Raven_

Symbolen Go 6200

44 posts in this topic

Goede middag,

Misschien weer een rare vraag, maar wat betekend dat groene symbooltje met 2 witte pijltjes naar links en rechts? in de rechtermenu van de Go 6200?

Vandaag weer tegengekomen net zoals een paar keer onderweg op reis maar er nooit echt aandacht aanbesteed. En nu wou ik het weten, maar er staat niets of toch zeker geen afbeelding in de handleiding?

Alvast bedankt.

George.

Dat is een snellere alternatieve route naar je bestemming. Klik er maar es op. 

gr Marten 

Bedankt Maarten, maar toen ik dat in Spanje 2x zag heb ik er niet op geklikt en toch stuurde hij me naast de file? In ieder geval zal ik dat de volgende keer toch eens proberen :good:

Ook raar of dom dat TT dit icoontje niet toont in mijn handleiding...:wacko:

Groeten, 

George

Ja, ik zie dat ook niet in de handleiding. 

Zie ook hier: 

Ja dat doet hij dan, herbereken van de route... maar toch staat in mijn menu "Vraag het me zodat ik kan kiezen" zoals aangehaald word in die post, toch wat raar dat hij niet vraagt dan?

Maar geen probleem hoor, zelfs er tevreden over... maar je verwacht dan toch die vraag dan ergens he.

Ja, maar is dat 'vragen' geen optie in settings? Volgens mij kun je dat aanvinken. Zal bij jou op automatisch staan? 

Settings -> Route Planning  en dan kiezen voor "Vraag me zodat ik kan kiezen". 

Ik denk dat dat het is. Zo staan hij bij mij in de Go Mobile App en ik krijg die vraag wel. 

Edited by Mr. M

Neen staat niet op automatisch (denk ik) en dit is al van de eerste keren dat ik de TT gebruikte, daar ik hetzelfde gewoon was op Navigon en zelf nog ergens graag een beslissing hierin neem.

In mijn Routeplanning menu staat aan of aangevinkt:

Stel bestemmingen voor (uit)

-------------------------------------

Neem altijd de snelste route (uit)

Vraag het me zodat ik kan kiezen (aan)

Vraag het me niet (uit)

Snelste route (aan)

De rest staat ook uit

(vergeten) te melden dat onverharde wegen ook aan staan...

Edited by Raven_
zie vergeten...

Ok. Dan weet ik niet. Wellicht dat iemand met een 6200 zijn of haar licht hierover kan laten schijnen ;)

Op het moment dat u de plaats bereikt, waar u kunt kiezen, zal er ook een bel toon gaan, die u op de alternatieve route attendeert 

Bel toon? Dat heb ik nog niet gehoord dan, raar. De voice van de TT staat anders luid genoeg en is duidelijk te horen als mijn muziek opstaat... misschien er los doorgegaan ?

Ook kan het zijn doordat ik op reis 2 TT gebruik, 2de als flitser backup en ik gebruik daarop ook een soort bel toon, dus?

De 2 keer in Spanje leek het me dat ik net juist voor dat groene icoontje van de autoroute werd gestuurd? 

Vandaag op de Mechelsesteenweg ook, maar geen groen icoontje gehad nu en toch werd ik 2 x ergens anders naartoe geleid... De TT gaf 2 x file aan (verzadigde rode lichten).

De eerste keer met rode filemarkering snapte ik het direct maar de 2de keer bij oranje filemarkering begreep ik niet direct waarom en reed maar rechtdoor daar ik voldoende zicht had op de file die toch vlot ging... misschien was het 5min ervoor drukker?

Maar dwz dat de TT zelf de beslissing neemt?

Dus zijn mijn instellingen ok? Cortrans?

* Misschien komt dat groen icoontje alleen op autostrades te voorschijn en niet op gewone wegen?

Alvast bedankt en groeten,

George.

Edited by Raven_
*

hoi George, volgens mij komt het voorstel voor die omleiding alleen op de autosnelwegen inderdaad. 

Zo heb ik de instellingen staan bij "instellingen" > "route planning" : 14smkrew6o.jpg

Bij mij geeft hij dan een "ping ping" geluid als je op het punt beland bent waar je over kan gaan op de "groene" omleidingsroute

Edited by cortrans14
aanpassing

1 uur geleden zei cortrans14:

hoi George, volgens mij komt het voorstel voor die omleiding alleen op de autosnelwegen inderdaad. 

Zo heb ik de instellingen staan bij "instellingen" > "route planning" : 

Bij mij geeft hij dan een "ping ping" geluid als je op het punt beland bent waar je over kan gaan op de "groene" omleidingsroute

Bedankt Cortrans,

Haha, zoals ik ergens al verwachte komt dat icoontje dan voor enkel op de autostrade..

Verder lijken mijn instellingen hetzelfde als de Uwe, behalve dan voor 'Stel bestemmingen voor'... dus kortom, hij vraagt het dan!

Het geluid 'ping' dat kan kloppen, daar we in Spanje 2x op onze GSM's aan't zoeken waren van wie het berichtje kwam, lol. :crazy:

Maar dan blijft de vraag nog altijd, neemt TT of de 6000/6200 zelf het initiatief als hij een file nadert de route automatisch optimaliseert en dit op de gewone wegen en uiteindelijk ook nog op de autostrades en dit zonder te vragen?

Groeten,

George

Nee, ik moet zelf afslaan....... Hij geeft alleen een advies (omdat dit zo ingesteld staat) Zie de instellingen op de boven geplaatste foto

Haha, ik nap het nu! Ik interpreteerde 'Stel bestemmingen voor' totaal verkeerd voor, lol.

Ik voel me een :crazy:

Bedankt voor de hulp Cortrans :good:

Edited by Raven_

Dus NEEN, ik heb 'Stel bestemmingen voor' niet verkeerde geïnterpreteerd! Ik dacht dat het eerder een onderliggende subregel was voor 'Vraag het me zodat ik kan kiezen' niet dus en heb dat ding dan vlug terug uitgezet.

Verder staan mijn instellingen hetzelfde als die van U Cortrans, 

Op 10/10/2018 om 14:07 zei Raven_:

Neem altijd de snelste route (uit)

Vraag het me zodat ik kan kiezen (aan)

Vraag het me niet (uit)

Snelste route (aan)

of

IMG_3066.thumb.JPG.e874ffb9c51db517f3aa90a19b66ebf0.JPG

Dus de vraag en het probleem blijft, TT vraagt me niets!

15 uur geleden zei Raven_:

Die zou ik op AAN zetten, zoals Cortrans dat heeft. Toch?

De stand : Stel bestemmingen voor
Als er geen route is gepland, kan je systeem je dagelijkse rijgedrag naar opgeslagen favoriete plaatsen leren en bestemmingen voorstellen als je het systeem aanzet vanuit de slaapstand, zoals 's ochtends bijvoorbeeld naar Werk rijden.

Op 10/9/2018 om 19:20 zei Raven_:

Ja dat doet hij dan, herbereken van de route... maar toch staat in mijn menu "Vraag het me zodat ik kan kiezen" zoals aangehaald word in die post, toch wat raar dat hij niet vraagt dan?

Maar geen probleem hoor, zelfs er tevreden over... maar je verwacht dan toch die vraag dan ergens he.

Dus heeft totaal niets te maken met 'Stel bestemmingen voor Deze optie heeft totaal niets te maken met het effectieve van 'Routeplanning' en is maar een subregel die eender waar kan bij aansluiten... (mijn interpretatie)

Als er onderweg een snellere route wordt gevonden, kan TomTom Traffic je reis opnieuw plannen zodat de snellere route wordt gebruikt...

Deze optie staat aan:

Vraag het me zodat ik kan kiezen (maar het me vragen dat doet de TT niet bij een geplande route!!)

Dus geen nood aan toeters en bellen ivm mijn bestemmingen of gebruikte rijwegen!

Ik wens gewoon de vraag!

Groeten

George

Citaat uit de handleiding
Stel bestemmingen voor

Als er geen route is gepland, kan je systeem je dagelijkse rijgedrag naar opgeslagen favoriete plaatsen leren en bestemmingen voorstellen als je het systeem aanzet vanuit de slaapstand, zoals 's ochtends bijvoorbeeld naar Werk rijden.

Schakel deze functie in om suggesties voor de bestemming te krijgen, of uit als je geen suggesties voor de bestemming wilt ontvangen.
Wat houdt Voorspelling van bestemming in?
Je TomTom GO kan leren van je dagelijkse rijgedrag naar je favoriete opgeslagen plaatsen en kan ook bestemmingen voorstellen als je je systeem aanzet vanuit de slaapstand, zoals 's ochtends wanneer je naar werk rijdt.

Voorspelling van bestemming voorbereiden

Je systeem heeft eerst wat tijd nodig om je gewoonten te leren kennen voordat het bestemmingen kan voorstellen. Hoe vaker je met je TomTom GO rijdt, hoe sneller je voorstellen krijgt en hoe nauwkeuriger de voorgestelde bestemmingen zullen zijn.

Als je voorspellingen voor bestemmingen wilt ontvangen, moet je het volgende doen:

Zorg dat er geen route is gepland.

Edited by Raven_

Ik heb met mijn 6200 ook staan altijd de snelste route kiezen en heb dat symbool nooit gezien.
Zal eens zo zetten dat er om gevraagd moet worden wat ik wil.

2 uur geleden zei Bika:

Ik heb met mijn 6200 ook staan altijd de snelste route kiezen en heb dat symbool nooit gezien.
Zal eens zo zetten dat er om gevraagd moet worden wat ik wil.

Bedankt Bika :good:

Voor mij is dat symbool ok en dat zal waarschijnlijk wel werken (wacht de test wel af... ik rij niet meer tot volgende week)

Maar eender, als je een route aanmaakt en die je dan zelf al 5x hebt gereden via TT zonder file (buiten de drukke uren) en TT neemt altijd dezelfde weg 100% en dan op een dag is er file en TT neemt het initiatief om de route te veranderen en dit zonder de vraag... alhoewel deze is aangevinkt...

Mvg,

George

Edited by Raven_
ooops te vlug...

Het probleem, geen vraag voor "Vraag het me zodat ik kan kiezen"

Ik denk dat ik de oplossing weet voor mijn probleem?
Allereerst misschien nog wat teveel Navigon gewoon!
Navigon op de iPhone doet het zelfde als 'MyDrive', geeft 3 mogelijke route's aan en geeft mogelijke hinder of vertragingen aan op die route's.
Dus aan mij de keuze voor een van de 3.
De Go 6200 berekend ineens de 'snelste route' en dit volgens de Live diensten van TT, dwz geeft maar 1 route weer daar alle aanpassingen ivm de weg, file's en vertragingen op dat moment er al in zijn verwerkt volgens de Live dienst van TT.
Dus dwz als er op dat moment een file of vertragingen is door wegenwerken is die er waarschijnlijk ook nog 3 a 4 uren later... en dan is ook de omleiding er al in verwerkt en nog steeds van kracht ook al zijn we er uren later op dat stuk autostrade. 
Was het nu andersom geweest zoals bv eerst wel file en later niet meer dan gaat de Go 6200 wel uren later aangeven dat er een kortere route is volgens de update van de Live diensten van TT.

En dan wist ik op voorhand dat ik geen vraag moest verwachten.
Dat voor de 2 gevallen in Spanje. 

Iedereen nog mee?

De laatste 2 keer nu in Antwerpen op dezelfde dag tussen 08 a 09u. dwz het spitsuur... (normaal vermijd ik dit maar we kwamen van de technische autocontrole, afspraak 07u.)
Hier heb ik weer de route direct aangemaakt op de TT en niet via 'MyDrive'!
Dus de Go 6200 maakt weer de route aan met de feed van de Live diensten van TT en berekende de file's ermee in alsook dan de 'snelste route' want zo staat hij afgesteld.
Dus dwz, ik die gewoon was dat de Go 6200 altijd dezelfde weg nam ineens werd geconfronteerd met een stukje andere route onderweg... en ff later nog eens... Ik was die omleiding niet gewoon, kende dat stuk route wel maar toch was direct mijn innerlijke vraag, wtf doet hij nu, begreep het wel daar we al een stukje in de file zaten maar innerlijk dacht ik ook, waar blijft de vaag?
Dus dito kort daarop voor de 2de keer, hierin volgde ik de Go 6200 niet daar ik vrij zicht had op de file die vrij vlot ging...
Kortom, als ik de route had aangemaakt via 'MyDrive' had ik waar schijnlijk gezien dat hij 2x een andere route nam.
En wist ik op voorhand dat ik geen vraag moest verwachten..
En ik had dan waarschijnlijk ook onderstaande opgemerkt?!

5bc72f5331261_Screenshot2018-10-17at13_19.44copy.thumb.png.f935b25f7238fff0bf2b996fc4222ee6.png5bc72f5e0c075_Screenshot2018-10-17at13_18.14copy.thumb.png.7eb082347eebe3ff956be068d82ba53c.png

Iedereen nog mee?

Het groene symbool/icoon
Zoals eerder vermeld in het postje "Go 6200 ervaring op reis" en in dit postje, dat icoontje heb ik al 3 keer tegen gekomen, 2x Spanje en 1x Antwerpen.
En ik vermelde ook dat:

Op 10/11/2018 om 12:46 zei Raven_:

De 2 keer in Spanje leek het me dat ik net juist voor dat groene icoontje van de autoroute werd gestuurd? 

Misschien is dat een foutje of een bugje van het TT programmeren, dat het toch sowieso verschijnt ook al is de omleiding er al in verwerkt in Uw route of het kan ook zijn door het verschuiven in de lengte of duur van de file's op termijn?
In beide gevallen geen probleem!

Antwerpen reken ik er niet bij daar ik op voorhand al eerder een afslag nam omdat ik wist dat er toch sowieso bijna altijd file is daar op dat stuk snelweg.

'Stel bestemmingen voor' heeft totaal niets te maken met de route planning van 'MyDrive' , Live diensten van TT of met de vraag, "Vraag het me zodat ik kan kiezen" achteraf wel daar er dan een route is bepaald naargelang uw gewoontes.

Dit alles is maar een denkpiste en ik hoop dat U mij verbeterd als het ergens verkeerd in elkaar zit?

Groeten,

George

Edited by Raven_
foutjes

In mijn optiek, stelt hij ook alleen maar die optie (snellere omleiding's route) voor als je al een ingestelde route rijd, en dat er dan door bijvoorbeeld een file een snellere route is.

Wel is mij opgevallen, dat als je een route plant op de Tomtom (hij al gelijk rekening houd met een afsluiting van een gedeelte op de oorspronkelijke route, en dat hij dus gelijk al een omleiding's route neemt, zonder dus de rede te melden......

Ik heb wel gehad dat ik ergens was en naar huis ging.
Gelijk kwam er een vreemde route in beeld met na 1 minuut rechtsaf slaan, normaal is rechtdoor wat wij ook deden.

Foutje 90 minuten in de file gestaan, dus neem maar de route die voorgesteld wordt.

2 uur geleden zei cortrans14:

In mijn optiek, stelt hij ook alleen maar die optie (snellere omleiding's route) voor als je al een ingestelde route rijd, en dat er dan door bijvoorbeeld een file een snellere route is.

Wel is mij opgevallen, dat als je een route plant op de Tomtom (hij al gelijk rekening houd met een afsluiting van een gedeelte op de oorspronkelijke route, en dat hij dus gelijk al een omleiding's route neemt, zonder dus de rede te melden......

Bedankt Cortrans, dat staaft mijn denkwijze...