Sign in to follow this  
Followers 0
garcon17

[x10] TMC antenne gebruikservaringen

653 posts in this topic

Nu veel mensen de bestelde TMC antennes binnen hebben gekregen lijkt het me een goed topic om de ervaringen te delen.

Ik heb 'm aangesloten en het duurde even voordat ik wat kreeg. Later toen ik er echt mee ging rijden ging het voor mijn gevoel wel sneller. Ik heb 'm op Nederland ingesteld en kreeg te zien dat mijn rit naar utrecht langer zou duren door 3km langzaam rijdend verkeer. Op de verpakking zag ik staan dat je de draad niet opgerold mag laten. Het is echter een lange draad dus een gedeelte zal wel opgerold moeten zijn. Wie wil ook zijn ervaringen delen?

Ik ga weer verder testen.... :dirol:

Ik ben er zeer tevreden mee en het geeft me ook een andere route.

Deze route nam ik dan normaal ook wel maar de tom tom zei voorheen eerst altijd probeer om te draaien nu dus niet meer.

Nieuwe gegevens heeft hij zeer snel de eerste was 3 minuten en is nu eigenlijk steeds sneller met update's.

Over de kabel hij is inderdaad wat lang maar geeft gen probleem bij mij. Ik heb de tomtom bij de bestuurders kant hangen en de eerste stuk gaat direct omhoog langs schutborden waar ik deze ook makkelijk strak achter kan weg werken, daarna naar rechts d.m.v zuignapje1 tot andere zijde en zuignapje2 en dan ben ik eigenlijk al bij de tmc aangekomen en die zit dan dus bovenin het raam.

Doordat me bekleding van het dak iets lager is dan me raam begint zie je de kabeldus niet binnen en buiten zie je hem eigenlijk ook niet.

Volgens mij is het afhankelijk van je woonplaats. Ik ben er niet echt over te spreken.

Bij aanzetten overloopt de 910 eerst de sterkste zenders. Ik woon in het Antwerpse en hier is dat Antw1, Q-Music en daarna 4FM. Die eerste 2 geven geen TMC info door. Maar vooralleer hij bij 4FM raakt, blijft hij ongeveer 10 minuten hangen op Q-Music. Blijkbaar geeft deze zender wel een TMC-signaal door, maar geen info en duurt het een hele tijd voordat 910 doorheeft dat dat zo is. Het duurt dus altijd 15 a 20 minuten vooralleer ik tmc-info doorkrijg. Tegen dan zit ik al lang in de file...

Ik heb dit gemeld aan TT. Met het antwoord kan je geen bal aanvangen:

"Het is helaas niet mogelijk om de providers van de TMC signalen handmatig te kiezen of te wijzigen. Voor dit signaal zijn de gebruikers afhankelijk van de aanbieder van deze informatie."

TMC werkt perfect tot nu toe en ben ik ZEER tevreden. :wink:

Dat er niet altijd signaal of informatie is hangt af of er actuele verkeersinfo voorhanden is die door de aantal radiostations worden uitgezonden.

De TomTom Traffic Receiver is eigenlijk een scannertje die de TMC frequenties afzoekt van een station met het sterkste TMC radiosignaal in jou omgeving vandaar dat het goed is dat deze niet op

Volgens mij is het afhankelijk van je woonplaats. Ik ben er niet echt over te spreken.

Bij aanzetten overloopt de 910 eerst de sterkste zenders. Ik woon in het Antwerpse en hier is dat Antw1, Q-Music en daarna 4FM. Die eerste 2 geven geen TMC info door. Maar vooralleer hij bij 4FM raakt, blijft hij ongeveer 10 minuten hangen op Q-Music. Blijkbaar geeft deze zender wel een TMC-signaal door, maar geen info en duurt het een hele tijd voordat 910 doorheeft dat dat zo is. Het duurt dus altijd 15 a 20 minuten vooralleer ik tmc-info doorkrijg. Tegen dan zit ik al lang in de file...

Ik heb dit gemeld aan TT. Met het antwoord kan je geen bal aanvangen:

"Het is helaas niet mogelijk om de providers van de TMC signalen handmatig te kiezen of te wijzigen. Voor dit signaal zijn de gebruikers afhankelijk van de aanbieder van deze informatie."

Zie wat Taai er over schrijft, dan is het logisch dat TT hier geen invloed op heeft. :dirol:

Ik zag vandaag opeens een icoontje met een uitroepteken. Bij dit icoontje stond de opmerking 'politie controlepost'. Ik ga er van uit dat dit een mobiele snelheidscontrole betreft.

Edited by Jean_Paul

Ik ben zeer tevreden,

Eerst duurde het een hele tijd, voor ik een status kreeg, maar de tweede keer en met route waarvan ik wist dat er een file was, had ik onmiddelijk melding.

na slechts 4 dagen, zeer tevreden. Beter dan de verkeersinfo van TT zelf.

He Jean Paul dat is wel heel interessant. Het zou super zijn als de mobiele flitsers er ook op zouden staan. Weet je zeker dat het hier om ging

Waar hebben jullie 'm trouwens op staan? Puur op Nederland of op het sterkste signaal?

