cortrans14

fouten in snelheid na kaart update

51 posts in this topic

15 uur geleden zei BramvT:

Bedoel je dat je vanaf de A5 bij afslag Hoofddorp pakt of de volgende afslag...zo ja, via beide afslagen kom je uiteindelijk weer op de A4 terecht, maar dat wist je vast wel.:wink:

Wel vreemd dat de Truckversie dit doet...overigens krijg ik ook nog weleens deze route als TT een file ziet op de hoofdrijbaan.

Nee, ik bedoel dat ik vanaf de A2 (zeg maar) de A9 opdraai richting Schiphol/Beverwijk, dan ga ik vanaf de A9 de a4 op richting Den Haag, dan zou je verwachten dat hij de hoofdrijbaan van de A4 gaat nemen en niet de parallelbaan (richting Schiphol) om pas voor de A5 (bij Hoofddorp) weer de A4 op te gaan.

Mogelijk heeft dit te maken met de werkzaamheden aan de nieuwe Flyover, maar die werkzaamheden zijn er op de parallelweg ook dus......

Edited by cortrans14
toevoeging

Op 04/03/2021 om 19:47 zei BramvT:

We hebben sinds januari 2020 al diverse kaartupdates gehad, maar ook op de laatste kaart die wij 1,5 week geleden ontvingen....staat er nog steeds geen nummer 60 op (voor het Gerechtshof) voor degenen die daar voor het eerst naar toe moeten, krijg je dan op je Tomtom te lezen dat hij geen Prins Clauslaan 60 kan vinden...en het is niet 1 of ander schuurtje wat daar staat.

Dus voor de zoveelste keer de vraag aan Tomtom.....verbeter je huisnummers nu eens zodat zij up to date zijn....Google Maps kan het wel vinden : https://www.google.nl/maps/place/Gerechtshof+Den+Haag/@52.0819116,4.3278776,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47c5b7112d2cf387:0x1fddf76bedd899da!8m2!3d52.0819116!4d4.3300663

Hoi Bram, heb net even een paar TT apparaten gecheckt. Op de Go Discover en de Android app is het adres prima te vinden, geen probleem. Ook op een GO 520 met kaartversie 1065 is het gebouw prima te vinden. Welke kaart gebruik je?

Op 06/03/2021 om 10:46 zei cortrans14:

Ik ben ook al bijna een jaar bezig om komende vanuit de A9 (Amstelveen) richting de A4 Nieuw-Vennep de verkeerde aanwijzingen te veranderen die mijn tt aangeeft.

Tijdens het invoegen moet ik niet links aanhouden 9richting hoofdrijbaan van de A4) maar wil tt al een jaar dat ik parallel gaat rijden (afslag Schiphol) terwijl ik richting Den Haag odf zo wil......

Hoi, heb je het over die afslag hier: https://www.google.nl/maps/@52.3239699,4.7664428,3a,75y,248.39h,90.05t/data=!3m7!1e1!3m5!1s3n-HFOmawEjPlrFKmtRDHQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D3n-HFOmawEjPlrFKmtRDHQ%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D79.7183%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192 ? Dus TT geeft aan dat je rechts moet aanhouden, terwijl je volgens jou beter links kunt aanhouden?

Ach, twee jaar geleden al aangegeven dat er een fout in het systeem zit, als ik aangeef dat ik tolwegen wil vermijden. Het systeem stuurt mij dan al in Nederland en Belgie over allerlei b-wegen, terwijl de snelwegen hier geen tolheffing kennen! 

Hoi Manusco, zou je een specifiek voorbeeld kunnen noemen? Dan kijk ik even kijken.

Loek,

Hierbij een voorbeeld. 

Op printscreen 1 heb ik een route gemaakt van Zwolle naar Charleville, een stadje net over de Franse grens.  Op deze route kom je  geen tolweg tegen.

Als ik aangeef met tolwegen zie je dat het systeem netjes de snelwegen ( A50, A73, A2, E25) volgt.

Neem ik dezelfde  route met vermijden van tolwegen stuurt het systeem me overal via N wegen ( zie printscreen 2).

Ik gaf dit 2 jaar geleden al eens door, maar toh niets aan gedaan.

Het vervelende hieraan is dat ik b.v. geen route kan plannen voor mijn vakantie in Frankrijk, ik krijg dan de meest gekke en onlogische routes.

609405bd0c1cf_Schermopname(22).thumb.png.a428b4fafa80405590d8bee54ab41952.png

Schermopname (23).png

Edited by Manusco

Bedankt Manusco, duidelijk voorbeeld. Zelfs op een route in Nederland zegt ie dat er tolwegen zijn: https://mydrive.tomtom.com/en_gb/#mode=routes+viewport=52.38992,5.90697,10.48,0,-0+routes={"departure":true,"traffic":true,"routeType":"FASTEST","travelMode":"CAR_WITH_CARAVAN","vehicleParams":{"maxSpeed":80,"hazmat":[]},"points":["hw~52.46652,6.04262~A~Hessenweg, 8051 Hattem Gelderland, NLD","hw~52.29278,6.01732~A~Geerstraat 29, 8171 LH Vaassen Gelderland, NLD"],"avoidCriteria":[]}+ver=3. Lijkt iets te maken te hebben met de instelling 'Auto met caravan'. Want zodra je iets anders selecteert, zie je dit probleem niet meer. Zal het doorgeven, kijken wat ze ervan zeggen.

Ik zie trouwens dat het ook gebeurt als ik een vrachtauto selecteer.

