Mr. M

Auto-wereld switched naar Android GPS, dreun voor TomTom

6 posts in this topic

Bron: TomTom krijgt flinke dreun, verliest ruim kwart van beurswaarde | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl 

Citaat

"Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend zwaar onder druk op Beursplein 5. Het aandeel verloor in de ochtendhandel bijna een kwart van zijn beurswaarde.

Het aandeel TomTom stond omstreeks 10.50 uur bijna 27 procent lager op 6,20 euro.
Analisten wijzen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards. Dat is volgens kenners een zware klap voor de Nederlandse navigatiedienstverlener.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.
Omslag in autoindustrie
"Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom", aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ''TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Ze wilden een onafhankelijke kaartenmaker als TomTom. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis."
De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan al belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. "En die gaan nu om, dat is pijnlijk", constateert Versteeg.
De marktanalist spreekt van een grote stap in de industrie, die volgens hem onder meer kiest voor Android ''omdat met dit systeem veel beter realtime data geleverd'' kan worden. ''Mobieltjes met Android zijn overal. Je ziet daardoor gewoon de file realtime op het scherm oplossen''.

Dat is logisch in mijn ogen. Ik ben ook een enthousiaste gebruiker van Android op de motorfiets. En dan gaat het om de flexibiteit. Jouw GPS wordt het schaap met de 5 poten.

Kom maar op met Android kastjes met  de Go App TomTom. O, dat is waar ook, die zijn er al: Smartphones :)

Op ‎18‎-‎9‎-‎2018 om 11:53 zei Mr. M:

Bron: TomTom krijgt flinke dreun, verliest ruim kwart van beurswaarde | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl 

Dat is logisch in mijn ogen. Ik ben ook een enthousiaste gebruiker van Android op de motorfiets. En dan gaat het om de flexibiteit. Jouw GPS wordt het schaap met de 5 poten.

Kom maar op met Android kastjes met  de Go App TomTom. O, dat is waar ook, die zijn er al: Smartphones :)

Ik hou ze liever gescheiden...heb jaren geleden eens een gecombineerde mobiel met Tomtom gehad, als ik dan gebeld werd onderweg, verdween het geluid (stem) van Tomtom en dat vond ik bepaald niet handig.

Maar misschien is dan nu de tijd rijp dat Tomtom weer eens aan uitbreiding van de kastjes zelf gaat werken...door ze populairder te maken met uitgebreidere menu's (zoals vroeger)...kortom, stoppen met andere zaken die niks met navigatie te maken hebben.

De klap die Tomtom te verwerken krijgt komt inderdaad doordat merken als Renault, Nissan en Mitsubishi overstappen van Tomtom naar Google Maps.

Nu bezit ik zelf een Renault Mégane van het laatste type met het eigen 8,7 inch entertainment systeem van Renault, genaamd R-Link 2, waar uiteraard nog van de kaarten van Tomtom gebruikt gemaakt wordt, alsmede de live file informatie.

Ik kan niet anders zeggen dat het systeem "ruk" is, doordat de kaarten altijd minstens een half jaar achter lopen dan bij Tomtom zelf, die elke 3 maanden een kaart update uitgeeft, omdat Renault ze zo bewerkt dat kopiëren onmogelijk is geworden.

Zoals bij zo veel andere merken is hierdoor het updaten ook uiterst omslachtig te noemen, waardoor veel mensen dus de schuld bij Tomtom leggen (omdat die de kaarten aanlevert) , terwijl Renault de eigenlijke schuldige is.

Ik ben dan ook zeker niet te spreken over het veel te dure systeem, en ben dus ook benieuwd of de samenwerking met Google daar verandering in gaat brengen.

Hopelijk komt er voor mijn auto dan nog een update zodat ik ook kan kiezen voor Google, want ik zal zeker geen nieuwe navigatie kaart kopen, zolang ik ook nog eens verplicht wordt om een creditcard aan te schaffen , omdat Renault nog nooit van bijvoorbeeld I-deal gehoord heeft voor het betalen van goederen online.

Ook al slaat Google alles van je op, en wordt je privacy mogelijk nog verder aangetast, door de samenwerking met Google, hoop ik toch dat er meer mogelijkheden en simpeler systemen komen door de samenwerking met  Google

Edited by cortrans14
toevoeging

Op ‎20‎-‎9‎-‎2018 om 13:33 zei cortrans14:

Nu bezit ik zelf een Renault Mégane van het laatste type met het eigen 8,7 inch entertainment systeem van Renault, genaamd R-Link 2, waar uiteraard nog van de kaarten van Tomtom gebruikt gemaakt wordt, alsmede de live file informatie.

Ik kan niet anders zeggen dat het systeem "ruk" is, doordat de kaarten altijd minstens een half jaar achter lopen dan bij Tomtom zelf, die elke 3 maanden een kaart update uitgeeft, omdat Renault ze zo bewerkt dat kopiëren onmogelijk is geworden.

Dat hoor ik wel vaker, kom af en toe weleens een koerier tegen die een vrij nieuwe Renault bestel heeft met Tomtom navigatie, heb zelf een Renault Kangoo diesel maar nog van voor 2008 en toen hadden ze dat nog niet...en dan nog, laat mij maar lekker een losse Go onder de spiegel hangen.:wink:

Mijn bedrijf heeft allemaal Citroen's (mijn vorige merk waar ik 19 jaar mee gereden heb...BX Diesel break/bestel) en die hebben niks met Tomtom meen ik.

Overigens slaat Tomtom dacht ik ook alles op, waar je geweest bent (via Live ?) heb ik weleens gehoord.

Daar heb ik nog nooit iets over gehoord Bram. Mogelijk een diep bewaard geheim:crazy:

Op 22-9-2018 om 22:40 zei BramvT:

(...)Overigens slaat Tomtom dacht ik ook alles op, waar je geweest bent (via Live ?) heb ik weleens gehoord.

TomTom weet in ieder geval precies waar je op een bepaald moment bent (anders heb je niets aan hun navigatie :smile:) en voor de rest kun je hier gewoon nalezen wat ze van je bewaren en hoe lang: https://www.tomtom.com/nl_nl/privacy/drive/