Bika

Druk of Niet

36 posts in this topic

In hoogtij dagen net toen er navigatie bestond was het erg druk hier,
We zijn zelfs eens met een aantal leden gezellig ergens wat gaan drinken.
NU mag je blij zijn als er 1 bericht per dag staat wat je nog niet gelezen heb.

Ha Bika,

Ja dat was mij ook al opgevallen, vaak dagen helemaal niks erbij.

Denk dat het komt dat bijna iedereen een andere vorm van navigatie gebruikt, in mijn directe omgeving bij iedereen op Google of Wase 

Mijn Tommie 5200 ligt ook al een jaar hier in de kast , maar gebruik zonder problemen wel de TomTom go op iphone.

Die vind ik nog steeds de beste ondanks de 12 euro per jaar !!!

Ik geloof ook dat mensen tegenwoordig forum "moe" zijn....

Ik ben admin op een chauffeurs forum maar daar is het precies zo......

Zojuist zei cortrans14:

Ik geloof ook dat mensen tegenwoordig forum "moe" zijn....

Ik ben admin op een chauffeurs forum maar daar is het precies zo......

Ik ben lid van een nieuwsgroep besloten ook daar veel rustiger dan voorheen.

Ja, je weet niet wat de oorzaak is dat er minder wordt gereageerd. Het kan van alles zijn. Misschien is TomTom nu zo perfect dat er niets meer "te mekkeren" valt (ik geloof dat zelf eigenlijk niet) maar het kan ook zo zijn dat het met de corona perikelen te maken heeft. Er wordt kennelijk ook minder gereden door het thuiswerken.  

Ik zie deze daling van het aantal berichten al langer dan de coronaperiode.
Er is ook wel meer op de markt dan alleen TT

2 minuten geleden zei Bika:

Er is ook wel meer op de markt dan alleen TT

Kan wel zijn maar voor mij is er maar één.

2 minuten geleden zei tomtom107:

Kan wel zijn maar voor mij is er maar één.

Voor mij ook maar 1 hoor ik rij al vanaf 1996 met een TT.
In de Seat heb ik vaste navigatie dat is leuk voor kleine ritjes waar je bekend bent.

Op 13-8-2020 om 11:31 zei Bika:

In hoogtij dagen net toen er navigatie bestond was het erg druk hier,
We zijn zelfs eens met een aantal leden gezellig ergens wat gaan drinken.
NU mag je blij zijn als er 1 bericht per dag staat wat je nog niet gelezen heb.

Was meen ik in 2008 die meeting (ik ben daar ook geweest), toen heette dit forum nog Jouw Nav.nl....we hadden toen ook een paar fanatiekelingen als lid die groot fan waren van Navigon, want die was volgens hen beter dan een Tomtom (paar jaar later was Navigon failliet en is overgenomen door ik meen Garmin)....nu koerier ik al bijna 30 jaar, waarvan de eerste met navigatie in 2004 een MIO 168 was......met Tomtom Navigator erop, nieuwe kaarten kwamen geloof ik toen 1 of 2x per jaar en liepen mijlenver achter qua nieuwe straten en zo.

De eerste Tomtom Go, was er eentje met dikke buik en kostte in 2004 meen ik 600 euro, terwijl de nieuwe PDA - MIO 168 incl. kaart rond de 400 euro was.....maar wat een zalig moment, toen ik op een winteravond, donker en overal sneeuw, een huis moest vinden op een onverharde weg...die kon hij vinden:good:...of dat je in de stromende regen met een landkaart op je dak stond te zoeken....danwel in het 100.000 stratenboek van Shell.

Mitac-mio-168-navigatie-pda-84582.jpeg

Ook ik ben een Tomtom gebruiker van het eerste uur, en net als BramvT ook met een pda Mio 168 met Tomtom kaarten begonnen. Ik kocht dat "ding" nog helemaal in Rijssen (ik woonde toen nog in Utrecht), omdat die persoon ze vrij goedkop kon leveren voor die tijd. Daarna altijd trouw aan TT gebleven, maar eerlijk is eerlijk, het is er de laatste 4 jaar niet beter op geworden, mogelijk dat dat ook veel klanten gekost heeft, en die dus uiteraard ook niet meer voor info of vragen hier komen....... Ook de komst van de vaste inbouw navigatie in auto's zal er debet aan zijn, gok ik.

Ik gebruik die inbouw "troep" nooit, in mijn Megane zat het ook, wat een onding met een Tomtom kaart die minimaal altijd een jaar ouder was dan de kaart van Tomtom zelf.

En ook in mijn werk truck zit een ingebouwde navigatie, ook die nog nooit gebruikt, ik heb mijn oude trouwe Trucker 6000 met livetime kaart en flits update.......

