BramvT

Mijn ervaringen met de Go 5200

124 posts in this topic

3 minuten geleden zei N.P.S:

Bedankt! je hebt me op het goede spoor gezet. De POI was onder "Mijn plaatsen" niet op het scherm zichtbaar. Na even naar beneden scrollen was de POI zichtbaar en vervolgens de hele lijst met adresen.

Probleem opgelost. Hou het maar op onwennigheid...

Nogmaals bedankt!

Graag gedaan. 

Leuk dat je ook meldt dat je vraag is beantwoord! 

:good:

11 uur geleden zei holyhead:

Weet niet of je dit bedoeld
Op My Drive heb ik een adres in Rotterdam aangemaakt en Test Rotterdam genoemd. 
Verstuur hem en later vind ik hem terug in mijn plaatsen onder de naam Test Rotterdam. Kies deze dus.

Of bij zoek Test Rotterdam en dan vind je hem ook. 

Dit bedacht ik mij vanmiddag toen ik in Krefeld bij het bedrijf stilstond en tikte toen op het scherm, je kon het punt dan saven en een naam geven...en toen ik weer in de kop van NH stond, tikte ik dat aan en ja hoor....toen pakte hij keurig de route HEEN zoals ik hem al een paar keer terug heb gereden (bij Venlo de grens over)...dank voor ook deze tip.:wink:

16 uur geleden zei N.P.S:

Mijn oude vertrouwde Go 720 is er na jaren van trouwe mee opgehouden. Na lang wikken en wegen besloten deze te vervanger door een Go 5200.

Die werkt niet verkeerd, maar wel anders. Zo krijg ik het niet voor elkaar te navigeren naar eigen POI's. De OV2 file is volgens de instructies via MyDrive geimporteerd. Op het scherm van de TomTom Go 5200 zijn de POI's zichtbaar. Ze zijn dus bekend. Maar hoe navigeer ik nu naar een locatie?

Op te TomTom invoeren van de naam van de OV2 file bij "Zoek" om dan een POI te selecteren werkt niet. ook het bij "Zoek" invoeren van een naam uit de eigen POI lijst werkt niet. Er wordt niets gevonden.

Doe vast iets fout, maar wat???

Je zoekt dus verkeerd. Je eigen POI bestanden vind je terug bij "mijn plaatsen"......... En niet vergeten inderdaad om op je Tomtom het zelfde account aan te maken, maar blijkbaar heb je dat al gedaan, omdat je ze wel terug ziet op je tomtom

En het probleem is inmiddels opgelost, lees ik verder.......

Edited by cortrans14
oplossing is ook al aangedragen

even update ten aanzien van gebruikersgemak: Ik werd gebeld door gezin uit de auto. Of ik de TT al had voorbereid op hun bestemming (nee dus). Bij aanzetten werd namelijk om de juiste bestemming gevraagd die we vaker op vrijdagavond gebruiken (naar sportclub van onze dochter). Echter, laatste keer was twee weken terug. Desondanks door TT onthouden dat dit op de vrijdagavond een bestemming is die we vaker gebruikt hebben. 

Sweet...

Ik ben in het verleden heel kritisch geweest op de nieuwe series, maar nu ik de 5200 eenmaal heb.....

Edited by Hensepens

4 uur geleden zei Hensepens:

Ik ben in het verleden heel kritisch geweest op de nieuwe series, maar nu ik de 5200 eenmaal heb.....

Ik ook....het is dan ook al mijn 2e x dat ik dit type heb (eerder de 5100)...maar vanmiddag stond ik in Vlaardingen en wilde naar het dichtstbijzijnde pompstation....dat gaat toch allemaal een stuk omslachtiger (die pomp opzoeken dus) dan bij de oudere series (1005 en 7/950).....misschien doe ik iets niet goed, is mij al vaker gebleken.:crazy:

Maar puur qua navigeren van A naar B doet hij gewoon perfect (en ook Live file info werkt tot nu toe prima, lekker snel ook qua herberekenen en zo)....toch heb ik nu al een paar keer de optie gemist : Obstakel 100 - 500 meter...en die heeft hij (nog) niet.

Eens. De "oude"  manier van obstakel vermijden die nu niet meer aanwezig is, is inderdaad wel een dingetje ...

Helaas kan ik nog wel meer van die "dingetjes" opnoemen, die ik mis van de oude systemen........... (maar hoop doet leven:tongue:)

Klopt cortrans. Maar momenteel moet ik eerlijk bekennen dat de de hoeveelheid pluspunten zich wel opstapelen. Ga binnenkort op vakantie. Zal dan voor het eerst mogen ervaren hoe de live service zich in het buitenland gedraagt, Tot op heden alleen met TMC gereden.

