Sign in to follow this  
Followers 0
tomtom107

Opnieuw opstarten GO 5200

13 posts in this topic

Hallo,
Ik heb een TomTom GO 5200 die (soms) kuren vertoont. Hoewel ik de TomTom na gebruik nu uitzet bleef hij tot voor kort, na elke rit, in de slaapstand.
Als ik de auto start gaat de TomTom altijd gewoon aan maar, anders dan voorheen start hij af en toe,  na enkele meters gereden te hebben, weer opnieuw op (display gaat uit en weer aan).
Vreemd, maar daarna bleef hij het wel gewoon doen.
Echter, sinds kort gebeurt dat “opnieuw opstarten” af en toe om de paar minuten en dat dan (bijna) tijdens de hele rit. Soms doet hij het ook gewoon perfect.
De TomTom staat gewoonlijk continue onder spanning (sigarettenaansteker). Dit opnieuw elke paar minuten opstarten (aan en uit gaan) blijft hij overigens ook doen als ik de spanning eraf haal.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Dit zou kunnen duiden op een bijna lege accu van de auto.  Heeft de auto lang stil gestaan? Of veel korte ritjes?

Loek S

Dank voor de reactie.
Ik heb geen aanwijzingen dat de accu van de auto bijna leeg zou zijn. De auto heeft ook niet lang stil gestaan en
heeft ook niet veel korte ritjes gemaakt. Tijdens het rijden is de TomTom overigens altijd aangesloten op de auto-lader en
ik had het idee dat de accu van de TomTom dan altijd vol geladen is. Sterker nog, ik had het idee dat een TomTom met een
lege accu het altijd ook zou moeten doen als hij, tijdens het rijden, aangesloten is op de auto-lader. 
Naar aanleiding van uw reactie ga ik, voordat ik aan een rit begin, controleren of de accu van de TomTom op sterkte is. 

Edited by tomtom107

Dat opnieuw opstarten was de laatste dagen echt een ramp. Na lang zoeken zag ik dergelijke problemen ook beschreven op een Engelse website. Men was daar van mening dat het een systeemfout was van TomTom en iemand had daar als oplossing dat je het synchroniseren met TomTom "My Drive" dan in je TomTom zou moeten uitzetten.
Dat zou best wel eens kunnen zijn maar is ook niet echt een oplossing.  
Naderhand las ik over een methode wat erop neer komt dat het systeem opnieuw bijgewerkt wordt. Hoewel het beschreven probleem niet hetzelfde was heb dit toch maar geprobeerd waarbij ik TomTom "MyDrive" en TomTom "My drive connect" eerst allebei heb ingeschakeld (misschien was één van de twee ook voldoende geweest). 
In het kort komt het erop neer dat je bij het opstarten van de TomTom, de aan/uit knop blijft indrukken, tot dat er tekst komt. Als je dit ziet dan direct 3x snel de aan/uit knop indrukken.
Vervolgens de TomTom aansluiten op de computer.
Hieronder staat een link waarin de procedure wordt beschreven maar, de tandwieltjes heb ik bij mij niet gezien. Ik had overigens wel de indruk dat het systeem werd bijgewerkt en ook het opstarten erna duurde langer dan gebruikelijk. Na het opstarten moest er ook direct een update verwerkt worden. 
Ik heb daarna een stuk gereden. Normaliter ging het display van de TomTom vlak na de start de laatste maanden altijd een keer uit en aan.
In ieder geval bleef dit nu achterwege en ook daarna bleef hij goed functioneren dus ik heb goede hoop dat het probleem uit de wereld is.  

https://help.tomtom.com/hc/en-gb/articles/360013959579-Navigation-device-not-starting-or-displaying-a-cross

Heb ondertussen diverse grote en kleine ritjes gemaakt en helaas, de methode om de software opnieuw bij te werken was de oplossing ook niet. 
Uiteindelijk mydrive synchroniseren in mijn TomTom uitgezet en inderdaad, tot op heden deed het probleem zich niet meer voor. 
Voorlopig, maar zien te leven met deze oplossing en hopelijk komt er nog eens een TomTom update waarbij het wordt opgelost. Ik weet ook niet het
uitzetten van het synchroniseren nog  verdere gevolgen heeft dan het via de computer invoeren van een nieuwe bestemming.

Omdat het uitzetten van synchroniseren mij geen echte oplossing leek heb ik met TomTom contact gezocht via twitter. Via twitter was de service van TomTom echt geweldig (noem alle goede eigenschappen maar op) en het was echt geen korte sessie.
Er wordt hier nogal eens geklaagd over de slechte bereikbaarheid van TomTom maar, met twitter ging het perfect. De uiteindelijke oplossing ga ik a.s. zondag uitproberen.

Edited by tomtom107

Probleem verholpen. Als het synchroniseren werd uitgezet dan werkte de TomTom perfect. Daar zat dus het probleem. Kennelijk gaat dat via het TomTom account want na het aanmaken van een nieuw account was het probleem verholpen. 

Edited by tomtom107

11 uur geleden zei tomtom107:

Probleem verholpen. Als het synchroniseren werd uitgezet dan werkte de TomTom perfect. Daar zat dus het probleem. Kennelijk gaat dat via het TomTom account want na het aanmaken van een nieuw account was het probleem verholpen. 

Nog dank voor al je reacties, netjes dat je mede eigenaren van een Go 5200 (en andere types waar dit probleem zou kunnen spelen) hiermee kan helpen...daar is dit forum ook voor.:good:

Alleen, wat als je geen Twitter hebt? (zoals ik)

Inderdaad, daar heb je wel een punt. Net zoals bij dit forum zul je je dan moeten registreren. 

Registreren waar? Bij Twitter?? Dacht het niet. Tomtom kan mij echt niet verplichten om lid van Twitter te worden.....  Ik heb ook geen ander zaken zoals Facebook en dergelijke, dat is een bewuste keuze, en die wil ik zo houden.

Op 19-10-2021 om 19:03 zei cortrans14:

Alleen, wat als je geen Twitter hebt? (zoals ik)

Het was slechts een antwoord op de gestelde vraag. 

Begrijp ik, maar het blijft vreemd dat je dus wel via Twitter reactie krijg (wat dus lang niet iedereen heeft) en niet op mail of WattsApp of iets dergelijks, en wat is er mis met het ouderwetse telefoonnummer van een helpdesk????