Ik ben ook een trouwe TomTom gebruiker. Niet helemaal vanaf het eerste uur. Ik ben begonnen met een TT Go 720 meen ik. Ik zette hier toen illegale kaarten en navcores op. Ik kon hieraan komen meen ik via dit forum, maar daar kan ik mij in vergissen....

Ik maak nu al weer een tijdje gebruik van TT op mijn iPhone en sinds enkele maanden van CarPlay via een RCD330 in mijn Volkswagen wat een grote aanwinst is.

Omdat hier geen tot weinig activiteit is, ben ik actief op (https://discussions.tomtom.com/en/categories). Hier gebeurt wel veel en omdat dit forum van TT is, heb je ook direct contact met TT. Oke, het is wel in het Engels. Als je die taal niet machtig bent, heb je er weinig tot niets aan, maar wellicht kan Google Translate helpen.

Het is hier natuurlijk stil(ler) geworden, omdat er nu eenmaal heel veel gratis concurrentie bijgekomen is, zoals Apple’s Kaarten, Google’s Maps, Waze en nog veel meer. Regelmatig probeer ik deze weer eens uit, maar kom altijd weer terug bij TT ondanks haar tekortkomingen.

Maar een meet..... lijkt me reuze gezellig ;).

Op 16-8-2020 om 15:01 zei RicoK:

Ik ben ook een trouwe TomTom gebruiker. Niet helemaal vanaf het eerste uur. Ik ben begonnen met een TT Go 720 meen ik. Ik zette hier toen illegale kaarten en navcores op. Ik kon hieraan komen meen ik via dit forum, maar daar kan ik mij in vergissen....

Daar heeft dit forum nooit aan meegedaan, ook de voorloper niet...qua illegale kaarten.

@BramvT Daarom ondersteunde ik mijn opmerking ook met 'meen ik'. 

Ik haalde destijds, en dat is wel een lange tijd geleden inmiddels, nieuw kaartmateriaal binnen via Newsgroepen (NZB's) en de nieuwe (illegale?) navcores via een forum. Mijn excuses als ik het bij het onjuiste eind had, maar ik meende dat dat dit forum was. De How-to's verkreeg je dan via het betreffende (NL-)forum. Dat forum moest destijds op een gegeven moment wel zijn/haar activiteiten staken onder druk van TomTom hetgeen natuurlijk niet onlogisch/ondenkbaar was.

9 uur geleden zei RicoK:

@BramvT Daarom ondersteunde ik mijn opmerking ook met 'meen ik'. 

Ik haalde destijds, en dat is wel een lange tijd geleden inmiddels, nieuw kaartmateriaal binnen via Newsgroepen (NZB's) en de nieuwe (illegale?) navcores via een forum. Mijn excuses als ik het bij het onjuiste eind had, maar ik meende dat dat dit forum was. De How-to's verkreeg je dan via het betreffende (NL-)forum. Dat forum moest destijds op een gegeven moment wel zijn/haar activiteiten staken onder druk van TomTom hetgeen natuurlijk niet onlogisch/ondenkbaar was.

Geeft niks hoor:wink: ...maar vaste regel bij dit forum en de voorloper ervan (JouwNav) is, dat er niet over illegale kaarten mag worden gesproken.

Wel had ik in 2007 of 2008 wat moeite met Tomtom, omdat ze toen eerder dat jaar de eerste Tomtom ONE HDTraffic met vaste SIMkaart hadden ontwikkeld en via de voorloper van dit forum (toen nog JouwNav) hebben zich een stuk of 5 leden aangemeld (waaronder ikzelf) om die in de praktijk te testen (dat had Tomtom aan de Admin hier gevraagd), ik was toen al koerier door zeg maar de Benelux en soms Duitsland...die Tomtom HDT werkte prima, maar ruim een half jaar later, toen andere modellen Tomtom een nieuwe kaart konden aanschaffen (Livetime maps bestond nog niet)...bleek dat niet mogelijk te zijn bij dit ene Model.:wacko:

Dus die was dus al snel verouderd, meen wel dat men hem toen kon terugsturen en met bijbetalen een ander model konden aanschaffen, maar dat was tegen mijn principe, overigens moest je na 1 jaar 50 euro extra betalen voor 1 jaar HDTraffic...ik heb toen voor die Tomtom HDT wel een nieuwe kaart kunnen ''regelen''....maar dan deed HDT het niet meer, in mijn herinnering.

