Holiday

Mileu zone's

29 posts in this topic

Ik heb net een nieuwe Go expert gekocht omdat ik iets gelezen had over instellingen voor rijden in milieu zone's.

Hoe kan ik dit instellen voor een bestel bus die in klasse 4 valt en voorkom ik dat ik verboden milieu zone's in zal rijden?

In reclame filmpjes zag ik bij de tankstations een prijs staan, hoe krijg ik die op het scherm krijgen en kan ik ook kiezen voor diesel?

Ik betwijfel of de GO Expert standaard milieu zones aangeeft. Hoogstens als los POI bestand. Maar wat ik vond was van 2009 !.  Wat wel aanwezig is de verschillende ADR classes (tunnel codes) bij vrachtwagens. Wellicht daar mee verward?

Wel gevonden in handleiding:

Proelinstellingen voor bus en bestelwagen

• Afmetige (l x b x ): stel de lengte, breedte en hoogte van je voertuig (l x b x h) in door de cijfers in de daarvoor bestemde invoervelden in te vullen
  • Gewict (brto/as): stel het brutogewicht en asgewicht in voor je voertuig door de cijfers in de daarvoor bestemde invoervelden in te vullen
  • Maximmselei: stel de maximumsnelheid voor je voertuig in door de cijfers in de daarvoor bestemde invoervelden in te vullen

.........

En prijzen bij tankstations worden volgens mij al geruime tijd niet meer getoond. 

Op internet lees ik dat al vanaf 2014 vragen gesteld worden over milieu zones in de TomTom, maar TomTom schijnt slecht te luisteren naar hun gebruikers en heeft het tot nu toe 9 jaar later nog steeds geen milieu zones ingevoerd. Dat zegt genoeg over de service van TomTom.

Ik had gehoopt door een vrachtwagen te kiezen wat het effect zou geven om milieu zones te omzeilen, maar zo werkt het niet.

Als je een plaatje laat zien met de prijs van benzine bij een pompstation, dan wordt toch valselijk verleid.

Nog een punt is het om constant via een hotspot verbinding moet houden, anders krijg je geen actuele verkeersberichten binnen. Met mijn oude TomTom hoef ik dit niet.

Ik stuur hem terug en wacht wel tot er een betere TomTom uit komt.

7 uur geleden zei Holiday:

Nog een punt is het om constant via een hotspot verbinding moet houden, anders krijg je geen actuele verkeersberichten binnen. Met mijn oude TomTom hoef ik dit niet.

Ik stuur hem terug en wacht wel tot er een betere TomTom uit komt.

Wat betreft die hotspot zal je daar mee moeten leven een simkaart zal er niet snel meer in komen.:wub:

Ik rij al ruim 20 jaar met een TomTom en zie hem steeds meer achteruit gaan, de eerste hadden nog een radio aan boord en daar kon je de lay-out zelf instellen, kon je ook poi's instellen.

Bij elke TomTom die ik daarna kocht, waren de instellingen veranderd en wogen de nieuwe snufjes niet op tegen de nadelen.

Het enige waarom ik de TomTom nu al jaren behoud, is vanwege de trafic control, die vind ik uitstekend.

Maar TomTom luistert niet naar hun gebruikers, er worden al jaren goede ideeën aangedragen, maar weinig daarvan wordt door TomTom over genomen.

Ik stuur vandaag mijn Go expert retour en behoud mijn oude Go Premium X omdat die wel levenslange Traffic en flits heeft en ga een Garmin kopen omdat die mij wel waarschuwt bij milieu zones en wel de prijzen aan de tankstations weergeeft, wel via een app dat is dan weer jammer.

Ik rij ook al vele jaren met een TT begonnen met de 300, zo'n dikke nog.
Veel mee gemaakt   wat soms niet goed was maar altijd prima opgelost
door TT.
Ik heb nu de 6200 met ingebouwde sim en alles livetime.
Zou graag overstappen naar een 7 inch versie maar de mogelijkheden
die er dan zijn zijn flink afgenomen.
Leuk was ook altijd dat je af en toe wat andere kleuren op je scherm kon
gebruiken dat is ook helemaal verdwenen.
Voorlopig maar rond blijven rijden met de 6200, voor nood gevallen heb
ik nog de Seat navigatie.

