspunt is en zeker meerwaarde heeft. In combinatie met Map-Share een uitstekend systeem. Hopelijk komt dat terug in de nieuwe devices.

In de oude situatie waren dat ook Mapshare wijzigingen. Alleen nu moet ik (hoelang?) wachten tot ze het opnieuw aanbieden om het ook op mijn eigen device  te krijgen. Erg irritant.

Bedankt! je hebt me op het goede spoor gezet. De POI was onder "Mijn plaatsen" niet op het scherm zichtbaar. Na even naar beneden scrollen was de POI zichtbaar en vervolgens de hele lijst met adresen.

Probleem opgelost. Hou het maar op onwennigheid...

Nogmaals bedankt!