Maar het is nu allemaal een stuk beter geregeld met Tomtom met Livetime ...zolang het apparaat werkt (en Tomtom het blijft ondersteunen) koop je nu met Livetime maps en HDTraffic een prima navigatie, ik zweer bij een losse Tomtom (nu de Go Premium 5'') en mobiel op de Parrot kit....kom eigenlijk geen gekke dingen meer tegen op mijn Tomtom, de tijd dat we hier dagelijks moord en brand roepende Tomtom eigenaren hadden, is wel voorbij...problemen met de Navcore en/of kaarten enz enz. :crazy:

Het enige kleine minpuntje is (al jaren) dat de kaarten regelmatig niet het huisnummer kunnen vinden...neem het Gerechtshof maar in Den Haag...zit op de Prins Clauslaan 20 en 60, en dit al jaren, moet er regelmatig stukken afleveren....10 jaar geleden op een oude kaart kon hij beide huisnummers WEL vinden en opeens was opeens nummer 60 verdwenen en dat is tot op de dag van vandaag nog zo, zoek maar op dat adres...het is 1 gebouw en buiten aan de gevel zie je netjes de nummers 20 EN 60.

@BramvT Mooie herinneringen :wink:

Inderdaad, wat betreft Prins Clauslaan 60, TomTom ziet deze niet, wel nummer 20, maar concurrent Waze, die ik ook wel eens gebruik, ziet nummer 60 wel. Heel bijzonder en irritant. Ik ga dat zo eens neerleggen, als kaartfout o.i.d., bij TomTom via het Engelse forum (https://discussions.tomtom.com/en).

Edit: zie https://discussions.tomtom.com/en/discussion/1126746/report-missing-address-den-haag-nl/p1?new=1

Edit2: Ik heb het missende adres gemeld op: https://www.tomtom.com/mapshare/tools/. Ben jij hiermee bekend?

Edited by RicoK

Het zelfde met de snelheden...... Ik heb de juiste snelheid van de N205 (de Drie Merenweg) al meer dan een half jaar meermaals doorgegeven, en nog steeds staat ie op de 70 km terwijl het toch een 100 km p/u weg is, het gekke is dat de traject controle (die overigens nog steeds niet in werking is) wel "gewoon" de 100 km aan geeft.......

En zo heb ik er al meer doorgegeven..... op de speciale site https://www.tomtom.com/mapshare/tools/new/mapshare/#loc=0.00000,0.00000,2

9 uur geleden zei RicoK:

@BramvT Mooie herinneringen :wink:

Inderdaad, wat betreft Prins Clauslaan 60, TomTom ziet deze niet, wel nummer 20, maar concurrent Waze, die ik ook wel eens gebruik, ziet nummer 60 wel. Heel bijzonder en irritant. Ik ga dat zo eens neerleggen, als kaartfout o.i.d., bij TomTom via het Engelse forum (https://discussions.tomtom.com/en).

Edit: zie https://discussions.tomtom.com/en/discussion/1126746/report-missing-address-den-haag-nl/p1?new=1

Edit2: Ik heb het missende adres gemeld op: https://www.tomtom.com/mapshare/tools/. Ben jij hiermee bekend?

Ja, ik ben er wel bekend mee, maar uit Principe kom ik daar nooit...Tomtom is notabene een Nederlands bedrijf en gaat op hun forum in het Engels discussieren, daarom blijf ik trouw lid van hier.

En nee, ik weet vanuit hier dat je fouten kon aangeven...maar net wat Cor hierboven al schrijft...het duurt allemaal erg lang voordat die fouten hersteld worden bij Tomtom (inderdaad, de 3 Merenweg klopt ook niet qua snelheid)...ik kom natuurlijk als koerier bij allerlei bedrijven op bedrijventerreinen en ik kan rustig stellen dat zeker 40% van de huisnummers van bedrijven niet kloppen (bij Tomtom dan, zou Tele-atlas de kaarten niet meer ontwerpen ??)....ik kan dan wel uren aan de gang blijven bij Mapshare tools...nu vind ik incorrecte snelheden niet zo belangrijk, door mijn voorraam (of opzij de hectometerpaaltjes) zie ik wel hoe hard je mag, heb liever dat hun huisnummers kloppen.

