cortrans14

fouten in snelheid na kaart update

22 posts in this topic

Ben ik nu de enige die na de laatste kaartupdate naar kaart 1035 last heeft van diverse fouten in de snelheid op veelal provincialen wegen waar je 100 km p/u mag rijden, en waar hij nu ineens 70 km aan geeft zoals o.a. de N205 (Driemerenweg) en dele van de N201?

Met zulke provinciale wegen heb ik geen ervaring, maar het viel mij wel op dat de snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht niet meer correct werd aangegeven. Voor de laatste update gaf de TomTom keurig tot 19:00 100 km/u aan en daarna sprong hij op 130, maar nu zie ik overdag ook 130 km/u op het scherm staan.

Het is echt helemaal hopeloos met de snelheden in de nieuwe kaart. Ook op de A9 is het stuk van Beverwijk naar Uitgeest is het op de TomTom 70 ipv 130 km/u.

Ook al gemerkt op diverse andere wegen in het land, maar deze spant toch wel de kroon.

in ieder geval blij, dat ik niet de enige ben. Ik heb al weer enkele wijzigingen via Map Share doorgegeven, maar dit is natuurlijk weer water naar de zee dragen.......

Niet alleen de aangegeven snelheden in deze kaart van Nederland zijn slecht, maar in Duitsland begreep ik op een gegeven ogenblik echt niet meer hoe hard er gereden mocht worden.... alle snelheden kwamen voorbij 50, 70, 80  en 100. Gelukkig ben ik er bekend en is deze weg bijna overal 100 km/h, behalve op een bepaald stukje waar je 70 moet.

Op 27-9-2019 om 09:52 zei Tulpie:

Het is echt helemaal hopeloos met de snelheden in de nieuwe kaart. Ook op de A9 is het stuk van Beverwijk naar Uitgeest is het op de TomTom 70 ipv 130 km/u.

Ook al gemerkt op diverse andere wegen in het land, maar deze spant toch wel de kroon.

Het is nog veel erger dan de verkeerde snelheden....ik rijd nog steeds 4 dagen per week overal rond als koerier (jl. vrijdag 697 km alleen in NL) en mij valt iets anders op : de pijlen die je laten zien na hoeveel km (beneden de 10 km links of rechts aanhouden danwel afslaan) kloppen niet meer. in het begin..ik zat mij te verbazen toen ik diverse malen na bijvoorbeeld 5 km de afslag moest nemen (ik al kijken op de file kaart of er een file in aantocht was, maar NEE dus)….om na 1 km verder opeens links aanhouden stond aangegeven (en dat klopte ook), daar had ik met de vorige kaart geen last van....dus er is met de laatste kaartversie e.e.a. aan de hand blijkbaar, hopelijk kunnen ze dit snel oplossen met een Update....overigens kregen we onlangs ook een nieuwe Navcore, waar het ook aan zou kunnen liggen.

Jammer....het ging de laatste tijd juist goed, wel heb ik vrijwel elke dag verbindingsproblemen met HD traffic (Live verbinding via Vodafone met ingebouwde SIM dus)...zie dan een kruisje staan bovenin de Live balk rechts en dat net op momenten dat je juist de file info hard nodig hebt.

Ik zal overigens vanaf komende maandag ook die snelheden eens goed in de gaten gaan houden, dit was mij nog niet opgevallen.

Op 29-9-2019 om 00:32 zei BramvT:

Ik zal overigens vanaf komende maandag ook die snelheden eens goed in de gaten gaan houden, dit was mij nog niet opgevallen.

Sinds gisteren (maandag 30 september) heb ik een Tomtom Go Premium 5 '' (opvolger van de Go 5200)….mijn Go 5200 was op dezelfde dag onderweg naar de nieuwe eigenaar.

