ArsLP

Nieuwe firmware versie 17.100.0022.311

76 posts in this topic

36 minuten geleden zei cortrans14:

Ik gebruik mijn Belgische reisleidster Ellen (computerstem)

met welke tomtom

8 uur geleden zei Bika:

met welke tomtom

De trucker 6000 LiveTime edition

41 minuten geleden zei cortrans14:

De trucker 6000 LiveTime edition

Bij mijn 6000 staat Ellen er niet op

Edited by Bika

Heet mijn virtuele Belgische vriendin dan anders???? Zou kunnen hoor, zal zo meteen eens kijken, als ze weer mee naar Duitsland gaat:wink:

Het is in ieder geval een Belgische computerstem.

Op ‎3‎-‎5‎-‎2017 om 01:02 zei BramvT:

Ik had trouwens gehoopt dat het verschil van voorlezen van Sander tussen de 1005 en 5200 ook opgelost was....namelijk als je op de snelweg zit...kreeg je met de Go 1000/5 (en de voorlopers daarvan) bij 1200 meter van een afslag de melding  : Over 1200 meter, neem de afslag......dat is bij deze 5200 nog maar 800 meter en terwijl hij dat voorleest zie ik dat ik nog maar 500 meter van de afslag ben.

Dat is dus een foutje (bug?).

@Bram, ik krijg op mijn 5200 altijd 2 km voor de afslag op de snelweg de melding "Neem verderop de afslag", of 2 km voor een splitsing "Houd verderop links aan", dan heb je ruim voldoende de tijd om voor te sorteren. Dit kun je aanzetten onder Instellingen > Stemmen > Lees vroege instructies voor.

14 uur geleden zei cortrans14:

Heet mijn virtuele Belgische vriendin dan anders???? Zou kunnen hoor, zal zo meteen eens kijken, als ze weer mee naar Duitsland gaat:wink:

Het is in ieder geval een Belgische computerstem.

Vandaag even gecheckt, en ze heet inderdaad Ellen, en is een Belgische stem

Op ‎4‎-‎5‎-‎2017 om 03:40 zei Ajee:

@Bram, ik krijg op mijn 5200 altijd 2 km voor de afslag op de snelweg de melding "Neem verderop de afslag", of 2 km voor een splitsing "Houd verderop links aan", dan heb je ruim voldoende de tijd om voor te sorteren. Dit kun je aanzetten onder Instellingen > Stemmen > Lees vroege instructies voor.

Ahh.....die stond nog uit...heb hem nu aangezet en merk het maandag wel (DANK!) :good:

(ik schreef al...na aankoop is mijn 5200 meteen op pad gegaan...had thuis wel eerst de meeste opties die ik wilde aangevinkt, maar had deze over het hoofd gezien)

Wel een andere opmerking...sinds de nieuwe Navcore roept hij bij rotondes (waarbij ik bijvoorbeeld de eerste afslag al neem) : Ga de Rotonde ROND en neem de eerste afslag...wat een raar commando ? :crazy:

Hoe verwijder ik de stemmen die ik niet gebruik ........

Op ‎5‎-‎5‎-‎2017 om 20:04 zei BramvT:

Wel een andere opmerking...sinds de nieuwe Navcore roept hij bij rotondes (waarbij ik bijvoorbeeld de eerste afslag al neem) : Ga de Rotonde ROND en neem de eerste afslag...wat een raar commando ? :crazy:

Dat was een aantal berichten terug ook al opgevallen.

ff wennen maar gaat prima.

Misschien heb ik iets gemist, maar sinds de laatste update krijg ik sinds kort een voorstel voor een bepaalde route als ik de TomTom heb aangesloten. "Wil je naar (...) rijden?", of iets dergelijks. Precies op de dag dat ik dat inderdaad gewend ben te doen. Dit is iets anders dan wanneer ik van tevoren op de computer via MyDrive een bepaalde plaats heb ingetikt. 

@jana, dat is een instelling waar je voor kunt kiezen: Instellingen > Routeplanning > Stel bestemmingen voor

Als je vaak dezelfde route rijdt kan dat handig zijn, want hij onthoudt dan je gewoonte en vraagt 's morgens bijvoorbeeld "Ga je naar je werk?" en 's avonds "Ga je naar huis?". Dat scheelt welgeteld één keer tikken in vergelijking met Menu > Rijd naar werk of Rijd naar huis.

Voor deze optie moet je wel toestaan om je reisgeschiedenis te bewaren (Instellingen > Systeem > Je gegevens en privacy > Bewaar reisgeschiedenis op dit systeem voor optionele functies)

Heb eigenlijk al een vreemd probleem sinds de aanschaf van de 6200 truck versie.

Als ik hem opstart is het oké maar na ongeveer 20min en er is een file of vertraging op mijn route dan krijg ik niet meer de rode of oranje kleur op de route.

Dus als ik in de file sta dan is mijn route gewoon blauw.

Verkeersinfo in de zijbalk werkt wel gewoon.

Het zelfde met het gedeelde scherm bij een knooppunt .....2 of 3 x geeft hij dat aan daarna niet meer.

Een reset heeft ook geen effect en terug naar fabrieksinstellingen ook niet.

Iemand een idee wat dit kan zijn.

Dit probleem herken ik niet op de 6000 trucker........

Ik heb hier al jaren een GO 5000 in de kast liggen omdat deze nog steeds mijn oude vertrouwde XL Live niet kan vervangen, en ben benieuwd of dat nu langzaam aan al mogelijk is.
Ik gebruik op de XL Live de gehele dag door de reisplanner, daarmee kan ik snel meerdere adressen in voeren en de route bekijken.
Deze route is duidelijk zichtbaar met volgorde cijfers.
Tevens kan ik daarbij zien hoe laat ik op adres x aankom, en deze route volgorde kan ik gemakkelijk wijzigen.
Ook kan ik daarbij adressen heel eenvoudig als tussen punt of als bestemming wijzigen.
Dus is er al weer een reisplanner zoals op de oude serie aanwezig ?

Ik ben o.a. taxi chauffeur, en vervoer regelmatig autistische mensen.
Omdat ik nog wel eens de route net iets anders rijd kan ik geen geluid gebruiken.
(Als de navigatie zegt rechtaf en ik rij rechtdoor dan raken deze mensen van slag).
De navigatie moet dus niet praten, maar ik wil wel een pieptoontje 2 km voordat ik de afslag op de snelweg moet nemen krijgen.
Bij mijn oude TomTom heb ik dat opgelost doordat deze 57 korte stemmen heeft (Rechts af, Links af, na 100 meter, etc.)
Daarbij heb ik de meeste stemmen vervangen door een stil geluid, en enkele door een piep toontje.
Kan ik deze 'eigen stem' ook weer gebruiken op de GO denken jullie ?

Edit:
Net met "TomTomContentTransferAssistant" geprobeerd om deze eigen stem over te zetten, maar dat werkt helaas niet.
Alleen originele stemmen van TomTom kunnen daarmee overgezet worden. 
Edited by MMSoft

De 'oude' reisplanner zit niet in de nieuwe devices. Tussenpunten kunnen worden aangepast maar deze hebben geen nummer op het scherm. Het wisselen van tussenpunt naar bestemming gaat niet. De te volgen route is wel zichtbaar te maken maar hier staan geen tijden in en is daar ook niet aanpasbaar. Wanneer op de TomTom een route wordt gemaakt rekent deze zelf de volgorde uit, dat is niet altijd zoals je het zelf wilt hebben. Wil je toch een route op jouw volgorde dan moet deze aangemaakt worden via MyDrive.

Eigen stemmen zijn niet op de TomTom te plaatsen een pieptoon voor de afslag is niet aanwezig. Als je de rijbaan begeleiding aanzet dan wisselt het rechterdeel van het scherm naar informatie over de afslag.

M.a.w. wat jij wil hebben is er niet. Ga er gewoon eens mee werken naast de oude vertrouwde XL en kijk of je er wat mee kunt.

Ik heb deze al een week geprobeerd, het is voor mij een drama dat ding, probeer maar eens 10 adressen snel in te voeren dan de route te bekijken en deze te wijzigen.

Bij de XL doe je dat gewoon even, maar bij de GO !@#$%^& wordt je daar niet vrolijk van, dus voor mij is deze gewoon waardeloos.

Tevens heb ik een Snooper, Garmin en Becker getest waarbij de Becker het beste te gebruiken is, maar daarbij vindt ik het navigatie scherm minder duidelijk en zijn de kaarten slecht bij gewerkt.

Dus ik hoop dat de XL het nog lang volhoud....

Ik heb ook in het begin vreselijk zitten tieren op het apparaat. Nu maak ik mijn routes in MyDrive op de pc of op mijn mobiel en stuur ze dan naar de TomTom.