Ook komt het voor dat hij bijvoorbeeld de Nieuwe Havenweg 89 Hilversum (de Bouwmaat) wel weet, maar kom je daar aan, zit je aan de achterkant in een doodlopende straat, moet je weer iemand opzoeken die weet waar de Bouwmaat zit...moest 500 meter omrijden en de Tomtom maar roepen, ga rechtdoor, sla linksaf enz....terwijl ik met grote letters de Bouwmaat zag, dan krijgt de Go Premium GEEN klopje op zijn schouder.:wacko:

Maar, die klopjes op zijn schouder krijgt hij wel weer genoeg van mij als de Tomtom mij op een rit naar Eeklo (B) zoals afgelopen dinsdag.... opeens een hele andere route laat rijden (ik heb de file instellingen op automatisch staan, dus zonder waarschuwing meteen andere route kiezen)...dan blijkt er ergens een gigantische file te zijn ontstaan in Belgie en laat hij mij mooi er omheen rijden, ik kijk altijd wel eerst even op de landkaart van de Tomtom HOE hij dan gaat rijden, maar in 99% van de gevallen geef ik de TT gelijk, dus klopje op zijn kast.:wink:

Maar hoe kan het dan dat als iets eindelijk is aangepast het een kaart later weer fout is.
Ik heb het idee dat ze met een eerdere kaart gaan aanpassen maar de net gecorrigeerde kaart
daar niet voor gebruiken maar een kaart eerder.

Het is mij ook een raadsel hoe dit soort fouten keer op keer mogelijk zijn....... Nogmaals met de oudere systemen kon je zelf nog veel aanpassen, zoals straten zelf blokkeren of juist de-blokkeren en dergelijke voor bepaalde voertuig types of zo. Kijk als Tomtom dit soort zaken zelf op de rails heeft is het niet nodig om zelf aanpassingen te maken, maar juist daar gaat het steeds fout.......

Ik kom bijna dagelijks op de Kraaivenstraat e.o. in Tilburg, daar zijn ze al meer dan een jaar aan het werk, en regelmatig wordt daar een eenrichting verbod ingesteld voor minmaal enkele weken, maar TT doet daar weer niets mee. Knap klote las je er moet zijn met een auto van dik 15 meter lang en niet kan keren....... "Vroegeh" kon je dit zelf tijdelijk aanpassen......

Edited by cortrans14
toevoeging

Ja dat was handig als je op je eigen systeem even wat kon aanpassen.
Hier is een kruising veranderd waar je niet meer linksaf mag slaan, op de ene kaart
is dat aangepast en op een volgende ineens niet meer.
Automatisch rij je er toch steeds naar toe.

Gisteren moest ik in de buurt van Neufchateau (Wallonie) zijn bij een bedrijf wat er al tientallen jaren zit...nummer was 135, kon hij dus alweer niet vinden, wel de even nummers maar dan niet tot 120 of zo....+ dat bij het oversteken van de grens bij Breda de Live verbinding (zoals gewoonlijk onderhand:angry: ) verdween, kruisje in de rechterbalk...ook onderweg via Antwerpen, Brussel, Namen kwam hij niet tevoorschijn, ook niet na hem onderweg geheel uit te zetten en met de trommels weer starten....terug bewust een andere route genomen om eens te kijken hoe dat zit aan de oostkant van Belgie, via Bastogne, Malmedy, Luik en Maastricht enz....ook geen Live verbinding.

Sterker nog, zat allang in NL en schakelde niet vanzelf over op de Vodafone palen...bij Utrecht weer opgestart en toen deed Live het weer wel....en als dit nu de enige Tomtom was, maar het was ook al hetzelfde gedonder met de Go 5200, daarvoor de Go 1005 en daarvoor de Go 950 Live.:angry:

Ik begin het nu wel SPUUGZAT te worden met Tomtom, ik schreef al eerder dat hij bijna de helft van de huisnummers van bedrijven niet kan vinden...of het nummer zit op een heel andere plek dan waar TT roept Bestemming Bereikt.....missende straten komt nog zelden voor, maar ik wil ook graag juiste huisnummering hebben en LIVE HD Traffic die het doet.

Zou Garmin, waarvan vroeger bekend was dat hun Navtec kaarten veel beter waren qua huisnummering dan Teleatlas van Tomtom (ik heb het dan over rond 2008), nu ook een goed systeem hebben met filemeldingen via een SIM kaart, of is Tomtom de enige nog ?

Heb je dit probleem al eens met de service afdeling van TT besproken Bram????

Ik kom bij deze werkgever zelden de grens meer over dus heb er geen last meer van (in Nederland werkt alles wel perfect)

Op 28-8-2020 om 16:58 zei cortrans14:

Heb je dit probleem al eens met de service afdeling van TT besproken Bram????

Ik kom bij deze werkgever zelden de grens meer over dus heb er geen last meer van (in Nederland werkt alles wel perfect)

Nee, nog niet....punt is dat, zelfs als ik hem maar 1 week kwijt ben voor reparatie, dat al te lang is...maar bellen kan altijd ja, wie weet kunnen ze op afstand iets doen.

Mijn ervaring is inderdaad, opsturen en weken kwijt........

Ik heb wel gehad dat het maandag werd opgehaald en vrijdag gerepareerd weer in huis.