Gisteravond meteen alles geupdate, nieuwe kaart en Navcore….moest vanmorgen iets ophalen in Zoetermeer (boeren protest wist hij mooi te omzeilen door ver van den Haag te blijven) en ik moest dat brengen naar Groningen...dus een mooie gelegenheid om e.e.a. te controleren en inderdaad, op de A6 van (voorbij) Almere richting Joure waar je zeker weten 130 mag, gaf hij 100 aan en pas later 130, terug over de Afsluitdijk net voorbij Den Oever de A7 was eerst 100 en daarna 130...dus qua max snelheden zitten er fouten in de kaart (of de nieuwe Navcore ?)….overigens bleef tijdens die hele rit de Liveverbinding wel constant aanwezig.

Nog iets wat ik las over de Go Premium.....er schijnt nu een DAB+ ontvanger in de Go Premium te zitten (voor nog meer file info), maar kan het uit de technische gegevens niet halen, misschien weten anderen dat hier ?

En de stem Bernard klinkt iets beter (helder) dan in de 5200, was wel weer een verademing vandaan met alle informatie onderweg....gisteren had ik voor nood even mijn reserve navigatie bij mij, een MIO met TT Navigator en kaart 9,90...geen flitsers, geen filemeldingen en de rustige stem van Eva.:wink:

Op 26-9-2019 om 18:27 zei cortrans14:

Ben ik nu de enige die na de laatste kaartupdate naar kaart 1035 last heeft van diverse fouten in de snelheid op veelal provincialen wegen waar je 100 km p/u mag rijden, en waar hij nu ineens 70 km aan geeft zoals o.a. de N205 (Driemerenweg) en dele van de N201?

Nope. Is mij ook opgevallen.  Net zoals die eeuwige flitser op N205 boven Vijfhuizen in zuidelijk richting...

klopt en nu krijg ik daar ook steeds de melding dat er (meerdere) mobiele flitsers staan, terwijl dat de nieuwe camera's zijn van de trajectcontrole die binnenkort daar start.....

5 uur geleden zei cortrans14:

klopt en nu krijg ik daar ook steeds de melding dat er (meerdere) mobiele flitsers staan, terwijl dat de nieuwe camera's zijn van de trajectcontrole die binnenkort daar start.....

Dat heb ik ook op het stuk A4 bij het Brugrestaurant (Schiphol - Nw Vennep), waar je 130 mag EN Trajectcontrole is...evengoed op dat korte stuk regelmatig mobiele flitsers, ik kijk dan even zo goed als mogelijk is met 130 en klik eerst de Trajectcontrole weg en dan de vraag Flitser Ja of Nee... op Nee drukken (mij is daar nog nooit iets opgevallen qua flitsers).

Op de A12 paralelbaan bij Utrecht met trajectcontrole 80 km staat mijn tomtom 130 na laatste update.

TomTom is nooit een uitblinker geweest in het weergeven van de juiste snelheden, maar sinds laatste update inderdaad nog slechter als voorheen. Ook komen er soms meldingen voorbij van ongevallen die er er niet zijn geweest. 

Ik maak sinds kort gebruik van een app om de snelheden aan te geven en mijn go5200 voor het navigatie gedeelte, want daar blijven ze het beste in.

Gisteren en eergisteren behoorlijk veel gereden, dwars door Nederland. Hierbij viel mij inderdaad ook op dat er héél veel foute snelheden worden aangegeven. Op een 130 km weg gaf het systeem 100 aan, waar het 100 was 80, en waar ik 80 mocht werd ineens 130 aangegeven. Kortom, het is een ramp met de snelheden. Het ergste is dan nog dat ik heb ingesteld om een piepje te krijgen bij overschrijding van de snelheid. Het systeem blijft piepen. En om nog maar te zwijgen van de situatie dat ik nu te hard rijd zonder melding te krijgen!!

Hierbij komt ook nog eens dat voorheen een stuk eenvoudiger was om een aanpassing van de snelheid op je eigen tomtom te maken, de aanpassing werd dan in theorie verzonden en tot de eerstvolgende kaartupdate bleef je dan in ieder geval met de door jou aangepaste snelheid rijden.

Laat ik het zo zeggen, het doorgeven van mogelijke aanpassingen is er niet gemakkelijker op geworden. Laatst nog een poging gedaan om de juiste snelheden in de N307 te zetten op de site maar na geruime tijd klooien heb ik het maar opgegeven...

Niet alleen fouten in snelheden (ben ik ook inderdaad tegen gekomen) maar al jarenlang zijn er een hoop huisnummers verdwenen....probeer maar eens Prins Clauslaan 60 in Den Haag in te toetsen (rechtbank Den Haag), krijg je alleen 20 (wat ook een deel van de Rechtbank is)...dit ontdekte ik al zeker 8 a 9 jaar geleden, nog op de voorloper van dit forum, JouwNav.nl.

En die Rechtbank staat daar al een tijdje....ook elders kom ik (vooral bij bedrijven) ontbrekende huisnummers tegen tijdens het koerieren....en dat was in de begintijd, dus nog met de Go 630 e.d. rond 2009 veel minder het geval, alhoewel je toen weer het probleem had dat hij hele straten niet kon vinden.:crazy:

Ik heb net de laatste kaartupdate gedaan V10.45

Na 18 maanden worden nog steeds op verschillende plaatsen van de ring rond mechelen foutieve max-snelheden weergegeven.

Toppunt is dat hij wel de juiste flitspaal en trajectcontroles vermeld.

Je rijd dus binnen een correcte weergegeven trajectcontrole van 50 km/h rechts op het scherm, terwijl er nog steeds links onderaan doodleuk wordt vermeld dat je hier max 70 km/h mag rijden ???

Waze deed er 3 dagen over om dit 18 maanden geleden aan te passen.

Ik heb dit ook al eens aan TT gemeld, maar ik geef het nu op.

De weergegeven max. snelheden zijn gewoon onbetrouwbaar geworden !

Inderdaad. Afgelopen week van links naar rechts en van boven naar beneden door Nederland gereden. Op heel veel ( de meeste !!!) wegen werd een foutieve maximale snelheid aangegeven. 

Het is dus duidelijk op de borden kijken, en NIET vertrouwen op de door TT  gegeven snelheden. 

Ik had dit al eerder aangegeven, maar duidelijk niets aan gebeurd. 

Naar mijn mening gaat TT hard achteruit, ik betwijfel of mijn volgende systeem een TT wordt.

5 uur geleden zei Manusco:

Naar mijn mening gaat TT hard achteruit, ik betwijfel of mijn volgende systeem een TT wordt.

Ik ben het volkomen met u eens, echter welk alternatief heeft zulke mooie en actuele kaarten (lees: elke 3 maanden een update) als Tomtom????

Dan neem ik de snelheden wel voor lief hoor........ (ik hou mij gewoon aan de snelheid op de borden:good:)

Ik woon 10 jaar in Spanje, alleen op de autosnelwegen zijn de snelheden juist,de rest is niet aan te zien.....

Als je in Bergh ( A 2 ) de grens overgaat blijft deze tot ongeveer Rees op 100 km / u hangen .

Zo ook een melding dat ik maar 100 mag op de A 31 richting Emden ( dit bij Borken).

Hier geldt een advies van 130 behalve bij de baustelle.

Tja snelheden....... Dit is al vele maanden een groot probleem bij Tomtom.

Nu maar hopen dat de update die ik nu net binnen haal, verbetering brengt....

Edited by cortrans14

Misschien heb ik deze week nog een ritje richting Ibbenbürren .

Enkel als het product bij mijn werkgever  is afgeleverd.

Dan kan ik kijken of het verholpen is .

Tussentijd hoop ik veel vaarkilometers te maken  om het vaarwegtransport op gang te houden.