De route invoeren op de TomTom doe ik hooguit bij 2 of 3 tussenpunten, anders duurt het veel te lang.

7 uur geleden zei Tulpie:

De 'oude' reisplanner zit niet in de nieuwe devices. Tussenpunten kunnen worden aangepast maar deze hebben geen nummer op het scherm. Het wisselen van tussenpunt naar bestemming gaat niet. De te volgen route is wel zichtbaar te maken maar hier staan geen tijden in en is daar ook niet aanpasbaar. Wanneer op de TomTom een route wordt gemaakt rekent deze zelf de volgorde uit, dat is niet altijd zoals je het zelf wilt hebben. Wil je toch een route op jouw volgorde dan moet deze aangemaakt worden via MyDrive. (...)

Dit wil ik toch wat nuanceren. Ik weet niet of dit bij de 5000 ook zo is (ik heb zelf een 5200), maar je kunt wel degelijk de volgorde van tussenpunten wijzigen op het apparaat zelf: Menu > Huidige route > Wijzig volgorde tussenstops > Selecteer tussenstops in gewenste volgorde. Daarna rekent TomTom keurig de route uit in de volgorde die jij aangeeft. Het is inderdaad veel handiger te doen achter de computer via MyDrive, maar daar heb je in de auto onderweg niet zoveel aan.

8 uur geleden zei MMSoft:
(...)
Deze route is duidelijk zichtbaar met volgorde cijfers.
Tevens kan ik daarbij zien hoe laat ik op adres x aankom, en deze route volgorde kan ik gemakkelijk wijzigen.
Ook kan ik daarbij adressen heel eenvoudig als tussen punt of als bestemming wijzigen. (...)

Als je dan ook nog in Instellingen > Uiterlijk > Routebalk > Aankomstinformatie > Toon aankomstinformatie voor Volgende tussenstop kiest, dan zie je ook in je routebalk bovenaan de afstand en tijd tot het eerstvolgende tussenpunt en de geplande tijd dat je daar aankomt. Je ziet alleen geen volgordecijfers in je routebalk.

Je kan inderdaad de volgorde aanpassen (ook in de 5000 en 100) maar dat is allemaal niet erg gebruikersvriendelijk zeker als het route is door diverse landen.

Op 2017-4-27 om 15:22 zei Bika:

Bij het aanrijden van een rotonde wordt er nu gezegd "ga de rotonde rond" en dan welke afslag genomen moet worden.

Ben jij en ik de enigen die last hebben van die tekst, ik vind het maar wat verwarrend.

Of je gaat de rotonde rond of, je neemt de xx afslag!

Op 2017-5-1 om 21:40 zei leusinkj:

ik heb sinds deze update dat de tomtom bij elke rotonde zegt ga de rotonde rond ongeacht welke afslag ik moet hebben

Vanaf het begin erger ik mij hieraan, hoe bedenk je toch een dergelijke kreet!

"Ga bij de volgende kruising Linkaf, maar als je de route wil vervolgen, ga dan Rechts!"

Het was de 1e keer even wennen maar heb er geen last van.
Wel ga ik nu steevast de hele rotonde rond en neem daarna pas de juiste afslag,  (:

:wink:

Op 2017-5-5 om 20:04 zei BramvT:

Ahh.....die stond nog uit...heb hem nu aangezet en merk het maandag wel (DANK!) :good:

(ik schreef al...na aankoop is mijn 5200 meteen op pad gegaan...had thuis wel eerst de meeste opties die ik wilde aangevinkt, maar had deze over het hoofd gezien)

Die laatste zin is uit mijn hart gegrepen, ik rij nu in Frankrijk rond en daar hebben ze de rotonde ook uitgevonden, dus om de 800 meter komt die achterlijke opmerking "Ga de Rotonde ROND!"

27 minuten geleden zei HaDeVe:

Die laatste zin is uit mijn hart gegrepen, ik rij nu in Frankrijk rond en daar hebben ze de rotonde ook uitgevonden, dus om de 800 meter komt die achterlijke opmerking "Ga de Rotonde ROND!"

Ik denk dat ze dit bij Tomtom al weten (kwam dit bericht ook ergens anders al tegen)....dus vermoedelijk krijgen we eerdaags een Update van deze Navcore (besturingssysteem)...waardoor we weer op de normale wijze de rotonde's kunnen nemen. :smile:

De rotonde rond (meestal 4e afslag) was het commando als je over de rotonde weer dezelfde weg terug moest nemen om weer op de oude route te komen.:wink: