Pluche

2G Netwerk

14 posts in this topic

Beste,

Indien ik het goed begrepen heb zit er in de nieuwe TT Go Premium nog steeds een simkaartje 2G.

Dit is waarschijnlijk meer dan voldoende voor de kleine datablokjes die TT ontvangt met betrekking tot de life-diensten.

Echter kom ik hoe langer hoe meer op het internet meldingen tegen van Telecomoperatoren (in verschillende landen) die hun 2G netwerken zouden afbouwen en zelfs stopzetten om meer bandbreedte vrij de maken voor hun 4G / 5G.

Worden de TT die werken op basis van een 2G simkaart dan waardeloos ? Is het zinvol om nog zo een toestel aan te schaffen? 

Of komt TT binnenkort met een 4G versie?

Alvast bedankt om mijn bericht te hebben willen lezen.

Mvgr

Eddy

Goeie vraag en ik volg dan ook graag even mee.
Zit er dan in alle TT een 2 G simkaart dan zouden die allemaal
niet meer werken, of kan je deze bv vervangen?

Het antwoord is te vinden met één zoekopdracht in Google:

http://www.gsmhelpdesk.nl/nieuws/15169/vodafone-schakelt-in-januari-2020-haar-3g-netwerk-uit

Citaat hieruit:

Vodafone heeft officieel bekend gemaakt dat de provider in januari 2020 haar 3G (UMTS) netwerk in Nederland gaat uitschakelen. Vanaf dat moment is enkel nog het 2G (GSM) en het 4G (LTE) netwerk beschikbaar. Voor klanten heeft uitschakeling van het 3G netwerk weinig tot geen impact.

Terwijl in steeds meer landen afscheid wordt genomen van de oude GSM (2G) netwerken, die al sinds midden jaren '90 actief zijn, gaat Vodafone enigszins tegen de stroom in door juist het 3G (UMTS) netwerk uit gaan schakelen. Het UMTS netwerk van Vodafone is sinds 2004 actief. Vodafone heeft bekend gemaakt dat de provider in januari 2020 haar 3G netwerk in Nederland zal gaan uitschakelen.

Door juist 3G uit te schakelen in plaats van 2G, blijven alle mobiele telefoons en smartphones werken. Alle telefoons en smartphones met 3G ondersteuning beschikken namelijk ook over 2G ondersteuning. Door het 3G netwerk uit te schakelen kunnen deze toestellen terugschakelen naar 2G of opschakelen naar 4G als hiervoor de ondersteuning in het toestel aanwezig is. Zo blijven alle klanten in ieder geval bereikbaar. 

Slimme maar ook noodzakelijke keuze

Wanneer Vodafone ervoor had gekozen het 2G netwerk uit te schakelen, had dit grotere gevolgen gehad. Een recent toestel zoals de nieuwe Nokia 3310 heeft bijvoorbeeld alleen 2G ondersteuning (en geen 3G en 4G ondersteuning). Wanneer Vodafone afscheid zou nemen van 2G had dit toestel na 2020 niet meer hebben gewerkt.

Andere Nederlandse providers gaan mogelijk een andere beslissing nemen en zullen op een later moment besluiten dat juist het 2G netwerk afgeschakeld gaat worden. De hoofdreden dat Vodafone haar 2G netwerk echter niet afschakelt is omdat op het 2G netwerk van Vodafone nog heel veel zogenaamde 'machine-to-machine communicatie' (M2M) plaatstvindt. De meeste slimme energiemeters die in Nederland in de meterkasten hangen bij mensen thuis zijn via een 2G verbinding verbonden met het mobiele netwerk van Vodafone. Ook alle TomTom navigatiesystemen met HD Traffic hebben een 2G verbinding met het Vodafone netwerk. Als Vodafone het 2G netwerk zou uitschakelen, zouden al deze apparaten vervangen moeten worden.

Ik ben benieuwd hoe dit Europees geregeld gaat worden, het zou mij niets verbazen dat elke land zijn eigen systeem kies.... :mellow:

Als TT samenwerkt met Vodafone en Vodafone 2G in Nederland blijft ondersteunen dan is er geen probleem in Nederrland, maar hoe zit het dan (met Vodafone) in de andere Europese landen?

Ik ben woonachtig in België in de buurt van Antwerpen.

Regelmatig ga ik eens voor een paar dagen naar Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Dan zou elke TT enkel nog werken op het stuk in Nederland?

Edited by Pluche

We gaan er maar vanuit dat onze TT's gewoon allemaal blijven werken waar we ook rijden
in Europa of elders met alles erop en eraan?
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het ineens niet meer werkt daar hebben we de dure
spullen niet voor gekocht.

3 uur geleden zei Pluche:

Als TT samenwerkt met Vodafone en Vodafone 2G in Nederland blijft ondersteunen dan is er geen probleem in Nederrland, maar hoe zit het dan (met Vodafone) in de andere Europese landen?

Al die apparatuur die nog gebruik maakt van 2G wordt heus niet alleen in Nederland verkocht, dus ga er inderdaad maar van uit dat het in Europa gewoon blijft werken. Er staat in het artikel dat ik citeerde toch ook nergens dat 2G buiten Nederland wel wordt afgeschakeld?

3 uur geleden zei Pluche:

Inderdaad een heel goede vraag, die ook mij nu ineens bezig houdt......

15 minuten geleden zei Ajee:

Al die apparatuur die nog gebruik maakt van 2G wordt heus niet alleen in Nederland verkocht, dus ga er inderdaad maar van uit dat het in Europa gewoon blijft werken. Er staat in het artikel dat ik citeerde toch ook nergens dat 2G buiten Nederland wel wordt afgeschakeld?

Klopt, maar elke provider maakt dus wel zelf uit welk net ze uitschakelen. 

Het zou dus zomaar kunnen, dat de oudere tommie's in het buitenland wel zouden kunnen stoppen omdat er in dat land providers het 2g netwerk niet meer ondersteunen.

Dan heeft Tomtom er dus weer een probleem bij (en het gaat al niet echt goed met ze....):rolleyes:

OK, andere bron dan maar: https://www.btg.org/2017/07/25/2g-netwerk-nog-actief-vodafone/

"Het Europese 2G-netwerk van Vodafone zal nog minstens tot 2025 actief blijven. Dit meldt CEO Erik Brenneis in een interview met Global Telecoms Business. Vodafone is daarmee de tweede Europese telecomgigant (na Telefonica) die uitsluit dat dit oude mobiele netwerk binnenkort kan worden uitgeschakeld. Voorlopig blijft 2G dus bestaan, naast 3G, 4G en het opkomende 5G."

"De belangrijkste reden volgens Brenneis om het Europese 2G-netwerk actief te houden, is vanwege machine-t0-machine (M2M) en IoT-verbindingen die 2G vereisen. Dit is een belangrijke bedrijfstak voor Vodafone: volgens onderzoeksbureau Gartner levert het Vodafone jaarlijks circa 700 miljoen euro op. Volgens Brenneis kunnen nieuwere IoT-technologieën 2G wel vervangen, maar is er nog te veel oudere (2G-)apparatuur in gebruik. Het bedrijf wil klanten helpen bij het upgraden van hun IoT-connectiviteit, maar dit niet forceren door 2G uit te schakelen."

TomTom heeft dus (in ieder geval tot 2025) geen probleem, want zoals jullie wellicht weten maakt TomTom voor zijn dataverbindingen gebruik van het netwerk van Vodafone. Andere providers schakelen inderdaad hun 2G-netwerk al veel eerder uit maar dat heeft geen invloed op de TomTom-apparaten.

16 minuten geleden zei cortrans14:

Dan heeft Tomtom er dus weer een probleem bij (en het gaat al niet echt goed met ze....):rolleyes:

Hoezo gaat het niet goed met ze? Heb je een bron?

U vraagt, ik draai:yahoo:

Gisteren stond er nog een stuk in de Telegraaf dat de omzet weer terug gelopen was: https://www.telegraaf.nl/financieel/352919209/omzet-tom-tom-zakt-terug

Edited by cortrans14

Hmmm, dat stuk uit de Telegraaf is van vóór de publicatie van de halfjaarcijfers, dus ze hebben wat bij elkaar gefantaseerd blijkbaar. Dan kijk ik toch liever naar de officiële cijfers: https://corporate.tomtom.com/investors/financial-publications/quarterly-results/?bd310a2a_year[value]=2019

Ik wil niet al teveel off-topic gaan, maar (in tegenstelling tot wat de Telegraaf roept) stijgen zowel de omzet over het 2e kwartaal als de omzet over het 1e halfjaar 2019 in vergelijking met dezelfde perioden van 2018. De rest van de cijfers zien er ook allemaal keurig uit, als ik er even snel doorheen scan. M.i. gaat het dus juist prima met TomTom...