Sign in to follow this  
Followers 0
Sylvester

[ALL] Tomtom unlocken?

20 posts in this topic

Ik heb sinds een paar weken een Mio C710. Prachtig toestel, zeer compact en werkt snel. Kaarten zijn duidelijk. Dus niks dan lof van mijn kant, ondanks de gekende bugs en mogelijke verbeteringen.

Nu vroeg ik me af of je een Tomtom ook kan unlocken? Of is er geen behoefte voor?

Ik begrijp dat je een navigatietoestel koopt om te 'navigeren', en wil je meer dan moet je maar een PDA kopen.

Maar als techneut -zoals ik- ben je altijd nieuwsgierig en op zoek naar meer.

Illegaal is het niet, dacht ik, op voorwaarde dat je alle ge

Dat gaat mijn de pet een beetje te boven maar leuke, handige "verborgen" opties binnen de TT is altijd beregaaf.

wat bedoel je met unlocken?

Er staat nagenoeg niks op de TomTom, zelfs geen OS. Het systeeem draait volledig vanaf SD op Linux.

Linux is open source, dus je bent vrij om het te gebruiken en aan te passen, zolang je de aangepaste code maar publiceert.

wat bedoel je met unlocken?

Er staat nagenoeg niks op de TomTom, zelfs geen OS. Het systeeem draait volledig vanaf SD op Linux.

Linux is open source, dus je bent vrij om het te gebruiken en aan te passen, zolang je de aangepaste code maar publiceert.

Da's niet helemaal waar. Er zit toch een soort BIOS in waar bijvoorbeeld wordt bijgehouden welke kaarten er inmiddels met het apparaat zijn gekoppeld. Misschien dat Sylvester daar op doelt.

Edited by Mihaelala

Er schijnt inderdaad een kaartje te zijn waarmee je de TomTom kan unlocken.

Je hoeft dan je kaarten niet meer te activeren. En dat is leuk :P !!! :P

Het betreffende kaartje schijnt niet te kopieren te zijn. Wat ik eigenlijk raar vind, maar ja...

Als iemand zo'n kaartje heeft, hou ik me aanbevolen!!!

Ren

Als Mio-gebruiker even toelichten wat unlocken is:

De Mio PND's draaien op windows CE, met daarop een navigatie applicatie, die je normaal gesproken niet kunt verlaten. Als je hem unlocked, met wat trucs, kun je bij de windows explorer, en allerlei andere software installeren, zoals bijvoorbeeld TomTom.... :) . Je hebt dan een soort PDA.

Ik neem aan dat Sylvester wil weten of dat soort grappen ook op de TomToms kan. MioMap op een tomtom systeem draaien lijkt mij bijvoorbeeld wel een aardig experiment.

Edited by Mio-hacker

Voila, 't is dat wat ik bedoel.

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, want ik heb geen Tomtom (wat zou ik met twee PND's moeten)

Zou het niet mooi zijn om als Tomtom'er ook eens wat dieper in het ding te graven?

Je kan hem dan ook omtoveren als een PDA, en inderdaad misschien ook eens proberen om de Miomap te draaien.

Maar als de Tomtom om Linux draait, zal de Miomap er waarschijnlijk niet op draaien.

Alhoewel, wij kunnen toch ook Tomtom software draaien op de Mio.... :closedeyes:

Het valt mij wel op dat er hier in het Tomtom forum nog geen sprake van is, terwijl het toch zou moeten kunnen.

En bij de Miio-eigenaars is het bijna een sport geworden.

Er zijn/waren wel enkele leden die erg veel wisten over de ins/outs van een TT. Soms meer over de ins :D

Sommigen hebben ervoor gekozen naar een ander forum uit te wijken, anderen zijn helaas niet meer zo aktief binnen dit forum.

Tja en of een Mio_kaart nu op een TT kan draaien.........persoonlijk zie ik daar het leuke er niet zo van in.

Voor mezelf zou ik eerder heil zien in nuttige/leuke toepassingen die TT "vergeten" is om in de firmware toe te passen.

Wanneer je bijvoorbeeld de >> wishlist 2005/2006 << dan zie je ook dat er maar erg weinig is tegemoetgekomen aan de wensen.

En misschien hoop ik tegen beter weten in. :unsure:

Dat heilige (SD) kaartje waar er maar 1 van is en toevallig ook nog eens niet te kopieren, daar zet ik mijn twijfels bij. Er zijn inderdaad plekken (o.a. FTD) waar de "eigenaar" er over praat, maar er meteen achter zegt dat hij mensen niet wil helpen met dit "unlocken", want omdat er maar 1 is zouden ze hem zo kunnen aanpakken als enige winkelbediende die per ongeluk dat kaartje gescoort heeft.....

