Franskia

Actuele verkeersinformatie

9 posts in this topic

Ik heb een Start52 met een RDS-TMC ontvanger (volgens de doos van TT geschikt). Het is inmiddels al 2 keer voorgekomen dat ik in een file terechtkwam, de laatste stond er al meer dan 45 minuten, zonder dat ik een melding kreeg. Hoe actueel is de verkeersinformatie want soms komt er een melding, terwijl er niets aan de hand is (weet niet of er wel iets aan de hand was).   Gelukkig wist ik in beide gevallen vanwege de verkeersinformatie op de radio de files te vermijden. In het laatste geval stond de file inmiddels al tot aan de afrit die ik nog kon nemen, dus TT liet mij aardig in de steek.

Een RDS-TMC ontvanger wordt van informatie voorzien door radiostations die ook TMC informatie mee sturen. Deze manier kan wel werken maar is over het algemeen

onbetrouwbaar, en is in geen geval te vergelijken met de verkeersinformatie die via de TomTom servers wordt verstuurd naar de devices.

In principe heeft het ontbreken van informatie dus niets te maken met TomTom, maar met de gebrekkige informatie die door radiostations wordt meegezonden met het RDS signaal.

Tja... TMC is al aardig achterhaalt en werkt ook alleen op de bovenliggende autosnelwegen, en niet op provinciale wegen en dergelijke.

TMC werkt door de radio data die enkele radio stations mee zenden, en zal dus nooit zo actueel zijn als bijvoorbeeld TT Traffic.

Er zullen nog maar weinig navigatie systemen zijn die hun info via TMC krijgen, omdat info via ingebouwde simkaart veel actueler is.

Ik heb in het verleden ook wel TMC gehad maar was onbetrouwbaar

Op 15-4-2021 om 09:43 zei Bika:

Ik heb in het verleden ook wel TMC gehad maar was onbetrouwbaar

Rond 2007 gebruikte men nogal eens TMC als filemelder, tot de eerste Go Traffic? (ben het nummer even vergeten) met ingebouwde SIM van Vodafone verscheen...een aantal bekende Tomtom gebruikers (waaronder beroepschauffers, incl ondergetekende) kregen toen van Tomtom een toestel opgestuurd en zijn ze gaan testen. (dit staat nog op de voorloper van dit forum, Jouw Nav...weet niet of die nog in de lucht is)

Nu moet ik zeggen dat in de begintijd met HD Traffic (zoals het heette) de filemeldingen via de server van Tomtom, ook niet echt om over naar huis te schrijven was..die test Tomtom was overigens na een jaar al niks meer waard, omdat ze daar geen kaart update van verkochten.:wacko:

Daarna verschenen de Go 7/950 met ingebouwde SIM waar je een jaarabonnement op moest nemen voor file info....meen dat het toen 50 euro per jaar kostte....was blij toen Tomtom begon met Live onbeperkt (zolang het toestel blijft werken, gratis file info), later de Go 1000 serie enz (en nu heb ik de 6'' Essential).

De laatste jaren is de file info een stuk beter geworden...mijn Essenstial 6'' gaat binnenkort wel de deur uit want had vorig jaar bij aankoop (nieuw) over het hoofd  gezien dat na 1 jaar de mobiele flitser automatisch stoppen (moet je weer extra betalen voor een abonn)....wel Live kaartupdate en zo en filemeldingen via internet van je mobiel, wat overigens prima werkt.

Het gaat dus weer eentje worden met zowel Live kaarten, file info EN mobiele flitsers....moet eens even gaan zoeken welk type dat gaat worden.

DUS Franskia....neem er eentje met ingebouwde SIM of eentje die traffic meldingen via je smartphone ontvangt, je zult enthousiast zijn.:wink:

12 minuten geleden zei BramvT:

Het gaat dus weer eentje worden met zowel Live kaarten, file info EN mobiele flitsers....moet eens even gaan zoeken welk type dat gaat worden.

:wink:

Ik ben 3 weken ziek geweest, 2 weken ziekenhuis gelegen, moest gedotterd worden aan het rechterbeen, dus het koerierwerk staat al een tijdje op een laag pitje (en helaas dit forum ook, maar ben er weer)....maandag even babbelen met ze (zit al 30 jaar bij ze)...of ik nog wel door zal gaan, inmiddels 71 en maakte tot een paar maanden terug nog retourritjes naar O.A. Heilbronn (1300 km op 1 dag), ze trekken wel aan mij, ik heb veel ervaring, klanten kennen mij en andersom...ben een echte Petrolhead,  maar er zijn grenzen.:crazy:

71 lekker gaan genieten Bram, straks kan het niet meer.

19 uur geleden zei BramvT:

Ik ben 3 weken ziek geweest, 2 weken ziekenhuis gelegen, moest gedotterd worden aan het rechterbeen, dus het koerierwerk staat al een tijdje op een laag pitje (en helaas dit forum ook, maar ben er weer)....maandag even babbelen met ze (zit al 30 jaar bij ze)...of ik nog wel door zal gaan, inmiddels 71 en maakte tot een paar maanden terug nog retourritjes naar O.A. Heilbronn (1300 km op 1 dag), ze trekken wel aan mij, ik heb veel ervaring, klanten kennen mij en andersom...ben een echte Petrolhead,  maar er zijn grenzen.:crazy:

Zo Bram, dan is even wat minder man, hoop dat je snel opknapt en weer mag beginnen met kortere ritjes......

heel veel sterkte man..

Op 18-4-2021 om 18:20 zei cortrans14:

Zo Bram, dan is even wat minder man, hoop dat je snel opknapt en weer mag beginnen met kortere ritjes......

heel veel sterkte man..

Dank je Cor.....gaat al een stuk beter nu, ben gisteren even bij ze langs geweest en we hebben in goed overleg besloten dat ik voorlopig even 2 dagen per week beschikbaar ben (gaat dat goed de komende tijd, kan ik een dagje extra pakken)....er is maar 1 aandachtspunt en dat is dus mijn rechtervoet waarmee je gas geeft en moet remmen en vooral dat laatste is een puntje, ik moet er gewoon zeker van zijn dat ik voldoende kracht heb om een noodstop te maken (normaal remmen gaat prima), dus hebben we hier een doodlopende straat met alleen maar een fabriek, dus daar geef ik vol gas en dan daarna een noodstop gemaakt...dat ging prima, was dat niet zo, ga ik gewoon niet de weg op.:smile:

En nog geen ritten buitenland zoals een paar maanden geleden, heen en terug naar Heilbronn...een doos demonstratie koekjes voor een bekende koekfabricant die wij als klant hebben.

(sorry, even offtopic als moderator):wacko: