raverke95

GO 6100 loopt vaak vast en nauwelijks nog flitspalen/trajectcontrole

16 posts in this topic

Beste forummers,

 

In mijn auto van het werk gebruik ik dagelijks een TomTom GO6100.  Vergeleken met mijn eerdere Go 720 valt het me van dag 1 al op dat de software in de GO6100 verschrikkelijke buggy is. De zaak werkt zéér langzaam en loopt vaak vast wat dan tot een spontane herstart leidt.

Sinds de vorige en ook met de huidige software-versie loopt dat apparaat minstens eens op de week vast. Toegegeven: ik gebruik hem 5 dagen van de week van 's morgens tot 's avonds, maar goed de Go 720 dit dit altijd feilloos.

 

Na het resetten van de instellingen (in een poging het vastlopen te verhelpen), loopt het toestel nog even goed wekelijks vast. Wat nog erger is, is dat een hoop van de trajectcontroles uit de streek verdwenen zijn sinds die reset.

 

Het gekke is dat verkeersinfo en de meeste gewone flitspalen nog blijven werken en nog dynamisch zijn. In het Mechelse (België) krioelt het tegenwoordig van de trajectcontroles. Voor de "reset" waren deze nog allemaal aanwezig, tegenwoordig niet meer.

 

Wat doen we hieraan...

bedankt alvast...

Gert Wouters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja....met de oude Tomtom's kon je zelf met Windows Verkenner het geheugen formatteren, dan aansluiten op TT Home en je kreeg eerst een nieuwe Navcore (besturingssysteem) en daarna je laatste kaart erop zetten, dan deed hij het weer een tijdje goed.

Maar dit is met het nieuwe systeem niet meer mogelijk (je kunt je 6100 -of mijn 5200- niet eens meer zien op je PC)...dus een belletje naar de helpdesk van Tomtom (een 020 nummer, heb het even niet bij de hand) en die helpen je meestal prima met een probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik heb dat nummer wel (opgezocht voor u), dit is +31 20 850 10 07.

Of er ook een hulpdesk nummer speciaal voor België is weet ik weer niet als Nederlander, maar eventueel is Google uw vriend hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan altijd zijn dat er ergens iets niet helemaal fris is aan het systeem. Even verifiëren wil dan wel eens helpen.

Start my drive connect maar sluit de TomTom nog niet aan.

Houd de powerknop van de tomtom net zo lang ingedrukt tot hij na een trommelreset het zwarte configuratieschermpje laat zien

Laat nu de powerknop los en druk deze drie keer achter elkaar in.

Als dit goed is gedaan laat de TomTom nu een draaiend tandwiel zien, na een tijdje zal hij een plaatje laten zien dat aangeeft dat de TomTom aan de computer gehangen moet worden.

Nu gaat de inhoud van de tomtom vergeleken worden met de inhoud van de server, indien nodig word de TomTom aangepast.

Na een behoorlijk tijdje heb je weer een frisse TomTom...

 

Succes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi... Ga ik zeker proberen, maar wellicht na de feestdagen. (Had niet verwacht zo snel respons te krijgen, mijn dank naar jullie toe is groot)

Momenteel regelt de baas al die TomTom zaken nog, maar hij doet het niet zoals het hoort. De bewuste man is met pensioen in januari, dus doe ik het tegen dan gewoon zelf. Blij dat er een oplossing voor bestaat. Ik was namelijk bevreesd dat het echt een vervelende bug in de software was die me liet lijden met problemen ;)

 

Ik probeer het uit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

uiteraard lezen we graag het verloop hiervan, zodat anderen er mogelijk ook wat aan hebben.............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 20-12-2017 om 13:29 zei cortrans14:

uiteraard lezen we graag het verloop hiervan, zodat anderen er mogelijk ook wat aan hebben.............

 

Zou ik sowieso gedaan hebben hoor... Inmiddels een tussentijdse stand van zaken:

 

Het ging deze week van kwaad naar erger, dus probeerde ik al eens (uit nieuwsgierigheid) wat er eigenlijk gebeurt als je die aan/uit knop blijft indrukken zoals jullie al aanbevolen. Het stapje drie maal indrukken sloeg ik nog even over... dat soort zaken regelt de baas nog 1,5 week en had geen zin in die discussie nu.

Na het herstarten viel me gelijk op dat alle ontbrekende flitspalen en trajectcontroles weer terug zijn. Hij werkt terug vlotter, maar het is nu niet dat je door de menu's kan vliegen zoals dat met de gemiddelde smartphone tegenwoordig gaat. Toegegeven: dit ging al niet van wanneer hij nieuw was, ik zie dit als "normaal".

Helaas deze middag weer een crash gevolgd door een spontane reboot. Nu goed, dat was sinds woensdag morgen. Na twee dagen vrij intensief gebruik één keertje... Zo is het altijd geweest en beter als 2 x per dag.

 

Nu vraag ik me nog twee dingen af:

1. Ik zie dat het toestel geregistreerd staat op het emailadres van de baas. Als die er straks niet meer is en ik doe een factory restore, kan ik mijn gegevens dan gewoon ingeven, of heb je sowieso het password nodig van degene die hem nu geregistreerd heeft?

2. Van waar haalt TomTom die flitspaal en trajectcontrole gegevens? Mechelen krioelt inmiddels van trajectcontroles. Ondanks er al een hele hoop terug zichtbaar zijn na mijn recente actie, ontbreken er nog vele. Bvb Waze geeft die al wel weer. Ik stel me de vraag of ik de mensen van TomTom ook zou kunnen tippen dat er bepaalde trajectcontroles ontbreken zodat ze die kunnen bijvoegen. Altijd handig dat je op zo'n "controle weg" de gemiddelde snelheid in beeld hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuten geleden zei raverke95:

 

Zou ik sowieso gedaan hebben hoor... Inmiddels een tussentijdse stand van zaken:

Nu vraag ik me nog twee dingen af:

1. Ik zie dat het toestel geregistreerd staat op het emailadres van de baas. Als die er straks niet meer is en ik doe een factory restore, kan ik mijn gegevens dan gewoon ingeven, of heb je sowieso het password nodig van degene die hem nu geregistreerd heeft?Nee, je kan niet zomaar jouw eigen gegevens ingeven.

Wel kan je het apparaat aan jou account koppelen (uiteraard wel met toestemming van de eigenaar, lijkt mij), en op die manier bewerken

2. Van waar haalt TomTom die flitspaal en trajectcontrole gegevens? Mechelen krioelt inmiddels van trajectcontroles. Ondanks er al een hele hoop terug zichtbaar zijn na mijn recente actie, ontbreken er nog vele. Bvb Waze geeft die al wel weer. Ik stel me de vraag of ik de mensen van TomTom ook zou kunnen tippen dat er bepaalde trajectcontroles ontbreken zodat ze die kunnen bijvoegen. Altijd handig dat je op zo'n "controle weg" de gemiddelde snelheid in beeld hebt.

Tomtom heeft een contract met meerdere telecom aanbieders. Zo is dat in Nederland (dacht ik) Vodafone. Via de gegevens van de contacten van de telefoons tussen meerdere antennes is precies te zien waar er file's zijn.

Flits gegevens zullen ze krijgen via de overheden en meldingen via app's als "Flitsmeister".

Tomtom heeft een eigen site (Map Share Reporter) waar je diverse meldingen kunt doen (wel aanmelden met je account), https://www.tomtom.com/mapshare/tools/?Lid=5

Hier kun je zelf aanpassingen door geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd even wat feedback...

 

Ik startte voorheen de Tomtom opnieuw op door de aan/uit knop enkele seconden ingedrukt te houden tot het "lettertjesscherm" verscheen. Even opnieuw drukken -> herstart en toen waren alle flitspaal/file-gegevens weer terug.

Echter na pakweg alle 8 nieuwe route-bestemmingen zag je het systeem langzaam trager worden tot ie vastliep.

2 weken geleden aan mijn baas gevraagd de truuk toe te passen die Naik suggereerde.