2 uur geleden zei Hensepens:

Klopt cortrans. Maar momenteel moet ik eerlijk bekennen dat de de hoeveelheid pluspunten zich wel opstapelen. Ga binnenkort op vakantie. Zal dan voor het eerst mogen ervaren hoe de live service zich in het buitenland gedraagt, Tot op heden alleen met TMC gereden.

In Duitsland en Belgie (en NL uiteraard) werkt Live file info (tot nu toe) perfect met de Go 5200...verder kom ik niet met het werk.

Op 5/4/2017 om 15:56 zei Hensepens:

Oordeel zelf:

Ik kan geen fouten ontdekken in deze foto's. Alles lijkt keurig te kloppen. In de eerste foto rijd je in noord-oostelijke richting, dus het pijltje op de TT wijst naar rechtsboven. In de tweede foto rijd je in zuid-oostelijke richting, dus daar wijst het pijltje naar rechtsonder. Alles klopt dus. Nogmaals, het pijltje wijst niet naar het noorden, maar in de richting waarin je rijdt.

15 uur geleden zei BramvT:

Ik ook....het is dan ook al mijn 2e x dat ik dit type heb (eerder de 5100)...maar vanmiddag stond ik in Vlaardingen en wilde naar het dichtstbijzijnde pompstation....dat gaat toch allemaal een stuk omslachtiger (die pomp opzoeken dus) dan bij de oudere series (1005 en 7/950).....misschien doe ik iets niet goed, is mij al vaker gebleken.:crazy:

Hoi Bram, ik weet niet hoeveel makkelijker het dan nog moet worden, maar juist het zoeken naar een benzinestation (of parkeerplaats) is heel simpel:

Menu > Benzinestation (> Dichtbij). Rechtsboven naast de zoekbalk kun je kiezen uit o.a. Hele kaart / Dichtbij / In plaats / Op de route / Nabij bestemming.

Als je het icoon voor "Benzinestation" naar het eerste menuscherm verplaatst is het echt niet meer dan twee keer op het scherm tikken :-)

2 uur geleden zei Loek:

Ik kan geen fouten ontdekken in deze foto's. Alles lijkt keurig te kloppen. In de eerste foto rijd je in noord-oostelijke richting, dus het pijltje op de TT wijst naar rechtsboven. In de tweede foto rijd je in zuid-oostelijke richting, dus daar wijst het pijltje naar rechtsonder. Alles klopt dus. Nogmaals, het pijltje wijst niet naar het noorden, maar in de richting waarin je rijdt.

Verrek... je hebt gelijk. dat had ik niet eens z in de gaten. Vind ik een meedraaiende compas handiger overigens, maar klopt. Wanneer je het "vertaalt" vertellen ze beiden hetzelfde.

8 uur geleden zei Hensepens:

Ìk zit regelmatig in België en Duitsland. De traffic service werkt ook daar perfect, en wat ook belangrijk is, je merkt totaal niets van de wisseling van provider als je de grens overgaat. Naadloos werkt de file info door, zeker een dikke plus bij mijn oude 750 live:good:

3 uur geleden zei cortrans14:

Ìk zit regelmatig in België en Duitsland. De traffic service werkt ook daar perfect, en wat ook belangrijk is, je merkt totaal niets van de wisseling van provider als je de grens overgaat. Naadloos werkt de file info door, zeker een dikke plus bij mijn oude 750 live:good:

Klopt ja...was ik nog vergeten te melden...bij de 7/950 maar ook de 1005, duurde het soms 5 a 10 minuten voordat hij (nadat je de grens over was) de buitenlandse provider te pakken had.

@ Ajee : ik ben nog niet zo ver dat ik weet HOE je op de TT icoontjes moet verplaatsen....had uiteraard in het menu wel dat icoontje gevonden...maar toen was ik nog minutenlang bezig om het Dichtstbijzijnde benzinestation te vinden...EN vooral die te activeren, ging een paar keer fout en toen klikte ik maar op Thuis (had nog wel wat diesel in de tank)...zo spuugzat was ik het zoeken naar een dichtbijzijnde pomp....ging bij de oudere series toch een stuk makkelijker.