1 minuut geleden zei Holiday:

Precies, toen kon je de weg ook een andere kleur geven en zelf een auto kiezen.

Ja ik had mijn auto een foto van gemaakt er die stond op de TT.

Helaas heeft topic starter volkomen gelijk als hij meent dat TT totaal niet meer luistert naar zijn (trouwe) gebruikers.

Ga mij ook maar eens binnenkort oriënteren naar andere mogelijkheden bij andere (truck) navigatie.

Ben helemaal klaar met die eigenwijze firma Tomtom

2 uur geleden zei cortrans14:

Helaas heeft topic starter volkomen gelijk als hij meent dat TT totaal niet meer luistert naar zijn (trouwe) gebruikers.

Ga mij ook maar eens binnenkort oriënteren naar andere mogelijkheden bij andere (truck) navigatie.

Ben helemaal klaar met die eigenwijze firma Tomtom

Ik ben het ook eens met Holiday...maar blijf (noodgedwongen) maar bij de Go Premium 6 inch, puur vanwege de file info met de ingebouwde SIM kaart....had vanmiddag een rit kunnen nemen naar een plaatsje ver beneden Brussel, maar die rit weigerde ik, zou nu pas zo ongeveer thuis zijn gekomen en dat risico wilde ik (nog) niet nemen met mijn rechter (diabetes) voet.

Dan had ik mooi eens kunnen kijken hoe dat zou zijn gegaan bij de grensovergang met Belgie.....overigens kan je bij Instellingen wel de kaartkleuren veranderen (themakleur heet dat), maar dat is niet dezelfde verschillende kaartkleuren zoals vroeger.

Ik had vorige week overigens weer een paar keer ontbrekende huisnummers, het lijkt wel of dat steeds meer het geval is....ook weet de Premium wel het nummer te vinden (vooral in industriegebieden), maar dan zit het pand totaal ergens anders...dus wat dat betreft ook een dikke min.

Ik weet dat mijn Kangoo 1.5 DCI (diesel) bestel energielabel 4 heeft, dus mag Amsterdam wel in, Utrecht meen ik ook, net als R'dam, maar die tip over een Garmin hou ik in mijn achterhoofd.

Helaas kan ik nog wel meer fouten in de huidige Tomtoms opsommen Bram.

Fouten die er nooit ingezeten hebben, en nu ineens wel.

Ook maak ik nog steeds melding van bepaalde fouten in de kaarten (in Mapshare reporter), maar daar wordt blijkbaar niets mee gedaan. Zo is er al maanden een weg afsluiting op het nieuwe industrie terrein van Purmerend, Deze heb ik al meermaals gemeld, zelfs de stadsbus rijd er gewoon overheen, maar volgens TT blijft het een afgesloten deel van de weg.

In op de provinciale weg in Tiel kun je vanaf het industrieterrein gewoon zowel links al rechtsaf op deze T-splitsing maar eigenwijs als TT is blijven ze zeggen dat je VERPLICHT rechtsaf moet (richting Maurik) en dan verderop 180% draaien (met de vrachtwagen, op een provinciale weg !!!!!) om weer terug richting de A-15 te kunnen rijden.

En zo weet ik nog veel meer van die heerlijke fouten waar blijkbaar niets mee gedaan wordt. Waar is de tijd dat Tomtom HET betrouwbare navigatie systeem voor vrachtwagens was????

Ook de oprit van de N 214 bij Papendrecht de A15 op richting R.dam, die is al maanden geleden verplaatst, maar de TomTom geeft nog steeds de oude oprit aan.

Zo weten veel gebruikers wel fouten op te geven waar niets mee gedaan wordt, althans veel te laat.

Is het nog wel mogelijk om een weg die voor je gesloten is, tijdelijk te blokkeren, zodat de navigator een andere route gaat nemen?

Juist, en wat dacht je van de lange afrit op de A15 bij Tiel???? Een doorgetrokken streep zorgt er voor dat je officieel 800 meter eerder al moet voorsorteren en niet op de plek die TT aangeeft, dus is ook al zeker een half jaar zo.....