Tja....zo lust ik er ook nog wel een paar. Mijn pinpas is veel leuker, stop hem in de benzinepomp en je kunt gratis tanken, ze zijn vergeten hem aan mijn rekening te koppelen... maar ja sorry ik kan hem niet kopieren ;-)))

De Mio PND's draaien op windows CE, met daarop een navigatie appicatie, die je normaal gesproken niet kunt verlaten. Als je hem unlocked, met wat trucs, kun je bij de windows explorer, en allerlei andere software installeren, zoals bijvoorbeeld TomTom.... :) . Je hebt dan een soort PDA.

Ieder zijn hobby, maar wordt dat geen duur experiment als je ook de kaarten van andere merken nog moet gaan kopen? <_<

Als ik zo rondneus in het Mio-forum (nu Mio-archief), dan zijn er toch best veel gebruikers die ook Tomtom draaien.

Of ze het allemaal hebben aangekocht, laat ik in het midden... :unsure:

Even een edit> er is zelfs een topic geweest, waar iedereen zijn ge

Edited by Sylvester

Daarom heb jij een MIO en de mensen hier een Go. Go gebruikers willen een degelijk "kopen en gaan met die banaan" apparaat. Zelf heb ik ook juist daarom gekozen voor een Go. Geen kans op crashes, andere drivers en software die in de weg zit, BSOD's, geen mogelijkheden om te tweaken, enige wat je kunt doen is met wat POI's knutselen (en nog wat minimale dingen). Maar verder is het rechtoe techtan ----> aanzetten en rijden.

En mijn mening: EEN GENOT in een wereld met zoveel alles in 1 apparaten.

Anderzijds ben ik ook gek op Alles in 1 Apparaten, maar niet qua degelijke navigatie.

Volgens mij willen de MIO gebruikers ook een apparaat dat je aanzet, en je vervolgens brengt waar je wilt zijn. En dat doet mijn MIO dan ook perfect. Als je daar tevreden mee bent, prima, niks meer aan doen.

Maar toen ik mijn MIO gekocht had, en in het forum las dat je hem ook kon unlocken, begonnen mijn vingers ook te jeuken, en is het me gelukt om hem te unlocken. Nu kan ik bijvoorbeeld OziExplorer gebruiken om te geocachen, terwijl de standaard MIO software je beperkt tot de autowegen.

Ik ben, net zoals Sylvester, een techneut, dus:

Zeg tegen mij dat iets kan, en ik ga het proberen.

Zeg tegen mij dat iets niet kan, en ik ga het nog veel harder proberen.

En ik kan me niet voorstellen dat er onder de TomTommer niet ook zulke mensen zijn.

Wie weet hebben we nu iets 'los' gemaakt onder de Tomtom'ers!

Eens kijken hoe lang het duurt vooraleer de eerste 'unlocked' Tomtom er is... :D

mmm lijkt me interessant. 'k ben ook zo'n techneut. Als ik denk dat er iets moet lukken, dan zoek ik me zot. Nu denk ik aan het volgende. Ik weet niet of het mogelijk is.

Thuis heb ik op mijn pc Windows xp staan maar ik ben een voorstander van linux. Ik heb op een partitie linux geinstalleerd en met een speciaal programma kan ik mijn linux draaien in een windows omgeving. Omgekeerd kan ook. Zou het niet mogelijk zijn om zo'n software te installeren op de TT en als dat lukt dan moet je toch andere besturingssoftware er opkrijgen en meer functies krijgen op je TT en eventueel er een PDA van maken ??? 'k ben misschien aan het dromen van onmogelijke dingen maar ik help maar denken met jullie.

Ik heb de trial versie van Mikayama video op een apart 512 SD kaartje

Ik heb 2 korte films hiermee geconverteerd en op het kaartje gezet en dat werkt,

weliswaar een met geluid en 1 zonder geluid.

Nu heb ik nader bekeken wat er van TomTom nog over is op dit kaartje

Allereerst als je TomTom aan zet zonder SD kaart geeft TT al het splash screen en als tweede

scherm rechts boven TT Go en de sd kaart die in TT moet worden gestopt.

Dit wil zeggen dat TT een Linux initial program loader bevat die er altijd is in RAM geheugen en wanneer je een andere IPL maakt moet je altijd de TT IPL terugzetten of je moet net als Makaya eronder gaan werken.

Wat bevat de sd kaart nog meer?

van TT de bestanden System en TT system, daarnaast bevat ttn een verwijzing naar media player van Makayama

Misschien vind je hier de informatie die je zoekt: >OpenTom< . Je kunt dan schijnbaar via een RS-232 poort toegang krijgen tot het operating system, maar veel meer weet ik er ook niet van.

Edited by Captain