Bika

Druk of Niet

36 posts in this topic

Op 15-8-2020 om 19:06 zei BramvT:

we hadden toen ook een paar fanatiekelingen als lid die groot fan waren van Navigon, want die was volgens hen beter dan een Tomtom (paar jaar later was Navigon failliet en is overgenomen door ik meen Garmin).

Ik onder ander :-)  , nu Tom Tom .

Wel jammer dat het oude is verdwenen om met elkaar over de voor-en nadelen te schrijven .

Zowel Navigon ( Garmin ) als TomTom hadden  tekortkomingen .

nou of de tekortkomingen van Tomtom kan ik inmiddels een boek schrijven, van de andere merken heb ik geen weet

Bij Navigon was het in de hoofdzaak het kaartmateriaal ( actualiteit ) .

Vaak had TomTom het bij het juiste eind voordat na enkele updates Navigon het in orde had.

Maar bij straten was navigon weer actueler .

1 uur geleden zei Wiljol:

Bij Navigon was het in de hoofdzaak het kaartmateriaal ( actualiteit ) .

Vaak had TomTom het bij het juiste eind voordat na enkele updates Navigon het in orde had.

Maar bij straten was navigon weer actueler .

Ik zag trouwens ergens op internet dat Garmin geen Navteq kaarten meer gebruikt....een jaar of 7 of 8 geleden dacht ik, kom....laat ik eens gek doen en heb toen een Garmin gekocht die ook een TV ontvanger had, zal wel 2012 zijn geweest met een WK voetbal die ik kon zien (dat werkte overigens prima)....maar holde snel naar Tomtom terug omdat ik maar niet aan dat menu kon wennen van Garmin, en de vele opties die Tomtom toen (nog wel) had en Garmin niet...zoals die fijne optie : Obstructie 50, 100, 500 meter of zoiets.

Wat de Navigon wel had , en later TomTom ook , was de rijbaanbegeleiding.

Ook een achteruitrijcamera was een optie , moest je wel van kabels leggen houden . .

Op de latere in mijn bezit hebbende werkte dat perfect , nu een draadloze op zonnen energie  

Ook de resolutie was meer ,1024 beeldpunten.

En het menu ............... was wennen. 

Op 16-8-2020 om 11:01 zei cortrans14:

Ook ik ben een Tomtom gebruiker van het eerste uur, en net als BramvT ook met een pda Mio 168 met Tomtom kaarten begonnen. Ik kocht dat "ding" nog helemaal in Rijssen (ik woonde toen nog in Utrecht), omdat die persoon ze vrij goedkop kon leveren voor die tijd. Daarna altijd trouw aan TT gebleven, maar eerlijk is eerlijk, het is er de laatste 4 jaar niet beter op geworden, mogelijk dat dat ook veel klanten gekost heeft, en die dus uiteraard ook niet meer voor info of vragen hier komen....... Ook de komst van de vaste inbouw navigatie in auto's zal er debet aan zijn, gok ik.

Ik gebruik die inbouw "troep" nooit, in mijn Megane zat het ook, wat een onding met een Tomtom kaart die minimaal altijd een jaar ouder was dan de kaart van Tomtom zelf.

En ook in mijn werk truck zit een ingebouwde navigatie, ook die nog nooit gebruikt, ik heb mijn oude trouwe Trucker 6000 met livetime kaart en flits update.......

Ikzelf ben over gestapt naar garmin voor mijn trucknavigatie. Ondanks dat ben ik nog wel beta tester bij tomtom.

Garmin heeft net als bv Sygic veel meer opties die in te stellen zijn voor trucks. Een van die dingen is iets waar wij al tig jaar om vragen bij tomtom.

De ADR tunnelcodes.

Gelukkig heb ik niets meer met ADR van doen, dus is dat voor mij minder relevant, maar inderdaad, een goede truck navigatie moet wel elke voor die doelgroep instellingen kunnen aanpassen.

En daar laat Tomtom wederom een (grote) steek vallen, want ze doen veel te weinig met "onze" feedback....

Alleen de verkeersinfo van Garmin is bagger klopt van geen kant....hier scoort TomTom 100% beter.

Op 22-9-2020 om 18:28 zei Japii:

Alleen de verkeersinfo van Garmin is bagger klopt van geen kant....hier scoort TomTom 100% beter.

De nieuwe modellen van garmin halen voortaan ook traffic binnen via een app op je gsm.De oude doen dat via een dab+ ontvanger, en ja dat is bagger. Ik merk weinig verschil wat meldingen betreft met mijn 6250. het enige verschil is dat tomtom ietsjes beter is met afgesloten wegen in binnensteden. Daar laat garmin nog wat steekjes vallen.

Op 21-9-2020 om 19:58 zei cortrans14:

Gelukkig heb ik niets meer met ADR van doen, dus is dat voor mij minder relevant, maar inderdaad, een goede truck navigatie moet wel elke voor die doelgroep instellingen kunnen aanpassen.

En daar laat Tomtom wederom een (grote) steek vallen, want ze doen veel te weinig met "onze" feedback....

Stel voor de gein maar eens een van de drie opties die je op tomtom hebt voor adr in, en plan dan maar eens een route van breda naar de maasvlakte. Hij ontwijkt dan alle tunnels terwijl dat helemaal niet hoeft gezien de tunnelcodes die wij meestal op onze vrachtbrieven hebben staan. Compleet onbruikbaar dus.

Edited by corne64

Daar heb je inderdaad een punt, onnodig omrijden is voor een transporteur een dure aangelegenheid.

Maar hoe moeilijk kan het zijn om de juiste database te maken, als anderen dat ook kunnen???

Nu bieden ze inderdaad een "half" systeem aan. 

Helaas is Tomtom zoals al zo vaak gezegd er de laatste jaren niet beter op geworden, ondanks dat ze (in mijn ogen) nog steeds de mooiste kaarten hebben