Mijn conclusie van de Go 5200 is en blijft : het is een uitstekende navigeerder van A naar B....maar v.w.b. de opties heeft Tomtom er een bende van gemaakt....ze hadden op z'n minst rekening kunnen houden met ervaren TT gebruikers en het menu ongeveer hetzelfde moeten houden, vanaf 2004 (toen ik nog met een PDA en TT navigator 3 werkte)  t/m ongeveer 2013....dus bijna 9 jaar... hebben ze altijd vast gehouden aan hun bekende menustructuur (ook bij het omschakelen van de Go 7/950 serie naar de 1000 en TTHome toen niet meer werkte (en je niet meer de TT kon zien in Verkenner)...daarbij het in het begin van die nieuwe serie gewoon negeren van de vele gebruikerswensen...komt bij mij meer dan wekelijks voor dat er opeens ergens wegwerkzaamheden zijn en die nog niet zijn ingevoerd via Live of Mapupdates...en dan was obstakel 100 - 500 meter erg fijn.:angry:

Op 2017-5-20 om 13:16 zei BramvT:

In Duitsland en Belgie (en NL uiteraard) werkt Live file info (tot nu toe) perfect met de Go 5200...verder kom ik niet met het werk.

meerdere keren naar zuid-frankrijk / Italie op vakantie geweest, zowel met een GO 5000/6000 en 6100, de Life traffic werk overal uitstekend.

ook op de binnendoor wegen.

Ik gebruik de oude reisplanner de gehele dag door.
Daarmee kan ik snel meerdere adressen invoeren en de route bekijken.
Deze route is duidelijk zichtbaar met volgorde cijfers (zonder cijfers is het niet te zien hoe de route loopt als deze via zelfde wegen loopt).
Tevens kan ik daarbij zien hoe laat ik op adres x aankom, en deze route volgorde kan ik gemakkelijk wijzigen.
Ook kan ik daarbij adressen heel eenvoudig als tussen punt of als bestemming wijzigen.
Zolang deze gemakkelijk en snel werkende reisplanner niet terug komt heb ik niet veel aan zo'n nieuw apparaat.
Ben ik nu de enige die deze optie altijd gebruikte want als je met tientalle adressen op een dag werkt is dat een perfecte optie.
Daar kan zo'n nieuwe GO niet aan tippen.
Ik hoop dan ook van harte dat deze reisplanner ook weer terug komt.

2 uur geleden zei MMSoft:
Ik gebruik de oude reisplanner de gehele dag door.
Daarmee kan ik snel meerdere adressen invoeren en de route bekijken.
Deze route is duidelijk zichtbaar met volgorde cijfers (zonder cijfers is het niet te zien hoe de route loopt als deze via zelfde wegen loopt).
Tevens kan ik daarbij zien hoe laat ik op adres x aankom, en deze route volgorde kan ik gemakkelijk wijzigen.
Ook kan ik daarbij adressen heel eenvoudig als tussen punt of als bestemming wijzigen.
Zolang deze gemakkelijk en snel werkende reisplanner niet terug komt heb ik niet veel aan zo'n nieuw apparaat.
Ben ik nu de enige die deze optie altijd gebruikte want als je met tientalle adressen op een dag werkt is dat een perfecte optie.
Daar kan zo'n nieuwe GO niet aan tippen.
Ik hoop dan ook van harte dat deze reisplanner ook weer terug komt.

In het verleden.....een jaar of 6 geleden, had ik weleens 14 adressen op 1 dag (avond), ben al 27 jaar koerier, ook al ben ik 2 jaar met AOW)...met toen nog de Go 750 meen ik (Go 630 kan ook, was een heel fijne Tomtom)...maar er was (toen) geen mogelijkheid om die 14 adressen (alleen in NH, maar dan ook echt van de ene uithoek -eiland Marken- tot de vuurtoren van Den Helder of Hippolytushoef) op te slaan en dat Tomtom dan vanaf het startpunt de meest economische/snelste route kon berekenen (dat kan een computer immers beter dan wij mensen).....weet eigenlijk niet of de Go 5200 dat wel kan, dat werk hebben we niet meer...nu vaak npog maar 2 of 3 adressen per dag en die laat ik wel gewoon apart uitrekenen.

Kan best zijn dat de 5200 meer kan dan die oude serie, maar dan moet ik eens een uurtje het geduld opbrengen om de gebruiksaanwijzing van hem door te nemen. (en ik ben niet zo iemand van GAW's....spul moet bij aanzetten meteen werken) :crazy:

De reisplanner die MMSoft terug wil hebben zal er wel nooit meer komen verwacht ik.