He Jean Paul dat is wel heel interessant. Het zou super zijn als de mobiele flitsers er ook op zouden staan. Weet je zeker dat het hier om ging

Waar hebben jullie 'm trouwens op staan? Puur op Nederland of op het sterkste signaal?

Ik kan me niks anders voorstellen bij een politie controlepost. Ik had de TMC ingesteld op het sterkste signaal. Een paar uur later zag ik dit icoontje niet meer op de kaart van Nederland.

Ik kan me niks anders voorstellen bij een politie controlepost. Ik had de TMC ingesteld op het sterkste signaal. Een paar uur later zag ik dit icoontje niet meer op de kaart van Nederland.

Ik heb inmiddels het antwoord ontvangen. Thuis (Amsterdam) selecteert de TomTom-TMC Sky Radio. Toen ik het icoontje van de 'politie controlepost' kreeg was in Oostzaan. Blijkbaar was het signaal van Q-music daar het sterkst.

Q-Music verzend dit soort gegegevns. Op de site van Q-music (http://www.q-music.nl/page/flitsservice) vond ik het volgende:

Zou het niet geweldig zijn als je navigatiesysteem je ook kan waarschuwen voor flitsers? Als je autoradio op Q-music staat, dan wordt dat werkelijkheid! Met behulp van Traffic Message Channel (TMC) word je direct op de hoogte gesteld van alle snelheidscontroles die bij ons bekend zijn. En dat heeft geen enkel ander radiostation in Nederland. Q is good for you!

Wat is TMC?

TMC is een begrip voor automobilisten met een navigatiesysteem. Als er op je gekozen route vertraging ontstaat, denk bijvoorbeeld aan files of een geschaarde vrachtwagen, dan zal door middel van TMC een melding komen van deze vertraging en zal je navigatie, indien gewenst, met een alternatieve route komen.

Als je navigatie de TMC-informatie van Q-music ontvangt krijg je nog een extra service: je systeem waarschuwt voor snelheidscontroles. Rijd je op een weg waar een bij ons bekende flitser staat? Dan krijg je tijdig een waarschuwing.

Hoe ontvang je TMC?

Om TMC te ontvangen heb je een navigatiesysteem met TMC of een aparte TMC-tuner nodig. Bij de meeste systemen kun je in je display RDS/TMC kiezen, hier kies je Q-music. Luister je naar Q-music dan geeft je navigatie automatisch en altijd de TMC met flitsinformatie door.

Instellen

Stap 1: ga in je keuzemenu naar TMC/RDS.

Stap 2: kies stations met TMC informatie. Je navigatie zoekt nu zenders met TMC.

Stap 3: selecteer Q-music als voorkeursstation.

Stap 4: voer je route in via bestemmingsinvoer.

Stap 5: kies de route van je voorkeur.

Het navigatiesysteem haalt de actuele informatie op waaronder de controles en files. Per systeem kan de melding verschillen, het varieert van een stem tot een icoon op het scherm of een combinatie ervan. De melding krijg je telkens enkele kilometers voor de controle.

Helaas kan je met de TomTom-TMC niet zelf een TMC-zender kiezen. Dus je bent afhanejleijk of Q-music toevealling wordt geseleceeterd.

Een aanvulling voor de wishlist: handamatig kiezen van TMC-zender.

Edited by Jean_Paul

Een aanvulling voor de wishlist: handamatig kiezen van TMC-zender.

Dat laatste lijkt me niet meer dan een firmware update, maar daar kan ik natuurlijk mee mis zitten.

Trouwens even voor de duidelijkheid. Het is toch niet zo dat de TMC - Module alleen de verkeersinfo ophaalt van de zender waar je op dat moment naar aan het luisteren bent toch? Ik neem aan dat het een op zich staande module is die zelf alle beschikbare stations afzoekt.

Dat laatste lijkt me niet meer dan een firmware update, maar daar kan ik natuurlijk mee mis zitten.

Trouwens even voor de duidelijkheid. Het is toch niet zo dat de TMC - Module alleen de verkeersinfo ophaalt van de zender waar je op dat moment naar aan het luisteren bent toch? Ik neem aan dat het een op zich staande module is die zelf alle beschikbare stations afzoekt.

Ik weet niet hoe high-tech jouw TomTom is: kan jij ook de radio op je TomTom ontvangen? :yahoo:

Even zonder dollen. Je TomTom staat los van je autoradio. Je autoradio en je TomTom ontvangen hun eigen signaal. Je TomTom scant het radiostation met het sterkste signaal.

Edited by Jean_Paul

@Jean_paul

Maar je laaste punt zal wel mooi zijn als je de tomtom er ook op af kan stemmen zie er veel voordeel mee.

Ik zelf luisterde al steeds naar q-music en vind dat de meest actueele station als ik eerlijk moet zijn.

Wie weet komt er wel een update en dan weet ik dat ik q-music selecteer.

Heb nog niet veel ervaring met TMC maar wil de eerste toch delen. Nadat ik de MediaMarkt in Groningen verliet heb ik de TMC antenne gelijk aangesloten en gebruikt op mijn rit naar huis (Den Haag).