Wat mij ook opvalt al langer is dat je op een snelweg rijd en dan bv neem de afslag over 800 meter.
Dan vlak ervoor komt de melding neem de afslag.
Op de N11 richting Bodegraven is bv zoiets, maar op het moment dat gezegd wordt neem de afslag
komt er eerst nog een parkeerhaven met vlak erachter een vangrail, ik heb al meegemaakt dat iemand
deze afslag dus te vroeg nam en op de vangrail terecht kwam, heb een tijdje 112 meldingen gevolgd
en daar foto's voor gemaakt.

Ik kwam er vandaag achter dat mijn TomTom Go 6200 met ingebouwde simkaart geen verkeersinformatie meer geeft in het buitenland.

Op het moment dat ik België in reed en er een verbinding was met een Belgische paal, had ik geen verkeersinformatie meer en reed ik zo een file in.

Kan TomTom dit zo maar maken, wij hebben daar toch voor betaald, dit is contractbreuk van TomTom.

Via de Hotspot van mijn telefoon en de WiFi verbinding kreeg ik wel weer verkeersinformatie.

11 uur geleden zei Holiday:

Kan TomTom dit zo maar maken, wij hebben daar toch voor betaald, dit is contractbreuk van TomTom.

Het zal niet serieus bedoeld zijn maar, weinig kans denk ik. Dan zal toch eerst "het contract" goed moeten worden doorgenomen en TomTom zou niet zo slim zijn als daar geen vrijwaringsbepaling in zou staan. 

16 uur geleden zei Holiday:

Ik kwam er vandaag achter dat mijn TomTom Go 6200 met ingebouwde simkaart geen verkeersinformatie meer geeft in het buitenland.

Op het moment dat ik België in reed en er een verbinding was met een Belgische paal, had ik geen verkeersinformatie meer en reed ik zo een file in.

Via de Hotspot van mijn telefoon en de WiFi verbinding kreeg ik wel weer verkeersinformatie.

Dit is al jaren een veel voorkomend probleem bij overschakelen van een landsgrens naar een andere provider.

Mogelijk is dat ook de reden waardoor TT van de ingebouwde simkaart afstapt

Op 6-1-2022 om 01:56 zei Holiday:

Problemen met omschakelen van NL naar B Is al jaren een bekend issue. Aparte is dat ik het mij niet zo herriner van Belgie naar Frankrijk of zelfs Frankrijk naar Spanje. ..

Bij die grens overgangen ging de overstap naar de masten in het nieuwe land vrijwel rimpelloos..

Op 6-1-2022 om 01:56 zei Holiday:

Er is hier iemand op het forum (ook al een oud-gediende) die het maar niet kan/kon geloven van het stoppen van HDTraffic bij de grensovergang met Belgie, want met zijn Premium (dus ingebouwde SIM) had hij daar nooit last van...nu zou het kunnen zijn dat het een bepaalde serie is die daar wel of geen last van heeft, ergens in de krochten van dit forum moet nog ergens een door mij geopend topic zijn van geen HDTraffic voorbij Hazeldonk, toen reed ik nog met een Go 950 Live of een Go 1005 Live...het gekke was dat als ik bij Venlo de Duitse grens over ging, ik vrijwel niet kon merken dat hij overschakelde...dat ging prima daar.

Maar even afwachten tot het weer wat drukker gaat worden bij de koerier en ik beide grens overgangen een keer gehad heb en kijken wat deze Premium 6 inch gaat doen, ik hou jullie op de hoogte.:wink:

Maar het is inderdaad erg lullig om richting ring Antwerpen te rijden en dan een rood kruis rechtsboven op het balkje te zien...dat kostte mij 2 jaar geleden 150 euro omdat ik niet wist dat het oude centrum van Antwerpen nu een milieuzone is, waar je vantevoren een kaartje voor moet kopen en achter je raam plakken.....maar het probleem met koeriers is, dat die nooit van tevoren weten waar ze naartoe moeten, dus om weer ontopic te zijn : Een kaart met aanwijzingen van milieugebieden zou zeer wenselijk zijn....wie rijden er nu met elektrische auto's in het beroepsvervoer, gooi die weg en zet daarvoor in de plaats de milieuzones.:excl:

Het probleem is dat er steeds meer elektrische auto's verkocht (lees: geleasd) worden en dat het dan wel handig is als je de laadpalen in een ander stad of land kan vinden, dus daarom snap ik die keuze wel, echter waar dwingen ze van TT om dat steeds te dowloaden als je die optie niet wil?

Inderdaad zou de optie milieu zones beter zijn, en ook moet er al jaren een optie komen met "venster tijden" voor voetgangers gebieden. Nu staat zo'n gebied standaard op rood of juist vrij.

Zo moest ik een tijdje geleden een auto laden in Ilpendam, hier blijkt dat er (om sluip verkeer tegen te gaan) een gesloten verklaring te zijn tussen 6.00 uur en 9.00 uur vanuit de richting Purmerend te zijn, laat ik daar nu net om 7.30 uur eerst geladen hebben. Tomtom stuurt mij gewoon over die route, sta ja daar met een 15 meter lang voertuig waar je nergens keren kan met die lengte en een camera die je kenteken registreert mocht je toch door rijden...... De enige oplossing volgens de klant die ik belde was kenteken even afplakken en toch doorrijden:yahoo:

21 minuten geleden zei cortrans14:

Het probleem is dat er steeds meer elektrische auto's verkocht (lees: geleasd) worden en dat het dan wel handig is als je de laadpalen in een ander stad of land kan vinden, dus daarom snap ik die keuze wel, echter waar dwingen ze van TT om dat steeds te dowloaden als je die optie niet wil?

Inderdaad zou de optie milieu zones beter zijn, en ook moet er al jaren een optie komen met "venster tijden" voor voetgangers gebieden. Nu staat zo'n gebied standaard op rood of juist vrij.

Zo moest ik een tijdje geleden een auto laden in Ilpendam, hier blijkt dat er (om sluip verkeer tegen te gaan) een gesloten verklaring te zijn tussen 6.00 uur en 9.00 uur vanuit de richting Purmerend te zijn, laat ik daar nu net om 7.30 uur eerst geladen hebben. Tomtom stuurt mij gewoon over die route, sta ja daar met een 15 meter lang voertuig waar je nergens keren kan met die lengte en een camera die je kenteken registreert mocht je toch door rijden...... De enige oplossing volgens de klant die ik belde was kenteken even afplakken en toch doorrijden:yahoo:

Ik ben ook koerier en heb hetzelfde meegemaakt in Antwerpen, Antwerpen wijkt af van de andere milieu steden omdat je met klasse 4 bijna overal in mag rijden alleen in Antwerpen niet, dan moet eerst een vergunning kopen en dat doe je niet als je plots een rit krijgt naar Antwerpen..

Goede tip dat afplakken, of een James Bond klap kentekenplaat nemen.

Dus als ik het goed begrijp mag ik met mijn auto waar een klasse 4 stikker opzit niet zomaar naar Antwerpen toe?
Ik rij daar wel eens op de rondweg hoe zit dat dan?

1 uur geleden zei Bika:

Dus als ik het goed begrijp mag ik met mijn auto waar een klasse 4 stikker opzit niet zomaar naar Antwerpen toe?
Ik rij daar wel eens op de rondweg hoe zit dat dan?

Op de ringweg mag je gewoon rijden, maar zodra je van de ringweg de stad in gaat, dan moet je vooraf een ticket van € 40,00 per dag kopen.

1 uur geleden zei Holiday:

Op de ringweg mag je gewoon rijden, maar zodra je van de ringweg de stad in gaat, dan moet je vooraf een ticket van € 40,00 per dag kopen.

Ok  flink bedrag anders

Edited by Bika

Ik zo dius zo naar Antwerpen mogen

Resultaat nummerplaatcheck*

Uw voertuig heeft toegang tot de LEZ.

U hoeft verder niets te doen om de LEZ binnen te rijden.

Periode toegang:

Tot en met
- een nog onbepaalde datum na 31/12/2027