6 uur geleden zei Loek:

Hoi Bram, heb net even een paar TT apparaten gecheckt. Op de Go Discover en de Android app is het adres prima te vinden, geen probleem. Ook op een GO 520 met kaartversie 1065 is het gebouw prima te vinden. Welke kaart gebruik je?

Ik gebruik gewoon de Europakaart, steeds de nieuwste sinds we Livetime maps hebben...maar heb het net weer opgezocht in de nieuwste kaart en nu staat nummer 60 er wel in...misschien iemand mee zitten lezen? :wink:

Wie weet :)

Op 6-5-2021 om 15:20 zei Loek:

Juist, dat is precies die plek Loek, komende vanuit Amstelveen (A9) richting Den Haag/Rotterdam.

De trucker 6000 geeft hier aan dat je rechts aan moet houden (Schiphol) wat dus eigenlijk een afrit is, terwijl ik gewoon via de hoofdrijbaan richting Rotterdam wil

Edited by cortrans14
toevoeging

Mm, heb nu de Android app, de GO Discover, en de MyDrive website geprobeerd, maar alle drie geven ze de juiste route (dus houden links aan richting Rotterdam). Dit is de route: https://mydrive.tomtom.com/en_gb/#mode=routes+viewport=52.32401,4.76625,16,0,-0+routes={"departure":true,"traffic":true,"routeType":"FASTEST","travelMode":"CAR","points":["hw~52.30569,4.86251~A~Amstelveen North Holland, NLD","hw~52.26474,4.6335~A~Nieuw Vennep, Haarlemmermeer North Holland, NLD"],"avoidCriteria":[]}+ver=3. Welke kaart gebruik je? Misschien ligt het aan de kaart?

amstelveen_nieuw_vennep.jpg

ik gebruik de truck kaart : Europe Truck v1065.10714 op een trucker 6000, de nieuwste kaart dus Loek, en dit probleem was ook al op de vorige versies.

Blijkbaar zit het dus in de navcore van de truck versie

Mm, oké. Interessant. Kun je ook een niet-truck profiel kiezen op dat apparaat, zoals een gewone auto? Zo ja, krijg je dan inderdaad wel de juiste route? 

Op 6-5-2021 om 15:36 zei Manusco:

Ach, twee jaar geleden al aangegeven dat er een fout in het systeem zit, als ik aangeef dat ik tolwegen wil vermijden. Het systeem stuurt mij dan al in Nederland en Belgie over allerlei b-wegen, terwijl de snelwegen hier geen tolheffing kennen! 

Als je een truckprofiel gekozen hebt kan het zijn dat je ook in NL van de snelweg gestuurd word omdat we in nl wel degelijk een soort van tolheffing hebben voor vrachtwagens. Daar is namelijk het hebben van een eurovignet verplicht.

In feite zijn dus snelwegen in NL ook een soort van tolwegen.

Eurovignet | Wat u moet weten (evofenedex.nl)

Edited by corne64

Ik selecteer in dit geval Auto met caravan. Hiervoor zijn geen beperkingen, dus zou het systeem de route via de snelwegen moeten aangeven.

23 uur geleden zei Loek:

Mm, oké. Interessant. Kun je ook een niet-truck profiel kiezen op dat apparaat, zoals een gewone auto? Zo ja, krijg je dan inderdaad wel de juiste route? 

Dat kan inderdaad, ik heb de keuze uit Truck, bus, bestelwagen, en personenauto.

Ik zal de volgende keer dat ik weer kom, eens overschakelen naar personen auto, nu staat hij ingesteld op bestelwagen........

Oké. Je zou ook een demo-route kunnen doen vanaf thuis, dan hoef je niet perse op pad ;). Maar testen in het echt kan natuurlijk ook :).

Op 11-5-2021 om 16:49 zei Loek:

Mm, heb nu de Android app, de GO Discover, en de MyDrive website geprobeerd, maar alle drie geven ze de juiste route (dus houden links aan richting Rotterdam). Dit is de route: https://mydrive.tomtom.com/en_gb/#mode=routes+viewport=52.32401,4.76625,16,0,-0+routes={"departure":true,"traffic":true,"routeType":"FASTEST","travelMode":"CAR","points":["hw~52.30569,4.86251~A~Amstelveen North Holland, NLD","hw~52.26474,4.6335~A~Nieuw Vennep, Haarlemmermeer North Holland, NLD"],"avoidCriteria":[]}+ver=3. Welke kaart gebruik je? Misschien ligt het aan de kaart?

amstelveen_nieuw_vennep.jpg

Vandaag deze afslag weer genomen, maar nu geeft hij het wel goed weer, dus probleem opgelost:clapping:

Mooi :)

En ik heb weer een fout ontdekt, die ik steeds vergeet te melden..... Als je vanaf de N11 (Leiden > A12) komt, kom je onder aan de afrit Bodegraven (waar je weer rechtsaf kan richting de A12 Den Haag) bij een rotonde uit, nu wil ik richting Gouda/Den Haag, en moet dus de LINKER rijbaan aanhouden volgens mijn tomtom (zie afbeeldingen)  terwijl de borden en lijnen op de rijbaan toch echt de rechter rijbaan aangeven (links is richting industrie Bodegraven)

l1caeCK.jpg

bodegraven1.jpg

bodegraven2.jpg

Klopt, ik neem die weg weleens als sluipweg als het bij R'dam weer eens goed vast staat....kom je langs dat huis met allemaal beeldjes in de tuin...inderdaad zegt hij : Hou links aan, terwijl het rechts moet zijn.

Heb de fout inmiddels doorgegeven. Zal jullie hier op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Bedankt voor het doorgeven ;).

Edited by Loek

Correcties zijn inmiddels goedgekeurd.