Ik mag niet zeggen dat het toestel retesnel werkt, maar tot nu toe nog geen vastlopers gehad. Het zal dus wel iets geholpen hebben :-)

 

Toch vind ik het jammer dat de software niet meer zo snel loopt als destijds bij mijn Go 720. Dat ding was bloedsnel en crashte eigenlijk nooit. Hun systeem met Traffic HD is een droom om mee rond te rijden, maar daar is eigenlijk alles mee gezegd. Hopelijk doen ze daar in de toekomst wat aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In januari was ik wat optimistisch zo bleek, want uiteindelijk crasht die TomTom nog steeds na een tiental adressen in te geven.

Wat het ook enorm triggert, die vastlopers, is even rijden zonder werkelijke navigatie. Als het toestel is ingeschakeld, de kaart is zichtbaar, maar er loopt geen navigatie en ik rijd met de auto rond, je schakelt het toestel uit en weer in, 8 kansen van de tien prijs. Je drukt op adres ingeven en vast zit ie. Minuutje wachten en hij start uit zichzelf weer op.

Ook merk je dat hij bij elke ingave trager en trager wordt. Na een reboot gaat alles weer vlot.

 

Het toestelletje is in januari eens volledig leeggemaakt, de onlangs verschenen software staat er inmiddels op en steeds blijft ie precies hetzelfde fenomeen vertonen. Hebben jullie nog tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de TomTom steeds in de slaapstand gaat word hij op den duur behoorlijk 'stroperig'.

Bij mij helpt het om toch minimaal één keer in de week een trommelreset te geven of hem gewoon uit te zetten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook mijn ervaring....

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uur geleden zei Naik:

Als de TomTom steeds in de slaapstand gaat word hij op den duur behoorlijk 'stroperig'.

Bij mij helpt het om toch minimaal één keer in de week een trommelreset te geven of hem gewoon uit te zetten...

Dat klopt ja....afgelopen week een paar keer gehad dat ik een trommelreset moest geven omdat de Go5200 de Trajectcontrole niet wilde opstarten (na de reset op de A2 tussen Abcoude en Utrecht meteen PING en trajectcontrole start op).....en gisteren kreeg ik ongevraagd opeens de stem te horen : IK LUISTER (%%#$%:angry:)...rot op, roep ik dan in mijn eentje...gewoon doorgaan met navigeren en flitspalen en trajectcontroles goed doorgeven....dit is nieuw voor mij dit soort acties van de 5200, hopelijk snel een Update van zowel de kaart als de Navcore...want iets zit er niet goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, duidelijk, hier vreesde ik al voor...

Ik moet jullie niet vertellen dat het "systeem" van TomTom met online verkeersinfo een droom is om mee te werken. De software daarentegen... Heb destijds bij de baas genoeg gezeurd om een TomTom ipv het goedkope Garmin spul dat hij voor de overige wagens koopt. Die Garmins rijden in België naar de Ardennen om via de Kust als je in Mechelen vertrekt. Maar ze lopen nooit vast en gaan als een speer zoals mijn vorige TomTom Go 710 ook deed.

Jammer dat TomTom voor deze software gekozen heeft en het blijft doen. Geef toe, de snelheid waarmee de UI werkt is echt niet meer anno 2018 waardig :(

Mocht er inmiddels een type zijn dat al die "stroperigheid" en vastlopers totaal niet heeft en toch de online verkeersinfo hoor ik dat graag. De baas is ook vragende partij trouwens :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb helaas vergelijkbare problemen met mijn go 6000 na opstarten slaat VAST (freezes) en start gedeeltelijk opnieuw op,dit keer of 4 a 5 en dan werkt het normaal,in het begin nooit gehad.al diverse malen gereset,ook naar fabrieksinstellingen maar geen verbetering.

Heb idee dat het aan de software/navcore ligt.

Hoop dat er snel een nieuwe navcore komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb (gelukkig) nog geen problemen met de Trucker 6000Live, en hoop uiteraard dat dit zo blijft:wink:

Forum lid Corné heeft een tijd via zijn werkgever met diverse truck navi's rond gereden om de verschillen te zien en te kijken, welke het beste werkten.......

:good:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now