Manusco

Tolwegen in Nederland ???

34 posts in this topic

Gisteren even snel een route maken in MyDrive, die ik dan door kon sturen naar mijn Go 5200. Toen ik naar de gemaakte route keek leek mij de gemaakte route niet logisch, kris kras overal tussendoor i.p.v. de snelwegen. Na wat zoekwerk het probleem gevonden, voor mijn vakantie had ik routes gemaakt, en daarbij de optie "tolwegen vermijden"gekozen. Na dit te hebben uitgezet kreeg ik inderdaad een normale, snelle route via de snelwegen. Dit bevreemd mij, in Nederland zijn geen tolwegen, dus zou de gemaakte route niet moeten afwijken. Ik krijg sterk de indruk dat er bij de laatste up-date van alles is misgegaan, nu de tolwegen, en al eerder rapporteerde ik de snelheden, die niet kloppen. 

welke route was dat want heb ik ook nooit meegemaakt

5 uur geleden zei Manusco:

Gisteren even snel een route maken in MyDrive, die ik dan door kon sturen naar mijn Go 5200. Toen ik naar de gemaakte route keek leek mij de gemaakte route niet logisch, kris kras overal tussendoor i.p.v. de snelwegen. Na wat zoekwerk het probleem gevonden, voor mijn vakantie had ik routes gemaakt, en daarbij de optie "tolwegen vermijden"gekozen. Na dit te hebben uitgezet kreeg ik inderdaad een normale, snelle route via de snelwegen. Dit bevreemd mij, in Nederland zijn geen tolwegen, dus zou de gemaakte route niet moeten afwijken. Ik krijg sterk de indruk dat er bij de laatste up-date van alles is misgegaan, nu de tolwegen, en al eerder rapporteerde ik de snelheden, die niet kloppen. 

Nederland heeft wel degelijk tolwegen/tunnels.......... Bij 's-Gravendeel en bij Terneuzen naar Middelburg..........

Het gaat om de route van Kampen naar Marum ( Gr). Zie de bijlage.

Schermopname (1).png

Schermopname (2).png

Het onderste voorbeeld heb ik ook wel eens zo.
Je kan dan kiezen welke route je wil nemen, ik heb aan staan de snelste route.
Als ik deze route kies hetzelfde als onderste plaatje.

Edited by Bika

Maar gaat dit over een TomTom 5200?

Ik zit alleen screenshots van de navigatietool op de website van TomTom.

@Bika,

Ja, dat klopt. Het onderste voorbeeld is ook de normale situatie, dus "met"tolwegen. De eerste geeft maar één mogelijkheid, dat is de route met "vermijden van tolwegen".

@lexzie,

Dit gaat  over een route gemaakt im MyDrive, die ik wil doorsturen naar mijn systeem. Het gebruikte navigatiesysteem is hier niet van belang. 

Toch vreemd, want in die " hoek" heb je helemaal geen tolwegen, dus mag dit totaal geen verschil maken met plannen.........

Op 14-1-2020 om 14:53 zei Manusco:

(Gisteren even snel een route maken in MyDrive, die ik dan door kon sturen naar mijn Go 5200. Toen ik naar de gemaakte route keek leek mij de gemaakte route niet logisch, kris kras overal tussendoor i.p.v. de snelwegen. Na wat zoekwerk het probleem gevonden, voor mijn vakantie had ik routes gemaakt, en daarbij de optie "tolwegen vermijden"gekozen. Na dit te hebben uitgezet kreeg ik inderdaad een normale, snelle route via de snelwegen. Dit bevreemd mij, in Nederland zijn geen tolwegen, dus zou de gemaakte route niet moeten afwijken. Ik krijg sterk de indruk dat er bij de laatste up-date van alles is misgegaan, nu de tolwegen, en al eerder rapporteerde ik de snelheden, die niet kloppen. 

Ik rijd kriskras door NL, Belgie en Duitsland (ben al 30 jaar koerier en bijna 5 jaar met pensioen), ik heb altijd de snelste route aan staan en v.w.b. Tolwegen ook automatisch kiezen...ik hoef geen meldingen te krijgen op mijn scherm dat er een andere route klaar staat...soms zie je dat niet en dan kom je er achteraf achter dat je opeens in een file staat (ook die staat op automatisch)...of, als voorbeeld, over de Botlekbrug moet terwijl er in de Botlektunnel op de A15 geen file meer staat.

Zo moet ik ook nogal eens vanaf Alkmaar naar Terneuzen of Sluiskil....gestel dat ik Tolwegen UIT heb staan, pakt ie een route via Antwerpen (The Horror) en dus niet de Westerschelde tunnel.

Ik laat dus mijn Go Premium 5'' (opvolger van de Go 5200) zelf nadenken wat het beste is, en dat rijdt wel zo ontspannen is mijn ervaring.

Jouw onderste afbeelding is wat ik krijg indien ik al een route heb staan en in het menu op Huidige Route klik en dan op Zoek Alternatief....verder krijg ik die route afbeelding dus niet, omdat ik dus (zoals ik al aangaf) alles op Automatisch heb staan.

Overigens is er weinig mis met mijn Tomtom, zeker niet qua route kiezen...(en ik update hem zodra ik een melding krijg), alleen de Live verbinding vanaf Breda naar Antwerpen is een crime, steevast elke keer een kruisje, dus geen file info.

13 uur geleden zei Manusco:

@lexzie,

Dit gaat  over een route gemaakt im MyDrive, die ik wil doorsturen naar mijn systeem. Het gebruikte navigatiesysteem is hier niet van belang. 

Wat heeft de laatste update er dan mee te maken?

Ik heb hier eerder nooit last van gehad. Dus moet het m.i. aan de laatste update liggen dat MyDrive dit nu wel doet.

Sorry, Ik dacht dat je een update voor de 5200 bedoelde.

@BramvT Dit gaat over MyDrive en niet over welk nav doosje dan ook.

@Manusco Ik kan het niet reproduceren. Bij mij verandert er niets aan de route als ik naar Marum (toevallig mijn geboorteplaats) wil navigeren. Wel ik als 'vermijd snelwegen' aanklik, maar dat is logisch. 

En daar gaan we weer. Ik ben bezig om in MyDrive  mijn routes uit te werken voor mijn vakantie naar Zuid Frankrijk voor mijn auto met caravan. Wij willen hierbij de tolwegen vermijden, en geven dit dus aan bij de opties. De eerste dag wil ik van mijn woonplaats Zwolle naar de camping Municipal in Metz. Als ik dit aangeef met "vermijden tolwegen" berekent MyDrive een fantastische route met vermijding van alle snelwegen, dus helemaal binnendoor. En dat zonder dat er tot Metz tolwegen zijn ! Dus toch duidelijk een grote fout van Tom Tom, die hopelijk  zeer snel  wordt gecorrigeerd. Op dit moment kan ik mijn systeem dus absoluut niet vertrouwen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn. De onderste bijlage is de weg zoals die zou moeten zijn:5e31e679b53bb_Schermopname(3).thumb.png.1f111f21969555de09eeb906a06446fb.png

Schermopname (4).png

Edited by Manusco

Hoe kom je aan die onderste bijlage, als het bij jou fout zit? 

Bij mij doet ie het prima. Trouwens geen tolwegen tot aan Metz he .... ;) 

Ik krijg meteen het onderste plaatje. 

Edited by Mr. M

Wat gebeurt er als je 'vermijdt snelwegen' kiest?

@Mr.M,  Het bovenste plaatje is met "vermijden van tolwegen", het onderste plaatje met "niets vermijden". 

@lexzie, dan krijg ik weer een andere route: nl.

Schermopname (5).png

Wij hebben geen probleem, Wellicht andere browser proberen. Andere PC/Tablet.

Ik begrijp het ook niet. Ik heb vorig jaar op dezelfde manier mijn routes gemaakt. Dit ging perfect, en zonder problemen. Ik durf nu geen routes te maken, het eerste gedeelte van de weg weet ik, dus daar zie ik dat het niet goed gaat, maar wat gebeurt er met de rest?  k zal MyDrive eens verwijderen, en opnieuw installeren, eens kijken of dat werkt.

Even voor mijn geruststelling, voor als ik ooit zo'n nieuwe TomTom moet kopen (liever niet): Als je de route op de TomTom zelf laat berekenen (met vermijd tolwegen) komt er dan wel een fatsoenlijke route uit?

Geprobeerd, en inderdaad. Op de TomTom zelf wordt dan de juiste route gegeven. Het nadeel is dan echter dat ik niet kan aangeven met een auto met caravan te rijden. Het systeem houdt hier geen rekening mee, zodat het mogelijk is dat ik voor verrassingen kom te staan ( smalle straatjes, of verbod voor auto's met caravan ( b.v. door Luik heen)).

Ik rij ook met de caravan en een TT 6200 nu. Rij al 24 jaar met een TT en ben 1 keer tegengekomen dat ik niet normaal door kon rijden, het was te laag om door te gaan met de caravan in Italië. Je kan wel de camperversie aanschaffen daar kan je dat wel aangeven.

In MyDrive kan je ook aangeven met een auto met caravan te rijden, daarvoor hoef ik dus geen extra ( duur) camperversie aan te schaffen.  Vorig jaar op deze manier mijn routes gemaakt, en dat ging goed en probleemloos.  En dit jaar lukt het niet. Dat is het probleem. Waarom krijg ik nu ineens onlogische routes?5e32ba0026f62_Schermopname(6b).thumb.png.bab126da097fef350c647522eda1f877.png

Ik zie nu dat je de Beta versie gebruikt. Ga es terug naar de gewone versie. 

Via Instellingen -> Beta tab

Capture.PNG.3ad0099e4dd0fb2ff46d5d9307c5a6df.PNG

Bij mij staat er Probeer de Betamodus uit, bij jou iets van Ga terug naar standaard modus? 

Teruggezet naar standaard modus. Maakt geen verschil. Ook hier met "vermijd tolwegen de onlogische / gekke / route.

Inmiddels wat zitten spelen in Frankrijk, en daar werkt het zover ik kan nagaan wel goed. Het probleem zit dus waarschijnlijk in Nederland, waar MyDrive veel wegen als Tolweg ziet.

Edited by Manusco
aanvulling