Voor een route met 2 of 3 punten is de huidige reisplanner prima te gebruiken en hij zet ze ook nog eens op de meest logische volgorde. Gelukkig is dat te bekijken en ook nog aan te passen.Het uitrekenen gebeurt dan door als eerste je laatste adres of werk/huis adres er in te zetten en dan de tussenstops toe te voegen.

Wil je een route met (veel) meer tussenstops maken en je kent vooraf de adressen al maak hem dan in MyDrive en stuur hem over naar je TomTom.

De route komt er dan in op de volgorde die je zelf hebt bepaald.

Ik ben eens aan het kijken naar MyDrive, werkt dat wel met de 5200 ?

Als ik onderaan deze site kijk, dan staat de 5200 er namelijk (nog) niet bij.

http://www.tomtom.com/en_gb/sat-nav/whatsnew/

Volgens de handleiding van de 5200 moet het werken.

Op 20-5-2017 om 23:23 zei BramvT:
@ Ajee : ik ben nog niet zo ver dat ik weet HOE je op de TT icoontjes moet verplaatsen....had uiteraard in het menu wel dat icoontje gevonden...maar toen was ik nog minutenlang bezig om het Dichtstbijzijnde benzinestation te vinden...EN vooral die te activeren, ging een paar keer fout en toen klikte ik maar op Thuis (had nog wel wat diesel in de tank)...zo spuugzat was ik het zoeken naar een dichtbijzijnde pomp....ging bij de oudere series toch een stuk makkelijker.

20 uur geleden zei BramvT:

Kan best zijn dat de 5200 meer kan dan die oude serie, maar dan moet ik eens een uurtje het geduld opbrengen om de gebruiksaanwijzing van hem door te nemen. (en ik ben niet zo iemand van GAW's....spul moet bij aanzetten meteen werken) :crazy:

Bram, ik snap dat niet iedereen meteen zin heeft om de gebruiksaanwijzing te lezen, maar dan is het ook niet fair om het apparaat daar steeds de schuld van te geven als het anders werkt dan hoe jij het in je hoofd hebt.

Nog één poging dan: Menu > Benzinestation > Dichtbij (knop rechtsboven) > weergeven als lijst (2e knop van rechts onderaan). Met die laatste knop verandert de weergave van kaart naar lijst met benzinestations, met de dichtstbijzijnde bovenaan. Je kiest een station, drukt op "Rijd" en de TomTom wijst de weg. Ik ben inmiddels vergeten hoe dit ging op mijn 750, maar ik kan me niet herinneren dat dat nog simpeler was dan dit...

En wat iconen verplaatsen betreft: Menu > meest rechtse scherm > potloodje > selecteer icoon Benzinestation > pijltje naar links net zolang tot hij op je eerste menuscherm staat, of waar je hem ook maar wilt hebben.

(En de rest van de handleiding moet je misschien toch nog eens lezen op een regenachtige zondagmiddag :smile: )

11 uur geleden zei Ajee:

Menu > Benzinestation > Dichtbij (knop rechtsboven) > weergeven als lijst (2e knop van rechts onderaan). Met die laatste knop verandert de weergave van kaart naar lijst met benzinestations, met de dichtstbijzijnde bovenaan. Je kiest een station, drukt op "Rijd" en de TomTom wijst de weg. Ik ben inmiddels vergeten hoe dit ging op mijn 750, maar ik kan me niet herinneren dat dat nog simpeler was dan dit...

Wat iconen verplaatsen betreft: Menu > meest rechtse scherm > potloodje > selecteer icoon Benzinestation > pijltje naar links net zolang tot hij op je eerste menuscherm staat, of waar je hem ook maar wilt hebben.

Hoi, Ik heb de gebruiksaanwijzing wel doorgenomen (bestudeerd is teveel gezegd)  maar toch goed om de reactie van Ajee nog eens te zien. Lijkt mij duidelijker dan in de gebruiksaanwijzing. Ik wist het niet (meer) maar heb er ook nooit naar gezocht. Nu maar hopen dat ik het niet vergeet.   

Op 20-5-2017 om 17:02 zei Hensepens:

Verrek... je hebt gelijk. dat had ik niet eens z in de gaten. Vind ik een meedraaiende compas handiger overigens, maar klopt. Wanneer je het "vertaalt" vertellen ze beiden hetzelfde.

Laatste keer dat ik hier op terug kom. Zat deze draad nog een terug te lezen en eigenlijk had Loek het eerder ook al helder verwoord...zelf met een plaatje. Grinnik...

17 uur geleden zei Ajee:

(En de rest van de handleiding moet je misschien toch nog eens lezen op een regenachtige zondagmiddag :smile: )

Ben ik met je eens. :wink: