BramvT

Mijn ervaringen met de Go 5200

124 posts in this topic

10 uur geleden zei Hensepens:

Laatste keer dat ik hier op terug kom. Zat deze draad nog een terug te lezen en eigenlijk had Loek het eerder ook al helder verwoord...zelf met een plaatje. Grinnik...

:wink:

Edited by Loek

Ik heb afgelopen weekend een GO 5200 getest.

Het navigeren is even wennen (ik ben een XL Live gewend), maar dat ging al spoedig goed.

Ik heb altijd tientallen adressen op een dag, en die invoeren op de GO en deze op de juiste volgorde zetten is gewoonweg niet te doen.
Met de App MyDrive is dat al iets beter, dus deze App heb ik gebruikt.
Ik vindt het wel erg jammer dat dit via een omweg moet (zeker even snel een adressen erbij zetten als ik stil sta bij een stoplicht is nu helaas niet te doen), en hoop dan ook dat dit wel ooit direct op de GO te doen is.

Op de XL heb ik bijna 50 favorieten staan die ik heel vaak gebruik, en deze mogelijkheid mis ik op de GO (of ik zie iets over het hoofd).
Onder het rijden krijg ik regelmatig al de volgende adressen binnen, maar deze kan ik niet aan de route "toevoegen" alleen de mogelijkheid om adressen tussen te voegen is aanwezig en dat is heel erg lastig.
In de oude XL live gebruik ik altijd de reisplanner, en daarin kan je dat wel.
Ik hoop dan ook nog steeds dat deze reisplanner weer terug komt, zeker omdat je hiermee je gehele route heel snel en simpel kunt bekijken en aanpassen net zoals je zelf wilt.

Als eerste wou ik een Backup maken van de GO, maar als ik deze aansluit op de PC, dan maakt deze geen verbinding met "MyDrive Connect" maar wil verbinden met WiFi.
Dus hoe pak ik dat aan ?

En de mogelijkheid om even snel een stukje van de route te blokkeren is ook een gemis.

De 50 favorieten kun je opslaan onder Mijn Plaatsen. Ik geloof dat je er daar maximaal 96 kunt opslaan.

Weet het niet zeker (tomtom ligt in de auto), maar als je reeds een bestaande route hebt, kun je door te zoeken naar een adres dit snel aan de bestaande route toevoegen door op de 3 puntjes te drukken en dan toevoegen aan huidige route te kiezen.

Succes

Adres toevoegen aan actuele route:
.... > Rijd naar > Kies Adres > Toon op Kaart > 3 puntjes > Voeg toe aan huidige route
Dit werkt niet, omdat de GO deze nu net voor het laatste adres plaatst.

Edited by MMSoft

3 uur geleden zei MMSoft:
.......... 
Als eerste wou ik een Backup maken van de GO, maar als ik deze aansluit op de PC, dan maakt deze geen verbinding met "MyDrive Connect" maar wil verbinden met WiFi.
Dus hoe pak ik dat aan ?

Go5200 heeft geen fysieke kabel meer nodig. Alles gaat via wifi.

Ik probeer de Favorieten over te zetten, maar dat lukt mij nog niet:

Met TomTom MyDrive Connect, versie 4.1.5.3181  krijg ik geen verbinding met de GO (heb een USB kabel aangesloten zitten tussen de GO en de PC). 
Ok er is dus geen kabel nodig, maar hoe kan ik dan data uit de GO lezen (zoals een Backup maken) en hoe kan ik data (Favorieten) naar de GO sturen ? 

Met TomTomContentTransferAssistant, versie 2.0.0.222 lukt het ook niet omdat deze de favorieten op mijn XL niet ziet staan, die meld dat er maar 1 aanwezig is, en dat ik waarschijnlijk mijn thuis adres.
Edited by MMSoft

Wanneer je op mydrive op pc aanmeld met dezelfde id als go5200 worden favorieten op mydrive automatisch gesynchroniseerd.

Zorg ervoor dat je ook bent aangemeld op de go (in menu bij optie mydrive).

Maar alles wordt geynchronyseerd. Waarom nog verder een backup maken?

Ik ben gewend om altijd eens een backup te maken, maar blijkbaar is dat niet meer nodig/mogelijk.

In de GO ben ik aangemeld en krijg op de GO ook de routes binnen van de MyDrive App.
De GO staat dus in verbinding met de server van TT.

Wat "MyDrive Connect" (die op de PC staat en waarbij ik dezelfde inlog gegevens gebruik) betreft krijg ik de inhoud van mijn GO niet te zien, dat lijkt mij toch wel de bedoeling ?
Ik kan nu dus mijn Favorieten niet plaatsen in "MyDrive Connect" (op de PC) en worden deze dus niet op de GO geplaatst.
Kunnen jullie wel de inhoud van de GO zien in "MyDrive Connect" ? 

Edited by MMSoft

Inhoud van go 5200 zelf zie je niet meer. Dat al enkele jaren zo met de nieuwe modellen.

Voor je oude tomtom gebruik je zo als vanouds. Probeer de favorieten nas pc te krijgen en synchroniseer daar met mydrive.

De XL werkt niet samen met "MyDrive Connect", daarvoor is ooit het programma TomTomContentTransferAssistant gemaakt waarmee je data over kunt zetten van een oud systeem (de oude serie waarbij je nog zelf toegang tot de data op het systeem had) op een nieuw systeem, maar dat lijkt nu ook niet meer te werken omdat het nu via Wifi gaat.

Ik van eens kijken of ik de favorieten wel op een GO 5000 kan zetten, want die werkt nog wel met een USB kabel.

De favorieten staan (of stonden er al op ?) op de GO 5000, maar hoe krijg ik deze nu op de GO 5200 ?

Als ik met "MyDrive Connect" maar de inhoud van de GO 5000 kijk, dan zie ik daar deze favorieten/plaatsen niet staan.  

Edited by MMSoft

Je moet ook niet in MyDrive Connect kijken maar op de website MyDrive (https://mydrive.tomtom.com/nl_nl). Daar zal je al je favorieten onder Mijn plaatsen zien staan.

Ik weet niet of het mogelijk is de gegevens over te zetten van een 5000 naar een 5200. Misschien als je beide TomTom's aan hetzelfde account koppelt dat het wel lukt. 

Back-up maken is niet meer nodig, alle gegevens van je systeem staan opgeslagen op je MyDrive account bij TomTom.

33 minuten geleden zei Tulpie:

Je moet ook niet in MyDrive Connect kijken maar op de website MyDrive (https://mydrive.tomtom.com/nl_nl). Daar zal je al je favorieten onder Mijn plaatsen zien staan.

Inderdaad daar staan ze.

Maar ik kan daar helaas niets overzetten naar een andere GO als ik het zo zie, er blijkt dus niets anders op de zitten als alles opnieuw aan te maken.  Daar wordt je niet vrolijk van want als deze GO 5200 goed werkt dat worden er hier namelijk meerdere GO's in gebruik genomen. 

Edited by MMSoft

Heb je al geprobeerd om beide toestellen onder 1 account te plaatsen. Het zou namelijk kunnen dat de data dan gelijk getrokken wordt, aangezien die opgeslagen wordt op het account. Dan maak je eerst de GO 5000 actief in MyDrive en daarna de GO 5200. ZIe je dan bij dat laatste de Favorieten verschijnen dan worden ze automatisch overgezet.

Omdat we (als deze GO 5200 later wel te gebruiken is voor ons doel) meerdere GO's gaan gebruiken en deze favorieten/plaatsen dan nog wel eens aangevuld / bijgewerkt moeten worden, ben ik eens aan het kijken of dat niet gemakkelijker kan met het programma Tyre.   

10 uur geleden zei MMSoft:

Het navigeren is even wennen (ik ben een XL Live gewend), maar dat ging al spoedig goed.

Ik heb altijd tientallen adressen op een dag, en die invoeren op de GO en deze op de juiste volgorde zetten is gewoonweg niet te doen.
Met de App MyDrive is dat al iets beter, dus deze App heb ik gebruikt.
Ik vindt het wel erg jammer dat dit via een omweg moet (zeker even snel een adressen erbij zetten als ik stil sta bij een stoplicht is nu helaas niet te doen), en hoop dan ook dat dit wel ooit direct op de GO te doen is.

Op de XL heb ik bijna 50 favorieten staan die ik heel vaak gebruik, en deze mogelijkheid mis ik op de GO (of ik zie iets over het hoofd).Wat ook een optie is, dat gebruik ik zelf namelijk ook. Is enkele groepen aan maken van uw klanten, en deze opslaan op de computer. Deze weer via MyDrive overzetten en dan staan al je "vaste" adressen vast in je Tomtom.
Ik ben chauffeur bij de HEMA, en heb alle 750+ filialen opgeslagen in een groep. Ook heb ik een groep gemaakt van alle locatie's waar wij de aanhanger kunnen afkoppelen.
Dat werkt heel simpel: "navigeer naar" > "nuttige plaatsen" > "groep" en dan zoeken op plaats of naam.........
Onder het rijden krijg ik regelmatig al de volgende adressen binnen, maar deze kan ik niet aan de route "toevoegen" alleen de mogelijkheid om adressen tussen te voegen is aanwezig en dat is heel erg lastig.
In de oude XL live gebruik ik altijd de reisplanner, en daarin kan je dat wel.
Ik hoop dan ook nog steeds dat deze reisplanner weer terug komt, zeker omdat je hiermee je gehele route heel snel en simpel kunt bekijken en aanpassen net zoals je zelf wilt.

Dus hoe pak ik dat aan ?

En de mogelijkheid om even snel een stukje van de route te blokkeren is ook een gemis.

7 uur geleden zei WJvdR:

De 50 favorieten kun je opslaan onder Mijn Plaatsen. Ik geloof dat je er daar maximaal 96 kunt opslaan. (als je ze onder een groepsnaam opslaat, kun je in die groep wel duizenden namen/adressen kwijt..........

Weet het niet zeker (tomtom ligt in de auto), maar als je reeds een bestaande route hebt, kun je door te zoeken naar een adres dit snel aan de bestaande route toevoegen door op de 3 puntjes te drukken en dan toevoegen aan huidige route te kiezen.

Succes

2 uur geleden zei MMSoft:

Omdat we (als deze GO 5200 later wel te gebruiken is voor ons doel) meerdere GO's gaan gebruiken en deze favorieten/plaatsen dan nog wel eens aangevuld / bijgewerkt moeten worden, ben ik eens aan het kijken of dat niet gemakkelijker kan met het programma Tyre.   

Helaas kan ook Tyre geen contact maken met de nieuwe generatie GO devices. 

11 uur geleden zei Tulpie:

Helaas kan ook Tyre geen contact maken met de nieuwe generatie GO devices. 

Misschien kan de MyrouteApp het.

Exporteer je routes via de cloud!

Dat is voor de MyRoute-app Gold gebruiker mogelijk naar de TomTom Riders 40/400/41/410 én naar de nieuwe TomTom Go serie voor de auto. 
Dat is handig en leuk, je hebt immers geen usb kabel meer nodig, dus je kunt de routes nu ook exporteren via een tablet! 

Het is gelukt om mijn Favorieten over te zetten op de GO, dit is mogelijk met Tyre Pro.

De GO 5000 heeft geen Wifi, dus deze sluit je aan op de PC met de USB kabel.
De GO 5200 maakt verbinding via Wifi.  

-Start Tyre
-TomTom > TomTom MyDrive
-Voer je inlog gegevens in en druk op OK (je krijg de melding: Tyre is nu verbonden met MyDrive)
-TomTom > Mijn TomTom Toestel > Vink beide keuzes aan
Links onder in het scherm zie je nu de Favorieten die op je GO staan, deze kan je nu bewerken, verwijderen of aanvullen.
Tevens kun je locaties vanuit de lijst met NP/POI naar de lijst met favorieten slepen.
Het wordt aangeraden om niet meer dan 3 stuks locaties tergelijk naar deze favorieten lijst te slepen.

Als je nog een 2e GO hebt, en je wilt daarvan de Favorieten bewerken:
-TomTom > Mijn TomTom Toestel > Vink de bovenste keuze uit
-TomTom > TomTom MyDrive
-Voer je inlog gegevens in en druk op OK (je krijg de melding: Tyre is nu verbonden met MyDrive)
-TomTom > Mijn TomTom Toestel > Vink beide keuzes aan
Links onder in het scherm zie je nu de Favorieten die op deze GO staan, deze kan je nu bewerken, verwijderen of aanvullen. 

Edited by MMSoft

Mooi dat het is gelukt en ook zo helder is uitgelegd :good:

Edited by Hensepens

Ik heb er nu zo'n 50 (Favorieten) 'Plaatsen' er op staan, maar dat is een beste lijst als je ergens onderaan deze lijst een plaats wilt selecteren.

Bij mijn oude XL kan je zoeken door een gedeelte van deze naam in te type, dat zou bij deze GO ook een heel stuk handiger zijn !

Hopelijk komt deze mogelijkheid er ook nog.

Nu las ik dat er een mogelijkheid is om groepen aan te maken, maar hoe kan je een groep aanmaken ?

heel simpel.... Ik maak met het programma "PoiEdit" een groep aan, deze staat gelijk in OV2 bestanden. Voeg hier elk adres dat je er in wilt hebben toe met de juiste coördinaten, en sla dit op, bijvoorbeeld op je bureaublad. Met MyDrive uploaden bij "mijn plaatsen" en klaar..........

Ik heb 2 groepen gemaakt, 1 voor al onze filialen (750+) en 1 voor onze aanhanger afkoppel locaties.......... Maar je kunt er net zo veel maken als je wilt, ook kun je net zo veel adressen er in zetten als je wilt

Edited by cortrans14
aanvulling

Ik zou dat gewoon in Tyre doen. POIEdit is sinds januari 2007 niet meer geupdated. 

Bewaren als .ov2 en uploaden als POI bestand in MyDrive inderdaad. 

Het was even zoeken, maar het is gelukt !

Het bij komend voordeel is dat ik nu in zo'n groep ook nog eens kan zoeken door een deel van de naam in te type. 

Mooi, heb je POIEdit gebruikt of Tyre?

Met Tyre Pro (of het ook met de gratis versie kan weet ik niet), het was al mijn bedoeling om aan te geven hoe ik dat had gedaan maar had daar helaas nog geen tijd voor gehad, dus bij deze:

Een "Groep" maken in Tyre:
Een groep is niets anders dan een bestand met nuttige plaatsen (*.ov2).
-Na het opstarten van Tyre, kies je in het menu 'Bestand' > 'Omzetten naar TomTom NP-bestand'.
-Je kunt dan aan de lijst alle locaties toevoegen die je wilt hebben.
-Als je alle locaties in het bestand hebt staan, dan 'Bestand' > 'Opslaan als...'
 Sla het bestand op als .ov2 bestand met de naam die je Groep moet krijgen.

Een "Groep" naar de GO zenden:
-'TomTom' > 'TomTom MyDrive'
-'TomTom' > 'Mijn TomTom Toestel' > Vink beide keuzes aan
-Open het ov2 bestand in Tyre.
-'TomTom' > 'Kopiëren naar TomTom'.
-Er staat nu een groep met de naam van het bestand onder Mijn Plaatsen.

Een "Groep" verwijderen op de GO:
-'TomTom' > 'Verwijderen van TomTom'
-Kies 'NP-bestanden' en verwijder de juiste groep.

Een route maak ik onderweg met de MyDrive app (daarin kan ik max. iets van 18 adressen gebruiken) en zend deze naar de GO.
Nu rij ik ook wel eens als koerier en krijg dan de avond ervoor een hele route binnen.       
Nu ben ik druk bezig om het voor elkaar te krijgen om vanaf de PC, zo'n Route (met ca. 30 adressen) naar de GO te zenden, maar het enige dat ik tot op deze erop krijg zijn Track's.
Wie heeft dit al voor elkaar (en hoe :rolleyes: ) ?  

Edited by MMSoft