Het duurt idd lang voordat alles werkt maar nu alles loopt zie ik weinig verschil met Traffic van TT. Ook ik heb onderweg een uitroepteken gezien en ik hoop maar dat daar geen controle was maar dat terzijde. Morgen komt de vuurdoop want de ochtendspits zal wel weer druk zijn. Ik zal laten weten of het en echte aanrader is of dat je beter Traffic kunt gebruiken. Tevens ga ik vandaag ook een programmaatje installeren waarmee je de meldingen van Flitsservice automatisch upload naar je TT ook deze ervaringen zal ik met dit forum delen

De TMC stemt altijd af op het sterkste signaal in het land dat je hebt ingesteld maar je hebt ook de keus om voor een ander land te kiezen maar de mogelijkheid is er ook alle landen tegelijk alleen duurt het scannen dan veel langer omdat de TT dan alle frequenties van alle landen moet aflopen. Dus als je alleen binnen Nederland rijdt stel je de voorkeuze in op Nederland en niet op Duitsland maar maak je een tour door Europa dan is de keus er ook om de TT in te stellen alle landen het sterkste signaal. :dirol:

maak je een tour door Europa dan is de keus er ook om de TT in te stellen alle landen het sterkste signaal. :dirol:

Ik zou TMC altijd instellen op het land waarin je rijdt. Dan weet je zeker dat je niet te lang blijft hangen bij een radiozender uit het land waar je uit bent gereden.

Daarnaast: op dit moment werkt automatisch omschakelen van radiozenders van land a naar zenders uit land b ook nog niet zoals bedoeld. Ik heb daar geen goede ervaringen mee na een rit van Nederland naar Tsjechie en terug.

dump354179127.bmpdump354179128.bmpIk heb ook 'politiecontrolepost' via radio538.

Dat kan wel kloppen. Radio 538 gebruikt dezelfde TMC zender als Q music namelijk het systeem van Vialis... Ze zenden uit op de zenders van Q-Music (voorheen Noordzee 100.7 FM), Radio 538 en BNR Nieuwsradio.

Het andere systeem (zonder flitsinfo) heet TMC4U. TMC4U is een samenwerking tussen Siemens en ANWB. De uitzendingen gebeuren op de zenders van Sky Radio, Radio Veronica, Radio 1 en 3FM.

Dat kan wel kloppen. Radio 538 gebruikt dezelfde TMC zender als Q music namelijk het systeem van Vialis... Ze zenden uit op de zenders van Q-Music (voorheen Noordzee 100.7 FM), Radio 538 en BNR Nieuwsradio.

Het andere systeem (zonder flitsinfo) heet TMC4U. TMC4U is een samenwerking tussen Siemens en ANWB. De uitzendingen gebeuren op de zenders van Sky Radio, Radio Veronica, Radio 1 en 3FM.

Goed verhaal. Alleen nu nog handmatig een zender kunnen selecteren.

Edited by Jean_Paul

dump354179127.bmpdump354179128.bmpIk heb ook 'politiecontrolepost' via radio538.

fantastisch, weten we tenminste zeker dat ook dit vandaag of morgen strafbaar gesteld zal gaan worden, want het lokaliseren van vaste palen is niet strafbaar echter het doorgeven van mobiele posten, is hetzelfde als met een radarverklikker rijden en is strafbaar

fantastisch, weten we tenminste zeker dat ook dit vandaag of morgen strafbaar gesteld zal gaan worden, want het lokaliseren van vaste palen is niet strafbaar echter het doorgeven van mobiele posten, is hetzelfde als met een radarverklikker rijden en is strafbaar

Dan had het al jaren verboden geweest. Ik ontvang namelijk al jaren de mobiele flitsers op een (ander) TMC systeem.

Doen radiozenders dat al niet met goeddunken (en op aangeven) van de overheid zelf ? Men geeft al jarenlang aan waar gerichte controles plaatsvinden. Elke dag te beluisteren op de reguliere zenders. Of zit 'm de kneep in het woordje "gerichte" ? Of "met goeddunken" of "op aangeven van".

Da's misschien iets anders dan de heimelijk opgestelde kliko's, vermomde afvalzakken, lage aanhangwagentjes, of de VW-tjes met de motorkap open en een sticker op de achterklep met "WERKVERKEER".

We zijn een hypocriet landje, bahh.

Ciao,

Poseidon :dirol:

Edited by poseidon

das's misschien iets anders dan de heimelijk opgestelde kliko's, vermomde afvalzakken, lage aanhangwagentjes, of de VW-tjes met de motorkap open en een sticker op de achterklep met "WERKVERKEER".

We zijn een hypocriet landje, bahh.

Ciao,

Poseidon :dirol:

dat is precies waar ik ook op doel, op het moment dat ze ergens staan zonder aangemeld te hebben en jij zou het zien, de tegoemtkomende bestuurders met lichtsignalen waarschuwen, krijg je ook een prent voor het belemmeren van een ambtenaar in functie.

hetzelfde gebeurt dus via die tmc en zou dan dezelfde overtreding betreffen

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  
Followers 0